2021-09-14, 21:16
Medlem
Jag har sovit mot en vägg i flera år så att tapeterna har lossnat, jag har kommit åt dom hela tiden. Jag ser nu flera lager av gamla tapeter och något med vita trådar i väggen?. Betongen är även synlig.

Min fråga är då finns det nån risk att det innehåller asbest? Bor i ett miljonprogram.

Om det är asbest är jag körd då?

Länk till bild.
https://imgshare.io/image/95603706-2ddd-4308-a01f-ef9b10b0c040.pGL7vu
Citera
2021-09-14, 21:18
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fundersam7
Jag har sovit mot en vägg i flera år så att tapeterna har lossnat, jag har kommit åt dom hela tiden. Jag ser nu flera lager av gamla tapeter och något med vita trådar i väggen?. Betongen är även synlig.

Min fråga är då finns det nån risk att det innehåller asbest? Bor i ett miljonprogram.

Länk till bild.
På 60 talet var det vanligt med sådana tapeter det är tyg trådar inte asbest.
Citera
2021-09-14, 21:19
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:

Länk till bild.

Det ser ut som en gammal strukturtapet. Ingen asbest där inte.
Citera
2021-09-14, 21:26
Medlem
Mingla101s avatar
Du behöver inte vara orolig alls. Asbest användes främst som en tätning i våtutrymmen.

För några år sen renoverades mitt badrum, där det fanns asbest och dom stängde ner all tillgång till lght. Jag bor i bostadsrätt så att man tilläggs tillträdesförbud är inte vanligt. Det är för ens egna hälsas skull
I ditt fall så tycker jag du är nojjig
Senast redigerad av Mingla101 2021-09-14 kl. 21:35.
Citera
2021-09-14, 21:27
Medlem
Ser ut som typisk 60-70 tals struktur tapet bakom.
Och nej det är mest troligt inte asbest i den.

I miljonprogrammen brukar det däremot vara asbest i dushväggar, kakelfog, fönsterbänk, golv, ventilationskanaler, fog i fönster och dörrar.

I skyddsrummen brukar de ha använt speciell färg och spackel som tål värme och innehåller asbest. Dock inte i lägenheter.
Citera
2021-09-14, 21:45
Medlem
Så jag behöver inte skicka inte prover på detta tycker ni?
Citera
2021-09-14, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mingla101
Du behöver inte vara orolig alls. Asbest användes främst som en tätning i våtutrymmen.

För några år sen renoverades mitt badrum, där det fanns asbest och dom stängde ner all tillgång till lght. Jag bor i bostadsrätt så att man tilläggs tillträdesförbud är inte vanligt. Det är för ens egna hälsas skull
I ditt fall så tycker jag du är nojjig

Är bara nojig eftersom vår hyresvärd förmodligen aldrig skulle varna oss, vi fick bo kvar under tiden de renoverade alla hyresrätters badrum haha.
Om inget prov behövs av väggen är det bara att spackla o lägga nya tapeter på då?
Citera
2021-09-14, 22:03
Medlem
Mingla101s avatar
Citat:
Är bara nojig eftersom vår hyresvärd förmodligen aldrig skulle varna oss, vi fick bo kvar under tiden de renoverade alla hyresrätters badrum haha.
Om inget prov behövs av väggen är det bara att spackla o lägga nya tapeter på då?

Ja jag antar att väggarna inte hade asbests. Så det är helt ok att tapetsera i så fall.
Citera
2021-09-15, 00:55
Medlem
Hej cp barn, finns självklart asbest i lgh beroende på lite hur men menar. Tex under gammal plastmatta i hall, badrum osv/ Limmet, bara för att ta ett exempel.
Citera
2021-09-15, 01:01
Medlem
Du behöver inte nojja, förhoppningsvis inte jag heller men tyvvär gått för fort fram ibland och emellanåt blivit utsatt för det .vanligast är vid rivning och liknande/ /Jobbar som snickare

För att verkligen försämra oddsen så stod jag och dundrade på med feinen ett bra tag innan det upptäcktes. Ju mer man dammar/ rör upp skiten, desto sämre.
Citera
2021-09-15, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bammen
Hej cp barn, finns självklart asbest i lgh beroende på lite hur men menar. Tex under gammal plastmatta i hall, badrum osv/ Limmet, bara för att ta ett exempel.
Skulle det finnas i tapet limmet menar du?
Citera
2021-09-15, 01:45
Medlem
ArgusOnes avatar
Du bör nog vara mer rädd för radon
Inte för att jag ville späda på din hypokondri, men
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto