Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-09-14, 22:06
  #1
Medlem
Idag handlade du i område 3, el för 192öre/kwh. Det innebär att du för betalar nästan 4kr/kwh, medräknat skatter och avgifter. Hur är detta ens möjligt?

Jag vet att kärnkraften går på reducerad kraft. Men jag menar, det är september och knappt någon värme behövs. Jag får känslan av att staten och vattenfall passar på att höja priserna på sommaren för att få alla konsumenter att binda sina elavtal inför vintern och elbolagen tjänar än mer pengar, mer än att det faktiskt skulle vara någon strömbrist just nu. Framförallt när tidningarna varenda skriver om det höga elpriset, vilket gör att konsumenterna accepterar ett högre elpris

Jag minns när den extremt varma sommaren var 2018 och framförallt arla varnade för ökade mejeri-priser. Några månader senare kostade ett bregott smörpaket 50-55kr. Problemet är bara att de aldrig sänkte priset igen, eftersom kunderna vande sig att betala 55kr.

Vad tror ni själva? Tror ni det är strömbrist redan i september eller tror ni vi kan vänta oss att betala t.o.m 10kr/kwh runt jul?
__________________
Senast redigerad av kastenhof 2021-09-14 kl. 22:15.
Citera
2021-09-14, 22:10
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kastenhof
Idag handlade du i område 3, el för 192öre/kwh. Det innebär att du för betalar nästan 4kr/kwh, medräknat skatter och avgifter. Hur är detta ens möjligt?

Jag vet att kärnkraften går på reducerad kraft. . Och framförallt nu när tidningarna varenda dag skriver om strömbristen. Men jag menar, det är september och knappt någon värme behövs. Jag får känslan av att staten och vattenfall passar på att höja priserna på sommaren för att få alla konsumenter att binda sina elavtal inför vintern och elbolagen tjänar än mer pengar, mer än att det faktiskt skulle vara någon strömbrist just nu.

Jag minns när den extremt varma sommaren var 2018 och framförallt arla varnade för ökade mejeri-priser. Några månader senare kostade ett bregott smörpaket 50-55kr. Problemet är bara att de aldrig sänkte priset igen, eftersom kunderna vande sig att betala 55kr.

Vad tror ni själva? Tror ni det är strömbrist redan i september eller tror ni vi kan vänta oss att betala t.o.m 10kr/kwh runt jul?
Vad gör att elförbrukningen är lägre i september?
Citera
2021-09-14, 22:11
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kastenhof
Vad tror ni själva? Tror ni det är strömbrist redan i september eller tror ni vi kan vänta oss att betala t.o.m 10kr/kwh runt jul?
I södra sverige finns det ingen el till jul.
Citera
2021-09-14, 22:12
  #4
Medlem
AlWpLxdjs avatar
Så går det när man har vänsterslödder vid rodret. Alla ska betala mer för el helt i onödan.
Citera
2021-09-14, 22:13
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Vad gör att elförbrukningen är lägre i september?

Stora delar kommer inte behöva värma upp sina hem så här års, vilket borde minska efterfrågan på el
Citera
2021-09-14, 22:16
  #6
Moderator
Arne.Ankas avatar
Exporterar mer el utomlands?
Citera
2021-09-14, 22:17
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kastenhof
Stora delar kommer inte behöva värma upp sina hem så här års, vilket borde minska efterfrågan på el
Ok, men många hus värms väl upp med fjärrvärme också.

Men jag tror inte att det går att bilda en kartell på elmarknaden. Det är för komplicerat.

Två kärnkraftverk har stängts ner och sen är det alltfler elbilar och industrier som förbrukar mer el. Det är nog orsaken.
__________________
Senast redigerad av JeppeNil 2021-09-14 kl. 22:21.
Citera
2021-09-14, 22:27
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Ok, men många hus värms väl upp med fjärrvärme också.

Men jag tror inte att det går att bilda en kartell på elmarknaden. Det är för komplicerat.

Två kärnkraftverk har stängts ner och sen är det alltfler elbilar och industrier som förbrukar mer el. Det är nog orsaken.

Snittpriset på elbörsen var;
juni
35,03 2019
34,88 2020
51,20 2021
juli
46,09 2019
18,85 2020
70,17 2021
augusti
49,63 2019
45,86 2020
78,73 2021

September för 2021 ser ut ungefär som augusti 2021. Men jag tror knappast att elpriset ökar med runt 70-80% pga att vi börjat köra mer elbil
Citera
2021-09-14, 22:31
  #9
Medlem
verkar som att vindkraften behöver byggas ut i södra sverige?

går det inte att köpa billig el i tyskland eller något annat liberalt land?
Citera
2021-09-14, 22:33
  #10
Medlem
von Hindenburgs avatar
Elpriserna är väldigt höga i hela Europa verkar det som och Sverige har relativt låga priser jämfört med tex Tyskland.
Citera
2021-09-14, 22:39
  #11
Medlem
Bryggmastaren1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlWpLxdj
Så går det när man har vänsterslödder vid rodret. Alla ska betala mer för el helt i onödan.

Helt i onödan?, immigrantcirkusen kostar på.
Kostar att vara humanitär stormakt.
Citera
2021-09-14, 22:54
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kastenhof
Stora delar kommer inte behöva värma upp sina hem så här års, vilket borde minska efterfrågan på el
Dessutom torde det vara låg efterfågan på kyla. Tror att man dessutom håller dammluckor stängda för att spara vattenkraft till senare.

Hela energipolitiken är för övrigt ett stort fraud.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback