Citat:
Ursprungligen postat av
Captinhero
Tror att om man vet när man ska dö. Då är inte livet lika läskigt. Man har accepterat döden och vet att vad som än kommer hända är man ändå död snart.
Konsekvenser blir banala helt enkelt. ” vem bryr sig om jag gör bort mig jag är ändå död om en månad”.
Läst någonstans att ett varnings tecken på folk som är/varit självmordsbenägna /deprimerade är att de verkar tillsfreds och ”lyckliga ” då de har accepterat sitt öde och verkligen bestämt sig.
Finns ju en del vitnessmål från anhöriga att de verkade så lyckliga och glada dagarna/dagen innan.
När jag försökte kände jag också en viss ro över det hela.
Förstår din poäng. Jag har också hört att människor som bestämt sig helt plötsligt kan upplevas väldigt glada av sin omgivning.
Men detta är ju tillfälligt, precis i anslutning till självmordet. När jag tänker på ex. Avicii kan jag inte förstå varför han inte begick självmord tidigare i sitt liv. Ni som har sett dokumentären vet om att han led av ganska hemska demoner. Dessa demoner har säkerligen alltid funnits där, men det var efter att han blev känd som han begick självmord. Kan det ha varit för att han kände sig "klar" med livet, att han lyckats och således kunde vila i frid?