2021-09-14, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Vem fan handlar mat mitt i natten? Lastbilschaufförer på motorvägarna, förståligt.
Men det handlar då mer om ett mål mat änn att handla en matkasse.

Det finns inget egentligt behov för dygnet runt öppna mataffärer i Sverige. Folk kan och har tid att köpa det de behöver på normala öppettider.

Snälla herr soose, låt nu människor själva bestämma när de vill handla!
Citera
2021-09-14, 14:16
Medlem
KnullaFlashbackMors avatar
Kanske för att det blir lättare att råna?
Citera
2021-09-14, 15:06
Dygnet runt? I dagens Sverige? Är du sjuk i huvudet?!

Matbutiker kommer däremot nödgas stänga tidigare pga samhällsutvecklingen. Vissa kommer få klappa igen t.o.m. Det har väl några gjort redan?
Citera
2021-09-14, 16:01
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Mitt lokala Ica har öppet 6-23.00 varje dag, funkar alldeles utmärkt. I början av pandemin höll de öppet från klockan 5-24 för att erbjuda tider med lite folk i butiken. Tror att en vettig handlare har koll på sin lönsamhet och inte har öppet mer än nödvändigt och ändå erbjuda en bra service.

Har svårt att se att de som arbetar natt skulle glida iväg mitt i skiftet för att shoppa en kasse mat, jag gör det iaf inte dagtid när jag är på jobbet och som redan nämnts sover de flesta på nätterna.
Citera
2021-09-14, 16:05
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Det gör dom faktiskt.

Har du sett några privata företag ha öppet dygnet runt?

Förutom storföretagen som 7eleven, mcdonalds, burger king och så vidare?
Nej, vi har ingen lag om öppettider, och det finns dygnet runtöppna butiker. Inte många, men de finns.
Det kan ju ha att göra med kollektivavtal och ersättningsnivåer, så det kanske inte är lönsamt.

Så här tycker Handels, inte oväntat: https://handelsnytt.se/2015/05/27/ex...ott-och-ont-0/

Bensinstationernas personal är med i Trandport, var det inte det 7-11 försökte med en gång?
Senast redigerad av mikaels 2021-09-14 kl. 16:17.
Citera
2021-09-14, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoomy
Mall of Scandinavia skulle ju lätt kunna ha öppet 24 h.

Hur tänker du nu?
Citera
2021-09-14, 17:06
Medlem
Jag tror inte att det egentligen är lönsamt för större affärer att ha öppet på natten. Det klientel som springer ute på nätterna är inte direkt de som betalar för sig om man säger som så.

Kriminaliteten håller alldeles för höga nivåer i Sverige.

Däremot skulle jag gärna se att fler vanliga affärer har öppet till 20.00 så att man hinner kolla runt lite fast man jobbar. Det är ganska stressigt när affärer stänger 19.00.
Citera
2021-09-14, 18:23
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zielinsky
artikeln du hänvisar till är från 2002.

Sedan dess har vi sett mångdubbelt fler butiker ha nattöppet. Shell,mcdonalds,OKQ8,circle k ,bland annat.

ICA i sthlm har öppet 06-00
och så finns det flera självutchekningsbutiker som äröppna dygnet runt

Det var då facket började Jävlas och alla nattöppna butiker började stänga.

https://handelsnytt.se/2017/04/21/na...-eleven-butik/

Av någon märklig anledning var bensinmackar undantagna då regeringen la sig i frågan. Dessutom är det olika fackförbund.

Men idag finns det mest mackar med lucka öppen efter 23.

Donken är ju inte en butik.
Senast redigerad av ArgusOne 2021-09-14 kl. 18:25.
Citera
2021-09-14, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoomy
Vad tror ni? Är det inte konstigt att mataffärer här inte har öppet dygnet runt? Varför har bara McD, 7 eleven, bensinmackar och likande öppet på natten?

Kollade på Helsingfors och tom den lilla staden har massa mataffärer öppna 24, har väl hälften av invånarna i Stockholm. https://www.google.com/maps/place/Pr...5!4d24.9292809

Mall of Scandinavia skulle ju lätt kunna ha öppet 24 h. Vet att många Netto i Danmark har öppet dygnet runt också så borde ju löna sig här också.

Netto säljer sprit, alltid massa fyllon som ska ha det så sent som möjligt.
Sverige har för höga anställningskostnader och för lite patrask som handlar på nätterna för att det ska hända inom den närmsta framtiden.
Citera
2021-09-14, 18:31
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Nej, vi har ingen lag om öppettider, och det finns dygnet runtöppna butiker. Inte många, men de finns.
Det kan ju ha att göra med kollektivavtal och ersättningsnivåer, så det kanske inte är lönsamt.

Så här tycker Handels, inte oväntat: https://handelsnytt.se/2015/05/27/ex...ott-och-ont-0/

Bensinstationernas personal är med i Trandport, var det inte det 7-11 försökte med en gång?

Citat:
Facket kan inte säga nej till långa öppettider. Det enda som hejdar är lagens förbud mot nattarbete klockan 00–05. För att hålla öppet då krävs dispens från facket eller Arbetsmiljöverket. Facket säger oftast nej,

Var finnes friheten?
Citera
2021-09-14, 18:35
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Var finnes friheten?
Ingen tvingar dig att vara med i facket, eller ha kollektivavtal. Bensinstationernas avtal tillåter nattarbete, liksom månglandes fack (sjukhus, taxi, chaufförer, flyg mm).
Det finns ingen lag som reglerar butikers öppettider, som i t ex Tyskland, Norge eller UK.

Men visst, arbetstiden borde ju vara en fråga mellan arbetstagare och arbetsgivare, inga andra.
Citera
2021-09-19, 15:59
Moderator
rotadents avatar
Frågan är väl om efterfrågan är tillräckligt hög. Fram till midnatt och kanske lite längre finns nog en eftefrågan även om den är ganska låg, men jag undrar hur många över huvud taget som skulle besöka ICA mellan 02-05? Jag brukar hyfsat ofta handla ganska sent på kvällen, min lokala butik har öppet till 22 och jag är där åtminstone någon gång i veckan mellan 21-22. Det är i regel väldigt dött redan då. Med tanke på hur dyr personalen är i Sverige har jag svårt att se att det skulle löna sig att köra dygnet runt oavsett. Kanske i några få citylägen där det är folk som rör sig även udda tider.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in