2021-09-14, 16:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Allt finns i facebookgruppen.
Vi ska göra henne mör. Hon ska backa. Vi fixar det!
Allt går att bevisa.
Jag är medveten om att man för att stötta Esbjörn, som kände sig ledsen efter att han lurades och pressades (hans egna ord) att skriva på köpeavtalet, försökte förmå Ebba att backa när Esbjörns egen vädjan inte räckte till.

Ebba visade tydligt att hon inte var beredd att ändra sig i sitt svar till Esbjörn. Att hans närstående då kommer till hjälp finner jag inget märkligt i.

Man kan absolut diskutera om det är vettigt att gå till media, men detta ska också ses i ljuset av att Ebba är en mäktig person och därför kanske skrämmande som motståndare. Då är det inte ovanligt att man ta i lite extra. Dessutom, Ebba är ju inte precis själv känd för att skräda orden, gärna i media, så man kanske ville förekomma henne.

I alla händelser, oavsett hur det är med den saken, från en möjligen dålig strategi att gå till media för att stötta Esbjörn att få tillbaks sitt hus, till att skapa fantasifoster om sekter som vill roffa åt sig från en åldring, är steget milsvitt. Så långt att man får benämna det för ett tankehopp och konspirationsteori.
2021-09-14, 16:38
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
När jag läser era inlägg ser jag korkskallarnas försvar. Det är andras fel. Andra personer gör mycket värre saker.

Nu är alla dessa människor ni skvallrar om, skandaliserade och förtalade. Att det skulle vara smart tror bara en korkskalle på, där den största korkskallen av de alla åkte på ett strafföreläggande för grovt förtal.

Det som pågår från Ebba Busch och hennes entourage, är att kratta manegen inför en huvudförhandling där man har förväntningar att hela tvisten kommer handla om ord mot ord, där Ebba Bjäbba trovärdigt ska bjäbba sig till en seger, eftersom hon är mest trovärdig i jämförelse med de klandervärda personer som vittnar för Esbjörn, eller påverkar honom i eget syfte. En underbar logik, om man har sinne för humor.

Den stora parodin är alla Ebba Busch rådgivare, polare inom fastighetssvängen, fansen i detta forumet, och så lilla mamma. De tror att detta agerande från förtalerskan Ebba Busch leder till framgång i livet och i en tingsrätt.

Det roliga är att Ebba Busch upplever Oisin på Aftonbladet som en vän och att det han skriver måste vara sant, eftersom det stod i tidningen. Det är hans reportage med skvaller från Marielund som är det skvaller Ebba Busch bygger sitt bevistema på. Man måste ju tycka det är roligt att Oisin lyckades lura in en råtta i en fälla som hon inte kommer ur.

Varför påtalar inte Ebbas mamma att det inte kommer något gått ut av att ränna ute på kvällarna med mäklaren Theo, influensern Margaux och hos åldringar i sällskap med en PR kvinna. Jag vore bekymrad om mitt vuxna barn hade kommit i så dåligt sällskap. Medan jag passar ungarna.

Nu var det ju inte detta jag kommenterade samt en felaktig dubbelpost som du tog upp.
Jag diskuterade trovärdigheten i att MPL och Binninge och M- gård kände varann innan affären blev på pappret nedskrivet.

Jag försvarar inte hennes handlande i detta du själv har tagit upp och finner precis som du att hade hon varit min dotter skulle jag nog inte varit sen att säga samma sak, om det hade stämt.

Men nu handlar det om ett ingått avtal som "någon " vill bryta utan att göra rätt för sig och det är och förblir fel att inte stå för sina handlingar i synnerhet om man nu är rättsförmögen som Esb är och har bevisligen papper på
2021-09-14, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Jo, men med tanke på att det inte finns någon som bekräftar misstankarna, så blir det konstigt att bli arg å Esbjörns vägnar för något som han själv säger eller känner sig som offer för. Det vore ju att omyndigförklara Esbjörn.

Jag låter inte mina egna misstankar övertrumfa verkligheten eller det som går att kontrollera. Gör du?
Då kan du kanske förtydliga förvirringen som råder om vid vilken tidpunkt och med vilken motivering Esbjörn Bolin ångrade sin försäljning? Var det dagen efter kontraktsskrivningen när han fick förklarat för sig vad ett köpekontrakt var som Binninge säger eller var det när det avverkades på tomten som han själv säger?
2021-09-14, 16:53
Medlem
Citat:
Jag är medveten om att man för att stötta Esbjörn, som kände sig ledsen efter att han lurades och pressades (hans egna ord) att skriva på köpeavtalet, försökte förmå Ebba att backa när Esbjörns egen vädjan inte räckte till.

Ebba visade tydligt att hon inte var beredd att ändra sig i sitt svar till Esbjörn. Att hans närstående då kommer till hjälp finner jag inget märkligt i.

Man kan absolut diskutera om det är vettigt att gå till media, men detta ska också ses i ljuset av att Ebba är en mäktig person och därför kanske skrämmande som motståndare. Då är det inte ovanligt att man ta i lite extra. Dessutom, Ebba är ju inte precis själv känd för att skräda orden, gärna i media, så man kanske ville förekomma henne.

I alla händelser, oavsett hur det är med den saken, från en möjligen dålig strategi att gå till media för att stötta Esbjörn att få tillbaks sitt hus, till att skapa fantasifoster om sekter som vill roffa åt sig från en åldring, är steget milsvitt. Så långt att man får benämna det för ett tankehopp och konspirationsteori.
Återigen tonvis med snömos. Esbjörn var ju nöjd med försäljningen. Han kände sig inte lurad på något. Det har han ju medgett. En krystad förklaring om att han ångrat sig är allt vi har.
2021-09-14, 17:00
Medlem
Citat:
Återigen tonvis med snömos. Esbjörn var ju nöjd med försäljningen. Han kände sig inte lurad på något. Det har han ju medgett. En krystad förklaring om att han ångrat sig är allt vi har.
En krystad förklaring från en uppenbart pressad Esbjörn, som inte ens förstår med vilken motivering han förväntas ha ångrat sig.
2021-09-14, 17:34
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ja, det var Bergakungen som menade att domstolen inte kan tvinga Esbjörn att lämna ifrån sig huset utan bara utdöma ett vite.

Men Xiu du svarar är ju enligt egen uppgift den mest kunniga inom juridikens domäner på hela Flashback och slår ju såklart den gamle räven Bergatrollet med hästlängder. Det är helt klart vederlagt...!

Som svar på den specifika frågan som ställdes duger det rätt bra.

Men litet mer utvecklat:

Ebba har yrkat på två saker. Det ena är en fastställedom, dvs få klargjort att avtalet är giltigt och korrekt. Här har ju Esbjörn hänvisat till en mängd invändningar och en del av dem skulle kunna ha potential att stoppa affären, om de är relevanta. Att Esbjörn är koko eller att Ebba brutit avtalet när hon inte betalat i blindo och utan köpebrev kommer inte att flyga, som jag bedömer saken.

Det andra Ebba önskar sig är en fullgörelsedom (utgångspunkten är då att avtalet fortsatt gäller, vilket är det troliga) där Esbjörn förpliktigas att genomföra affären. Här kommer vitet in som en liten krydda, men vitet (om det utdöms) är bara en sorts dröjsmålsavgift, det stoppar inte fullgörelsen.

Nu kan ju domstolen inte direkt tvinga Esbjörns hand att skriva namnteckningen på köpebrevet, men väl villkora fullgörelsen med att Ebba skall betala, eventuellt interimistiskt till ett sk nedsättningskonto.
Då kan domstolen utfärda en exekutionstitel (en specifik dom, som säger att "När Ebba betalat kvarvarande köpesumma är huset hennes") - och i så fall får hon lagfarten på denna dom. (Det finns sätt att fullgöra betalningen även om Esbjörn gör sig oanträffbar, reser till Tjota Heiti och säger upp alla bankkonton).

Det här kan inte inträffa förrän en eventuell fullgörelsedom vunnit laga kraft.
2021-09-14, 17:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Då kan du kanske förtydliga förvirringen som råder om vid vilken tidpunkt och med vilken motivering Esbjörn Bolin ångrade sin försäljning? Var det dagen efter kontraktsskrivningen när han fick förklarat för sig vad ett köpekontrakt var som Binninge säger eller var det när det avverkades på tomten som han själv säger?
Menar du att den exakta tidpunkten för när Esbjörn blev ledsen för att det gick upp för honom att Ebba lurat och pressat honom, skulle bevisa att det finns en sekt som arbetar mot Esbjörns vilja och försöker påverka honom att uppfylla deras egna intressen. En sekt som har förgreningar in i resten av Esbjörns släkt, juridiska ombud, advokater och naturligtvis då Esbjörn själv och utöver det har sekten en sådan makt att ingen annan heller vågar träda fram och avslöja den? Är det ungefär så du menar?
Senast redigerad av Krmkr 2021-09-14 kl. 18:20.
2021-09-14, 17:49
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen

Men litet mer utvecklat:

Ebba har yrkat på två saker. Det ena är en fastställedom, dvs få klargjort att avtalet är giltigt och korrekt. Här har ju Esbjörn hänvisat till en mängd invändningar och en del av dem skulle kunna ha potential att stoppa affären, om de är relevanta. Att Esbjörn är koko eller att Ebba brutit avtalet när hon inte betalat i blindo och utan köpebrev kommer inte att flyga, som jag bedömer saken.

Det andra Ebba önskar sig är en fullgörelsedom (utgångspunkten är då att avtalet fortsatt gäller, vilket är det troliga) där Esbjörn förpliktigas att genomföra affären. Här kommer vitet in som en liten krydda, men vitet (om det utdöms) är bara en sorts dröjsmålsavgift, det stoppar inte fullgörelsen.

Nu kan ju domstolen inte direkt tvinga Esbjörns hand att skriva namnteckningen på köpebrevet, men väl villkora fullgörelsen med att Ebba skall betala, eventuellt interimistiskt till ett sk nedsättningskonto.
Då kan domstolen utfärda en exekutionstitel (en specifik dom, som säger att "När Ebba betalat kvarvarande köpesumma är huset hennes") - och i så fall får hon lagfarten på denna dom. (Det finns sätt att fullgöra betalningen även om Esbjörn gör sig oanträffbar, reser till Tjota Heiti och säger upp alla bankkonton).

Där faller den sista yrkandet för Esb advokat att EB skulle brutit genom: utebliven betalning.
2021-09-14, 17:50
Bannlyst
Citat:
Så din uppfattning efter att ha sett Esbjörn i media, är att han är nöjd med försäljningen och hur den gick till samt hur Ebba behandlade honom?
2021-09-14, 18:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen

Men litet mer utvecklat:

Om jag förstår dig rätt lutar du åt att en fullgörelse av avtalet kommer att ske, på det ena eller det andra sättet, men att det finns en liten möjlighet att ingen fastställelse av avtalet sker och då kan inte Esbjörn tvingas att sälja?
2021-09-14, 18:26
Medlem
Citat:
Menar du att den exakta tidpunkten för när Esbjörn blev ledsen för att det gick upp för honom att Ebba lurat och pressat honom, skulle bevisa att det finns en sekt som arbetar mot Esbjörns vilja och försöker påverka honom att uppfylla deras egna intressen. En sekt som har förgreningar in i resten av Esbjörns släkt, juridiska ombud, advokater och naturligtvis då Esbjörn själv och utöver det har sekten en sådan makt att ingen annan heller vågar träda fram och avslöja den? Är det ungefär så du menar?
Jag menar det som står i inlägget, är det inte så det brukar vara?
2021-09-14, 18:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag menar det som står i inlägget, är det inte så det brukar vara?
Ok, men varför är det så viktigt för dig?
Är det inte viktigare vad du vet att Esbjörn känner, säger och tycker?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in