2021-08-28, 17:21
Medlem
Skulle räkan tappa smak av att vara i sin naturliga miljö, vatten? Tänk så äckligt att någon annan pillat runt i dem utan att tvätta händerna efter toan, de lyfter upp lådan osv. Är det barnarbete?
Citera
2021-08-28, 17:25
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenrolandmartinss
Jag skulle aldrig kunna tänka mig att skala mina räkor själv. Om man räknar en timkostnad motsvarande månadslönen skulle det bli väldigt dyra räkor om man räknar in OB och marginalskatt. Jag har bättre saker att göra på min fritid. Men det är klart att alla måste värdera sin tid utifrån sina egna förutsättningar.

Du måste vara sölig. Tar typ 5 minuter att skala 500 gr upptinade frysta. De blir billigare m a o och godare.

Jag uppskattar kvalitet
Senast redigerad av Fabriksbyggnad 2021-08-28 kl. 17:31.
Citera
2021-09-01, 00:26
Avstängd
Saloths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Du måste vara sölig. Tar typ 5 minuter att skala 500 gr upptinade frysta. De blir billigare m a o och godare.

Jag uppskattar kvalitet

Jag tillhör skaran som inte heller köper oskalade räkor.
Köper bara skalade räkor.
När jag ser handskalade så drar jag öronenen till mig, tänker att nån äcklig människa har rensat med sina äckliga otvättade händer har skalat räkorna.
Om räkorna inte är handskalade köper jag.
Även fast jag undrar, hur blir dom räkorna skalade?
För mig är det ren lathet att jag köper skalade räkor.
Hur som helst, jag vill ju se dig skala 500 g räkor på 5 minuter!
Det gör du fan inte, iaf inte om det ska bli bra!
Citera
2021-09-01, 09:19
Medlem
Citat:
Jag skulle aldrig kunna tänka mig att skala mina räkor själv. Om man räknar en timkostnad motsvarande månadslönen skulle det bli väldigt dyra räkor om man räknar in OB och marginalskatt. Jag har bättre saker att göra på min fritid. Men det är klart att alla måste värdera sin tid utifrån sina egna förutsättningar.
Fast det handlar ju om att få bättre/godare mat, annars kan man ju säga samma sak om nästan allt. Det mesta i matväg finns att köpa färdigt men att göra eget blir oftast mycket bättre fast det tar lite tid.
Citera
2021-09-01, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Tar typ 5 minuter att skala 500 gr upptinade frysta.

För mig tar det ca. 30 minuter att skala 500g räkor, men det är ju lätt värt det eftersom man får en räka som är mycket bättre både i konsistens och smak jämfört med burkräkorna som alltid smakar lake.
Citera
2021-09-01, 10:19
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:

Du är med andra ord en duktig skattebetalare
Ja men vilka restauranger äter du då på varje dag då och vilka mekaniker besöker du för att byta glödlampan på lyktan eller bromsar motor osv samt vilka snickare anlitar du för att skruva upp en hylla. Själva nöjet sitter i att göra det själv och slippa kostnaden, många bäckar små eller stora

Man ser även många som gärna snickrar och bygger på sitt eget hus, iofs det tar ju tid men har har du räknat på det? X-)
Citera
2021-09-01, 10:26
Medlem
KingHisss avatar
Detta är ett mysterium för mig.
Vem fan är det som skalar räkorna? Görs det i Sverige? Hur många räkor hinner man skala per timme?

Jag äter ju delar av skalet ändå. Så i sak bryr jag mig inte

Sen har vi rökta räkor?! Vad är det egentligen? Färska räkor som inte säljs, de räks för att kunna hålla längre och sedan säljas billigare?
Citera
2021-09-01, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KingHiss
Detta är ett mysterium för mig.
Vem fan är det som skalar räkorna? Görs det i Sverige? Hur många räkor hinner man skala per timme?
Jag har också funderat på detta, har så oerhört svårt att se att det sitter att gäng människor i ett stort rum och faktiskt skalar räkorna för hand, tror mer det handlar hur dom besiktigas efteråt. Lite som att "grytfriterade" chips inte friteras i en gryta som man vill få det att låta som.

Jag har frågat bland kommentarerna när youtubers besöker fiskare och fiskhandlare, men aldrig fått ett riktigt svar.

Citat:
Ursprungligen postat av KingHiss
Sen har vi rökta räkor?! Vad är det egentligen? Färska räkor som inte säljs, de räks för att kunna hålla längre och sedan säljas billigare?
Så kan det mycket väl vara, röka istället för att slänga och få in lite pengar iaf. Oavsett så är dom jävligt goda!
Senast redigerad av dataquid 2021-09-01 kl. 13:04.
Citera
2021-09-01, 14:24
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dataquid
För mig tar det ca. 30 minuter att skala 500g räkor, men det är ju lätt värt det eftersom man får en räka som är mycket bättre både i konsistens och smak jämfört med burkräkorna som alltid smakar lake.

Lakeräkor är som att äta gammal mat.

Om man inte har möjlighet att köpa från båt eller färsk i affär ( i tex Stockholm är inget färskt) så är ju direktfrysta upptinade egenskalade räkor de godaste.

Räkor som svamp tappar både konsistens och smak i vattenbad/skölj.

Jag snabbtinar inte räkor i ljummet vatten. Lägger dem i durkslag i kylen med kastrull under. Allt med lag är ju döden för räkan då den mist hela sin smakbild och konsistens.

Vill lägga till att alla räkor på räkbåtar snabbfryses men upplevs som ofrysta.

Kanske OT.
Senast redigerad av Fabriksbyggnad 2021-09-01 kl. 14:28.
Citera
2021-09-01, 22:26
Medlem
"Handskalade räkor" betyder ju två olika saker:
- Räkor man köpt med skal och skalat själv.
- Räkor som frysts ner, transporterats till låglöneland där de skalas för hand, läggs i saltlake, och åter transporteras till Sverige.

Inlägg i denna tråd har en blandad kompott av vilken sort de syftar på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in