2015-03-28, 15:41
Medlem
Jag kan förstå att egenskalade räkor är optimalt

Men när man köper färdigskalade räkor, varför är dom "handskalade" räkorna finare eller exklusivare än andra skalade räkor

Det beror väl inte på på hur räkan är skalad, som avgör hur god räkan är??
Citera
2015-03-28, 16:12
Medlem
Sereenas avatar
Skulle väl tippa på att handskalade har mindre skräp och skalrester.
Citera
2015-03-28, 16:17
Medlem
smurflers avatar
Jag har inget problem med skalrester eller liknande på maskinskalade räkor så skulle aldrig få för mig att betala mer för det.
Citera
2015-03-28, 18:16
Medlem
Handskalade räkor på burk smakar bättre och är mer lika de man skalar själv. Lågprisburkarna kanske funkar till pizza eller soppa, men inte på räksmörgås etc.
Citera
2015-03-28, 18:16
Medlem
Det är inte mindre skräp i burkarna med handskalade.. snarare betydligt mer.

Men de är större och konsistensen är närmare riktiga räkor, inte de små märkliga klumparna som simmar i vanliga räkburkar/frusna skalade.
Citera
2015-03-28, 18:30
Medlem
madtops avatar
Maskinskalare använder vatten som sköljer bort en del av smaken.

https://www.youtube.com/watch?v=Btf_hA9Y_gA
Citera
2015-03-29, 15:46
Medlem
Isnatts avatar
Frysta 'pizzaräkor' tycker jag inte smakar så mycket, och är oftast väldigt små.
Ett märke jag använt mycket i krogkök är Hållö, vilket nog är dom bästa räkor jag stött på. Vet inte om dom finns till vanlig konsument. Här är en film som visar hur deras hantering går till:
https://www.youtube.com/watch?v=uXeDaX5qyss
Citera
2015-03-31, 14:31
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Frysta 'pizzaräkor' tycker jag inte smakar så mycket, och är oftast väldigt små.
Ett märke jag använt mycket i krogkök är Hållö, vilket nog är dom bästa räkor jag stött på. Vet inte om dom finns till vanlig konsument. Här är en film som visar hur deras hantering går till:
https://www.youtube.com/watch?v=uXeDaX5qyss

Citat från klippet:
"de färdigskalade räkorna går ner i vattenrännan"

Det är väl självklart att kokta och skalade räkor som åker runt i en vattenrutschbana tappar smak. Handskalade räkor har en helt annan smak och är väl värda sitt pris.
Citera
2015-03-31, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Citat från klippet:
"de färdigskalade räkorna går ner i vattenrännan"

Det är väl självklart att kokta och skalade räkor som åker runt i en vattenrutschbana tappar smak. Handskalade räkor har en helt annan smak och är väl värda sitt pris.

Oj.. hur skalas och rengörs "vanliga" handskalade räkor på burk?
Beredd att satsa några kronor på att vatten ingår även i den processen, det är ju några hundra tusen räkor per dag som ska fram och ömtåliga räkstjärtar vantrivs i friktion.

Du kanske menar riktiga handskalade hemma i köket, men den här tråden är handskalade på burk.
Citera
2021-08-24, 02:49
Medlem
svenrolandmartinsss avatar
Jag skulle aldrig kunna tänka mig att skala mina räkor själv. Om man räknar en timkostnad motsvarande månadslönen skulle det bli väldigt dyra räkor om man räknar in OB och marginalskatt. Jag har bättre saker att göra på min fritid. Men det är klart att alla måste värdera sin tid utifrån sina egna förutsättningar.
Citera
2021-08-28, 14:57
Medlem
record-collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenrolandmartinss
Jag skulle aldrig kunna tänka mig att skala mina räkor själv. Om man räknar en timkostnad motsvarande månadslönen skulle det bli väldigt dyra räkor om man räknar in OB och marginalskatt. Jag har bättre saker att göra på min fritid. Men det är klart att alla måste värdera sin tid utifrån sina egna förutsättningar.
I så fall kam man ju räkna likadant med det allra mesta allt ifrån laga mat i allmänhet till att städa, putsa fönster och det allra mesta som människan sysslar med på sin fritid!??

Förstår ärligt talat inte din logik? Går allt ut på att tjäna så mycket pengar som möjligt och även börja penningvärdera sin fritid?
Citera
2021-08-28, 17:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av svenrolandmartinss

Menar du allvar?
Är det så du tänker om saker i livet?
Vad tycker du är lönt att göra själv?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in