2021-09-14, 14:30
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
26 nya dödsfall, sedan i fredags enligt omni.se

RAPPORTERADE ja.
Sedan 17 augusti
Citera
2021-09-14, 14:31
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
26 dödsfall fördelat bakåt till 17 augusti, dvs ganska precis en månad. Typ 1 om dagen..

virvelbagg, du skrev ju så sent som idag om att det var uppdateringar i systemet föregående veckor som innebär fördröjningar i viss rapportering av dödsfall. Ändå blir du förskräckt när dessa rapporteras?
Är man klara med uppdateringarna på SmiNet nu och förkortade öppningstider? Eller kommer rapporteringen fortsätta vara ryckig.

Jo, jag var medveten om att de fanns fördröjning och att det varit problem med uppdateringarna i 2 kanske 3 veckor. Tycker faktiskt att uppgifter rörande vad som sker med SmiNet är en djungel.

Men jag hade ändå inte tänkt mig så många avlidna i en klunga, man rapporterade ändå in 12 avlidna förra veckan. Så, nej jag tycker att det var lite obehagligt många.

"Gapet" har ökat något och ligger på 70st nu.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-09-14 kl. 14:35.
Citera
2021-09-14, 14:31
Medlem
IMBILDENs avatar
26 nya dödsfall! Känns som det går uppåt nu?

Vet man om de 26 var vaccinerade eller inte?
Citera
2021-09-14, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
https://www.ons.gov.uk/peoplepopulationandcommunity/healthandsocialcare/conditionsanddiseases/articles/coronaviruscovid19latestinsights/vaccines

https://www.ndm.ox.ac.uk/files/coronavirus/covid-19-infection-survey/finalfinalcombinedve20210816.pdf

Även ett antal in vitro - studier som exempelvis
https://science.sciencemag.org/content/early/2021/03/24/science.abg9175

Själv tror jag som massivs med forskare, att naturlig immunitet är starkare än vaccinet. Men då får vi se när folk med naturlig immunitet börjar bli sjuka och dör då iom att du menar att vaccinet är lika starkt som naturlig immunitet. Nu var det ju inte det som efterfrågades så om du går tillbaks och läser långsamt kanske du förstår vad som efterfrågades?
Citera
2021-09-14, 14:34
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Är inte jätte förvånad av att du inte har så bra koll. Du brukar ju mer vara intresserad av att förolämpa en av att odla intresset av pandemin.

Förstår att du inte följer presskonferenserna, de har ju nämnt uppdateringarna av SmiNet där och att du inte heller läser veckorapporterna från FoHM.
Under vecka 35 och 36 pågår en uppdatering av SmiNet, vilket gör att registreringen av vissa uppgifter försenas. Det medför till exempel en ökad eftersläpning i rapportering av avlidna bekräftade fall och förekomsten av olika virusvarianter.
Från FoHM senaste veckorapport.

Om vi skulle ha följt mönstret från förra hösten borde smittspridningen minska nu.

Man pratade förra slutet av sommaren om att det var många hemvändande turister som bar med sig ny smitta. Detta upprepades i slutet av denna sommaren också. Du kan ju knappas ha missat alla dessa artiklar som skrevs i ämnet. Även i Danmark kunde man se denna slutet av sommarpuckeln både förra sommaren och denna. Men den har haft svårt för att vända ner igen, jag trodde att vi skulle vara i en neråt kurva nu. Varför vi inte är det tror jag beror på att deltan är så mycket mer smittsam.

Jag vet inte hur vädret har varit hos dig, men här har vi haft underbart sommarväder. Tror det påverkar mycket, men vädret verkar inte orka trycka tillbaka smittan ordentligt denna gång.

Edit. När det gäller ny smittade, börjar jag känna en viss osäkerhet, Det är väl det där missade kommatecknet.
På grund av kortare öppettider av databasen SmiNet i slutet av vecka 34 har
eftersläpningen i inrapporteringen av nya fall påverkats. Det leder till att antalet fall
under vecka 34 är något underskattat. Under vecka 35 pågår en uppdatering av
SmiNet, vilket gör att registreringen av vissa uppgifter försenas. Det medför till
exempel en ökad eftersläpning i rapportering av avlidna bekräftade fall och
förekomsten av olika virusvarianter. En uppdatering av statistiken kring antalet
avlidna och statistiken om varianter av särskild betydelse sker först vecka 36.
Förra veckans veckorapport.

Jag tror jag helt enkelt få backa här och be om ursäkt. Det är nog bara antal avlidna och virusvarianter som släpar just nu.

Jag kan väl försöka hyfsa tonen lite också.

Jag är dock fortfarande emot idén att skolorna driver allt.

Det blir så konstig argumentation när man påstår att skolan driver hela pandemin men när det plötsligt minskar efter att skolan varit öppen i fyra veckor, ja då är det vädret som påverkar..
Citera
2021-09-14, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring

Det blir så konstig argumentation när man påstår att skolan driver hela pandemin men när det plötsligt minskar efter att skolan varit öppen i fyra veckor, ja då är det vädret som påverkar..
Skolorna har varit igång ett tag nu och enligt två-veckors regeln borde det ha exploderat nu. Men konstigt nog ser antalet fall på iva ut att minska. Vi får sätta vårt hopp till de borttagna restriktionerna, två veckor efter den 29/9, då jäklar smäller det.
Senast redigerad av HalHandyman 2021-09-14 kl. 14:46.
Citera
2021-09-14, 14:53
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring

Ja, ok det tycker du. Jag skulle vilja påstå att smittspridningen beror på många olika faktorier. De kan vara väldigt skiftande.

Vi såg att barn inte hade lika ofta antikroppar som vuxna i början av pandemin. Men i slutet av vintern så var 10-19 år den gruppen som hade oftast antikroppar. Sedan började man vaccinera, I våras var 10-19 år största gruppen smittade följt av 40-49 år: deras föräldrar. Uppenbart då att smittan spreds i skolorna och sedan till föräldrarna som sedan spred smittan ut i resten av samhället.

Under sommaren blev 20-29 år största gruppen smittade och i slutet av sommaren var 30-39 år näst största gruppen smittade.

Jag skulle vilja påstå att den största smittspridningen sker i den gruppen som är oftast smittad. Detta oberoende på hur stor smittspridningen över lag är i samhället. På sommaren är det då unga vuxna som är mest drivande i smitspridnigen. Detta påstående blir inte mindre sant bara för att smittan överlag minskar.

När skolan är i gång är 10-19 år största gruppen smittade. De står då för den största smitspridnigen detta oavsett om smitan ökar eller minskar, det är ändå de som sprider smittan mer en andra grupper.

Men barn sprider smittan bara i skolan och i deras egna hem, kanske på någon fritidsaktivitet också. Problemet blir inte fören barnen smittar föräldrarna och då sådana föräldrar som arbetar med sköra personer. Det är när de tar med smittan dit det blir problem och avlidna.

Som sagt i slutet av vintern kunde vi se at 10-19 år var den gruppen som oftast hade antikroppar, men så var det inte i början av pandemin. Något skedde med smittan i slutet av förra hösten, barn började att bli lite mer drabbade och började att sprida smittan runt varandra.

Hade barn/skolan inte varit drivande så skulle inte 10-19 åringarna varit största gruppen med antikroppar innan man började vaccinera. Hur skulle man annars kunna förklara att 10-19 åringarna hade oftast antikroppar om det inte var för att de var de som oftast var smittade och de som oftast är smittade är de som driver smittan mest och barn är ju på skolan. I början av förra vintern då barnen var de som hade oftast antikroppar blir det svårt att prata bort smitspridnigen i skolan med att de är ovaccinerade för då var ju alla ovaccinerade.

Jag har dok aldrig hört att någon sagt att skolan driver allt. Det är väl bara när du läger ord i andras munnar det låter på det viset.

Nu när samhället ska öppna kanske smittspridningen byter plats. Det har ju varit länge som enbart skolan inte hade så mycket restriktioner, det var ju bara där som trängsel fanns. Nu när även vuxna kan börja trängas igen med FoHM och regeringens godkännande så kanske inte skolan kommer att vara den största arenan för smittspridning, troligtvis inte.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-09-14 kl. 14:59.
Citera
2021-09-14, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
När tycker du det är ”läge” då att inskränka folks frihet? När NOLL personer dött av virus under ett helt år? Fan va skönt att du inte sitter på makten.

Det bästa är att inse att restriktionerna inte kan ligga kvar så mycket längre, att restriktionerna ska ska bort inom närtid var helt rätt beslut.

Det kommer alltid finnas folk som vill att restriktionerna ska vara kvar, lite sorgligt kan jag tycka. Personerna som förespråkar restriktioner får hålla sig inne om man fortfarande är livrädd, svårare än så är det inte. Jag är glad att regeringen och FHM har insett detta, likt myndigheterna i många andra länder.
Citera
2021-09-14, 15:04
Medlem
arbetets avatar
En tredje spruta är inte nödvändig säger de:

The Lancet: Tredje spruta behövs inte
Människor som inte befinner sig i riskgrupp behöver ingen tredje vaccinspruta mot covid-19. Vaccinet skulle göra större nytta i länder där befolkningarna ännu inte är vaccinerade, konstaterar en internationell forskargrupp i tidskriften The Lancet.

– Om vaccinen används där de gör störst nytta kan de påskynda slutet för pandemin, säger rapportens författare Ana-Maria Henao-Restrepo, som leder WHO:s initiativ för vaccinforskning.
https://www.dn.se/vetenskap/the-lancet-tredje-spruta-behovs-inte/

Considerations in boosting COVID-19 vaccine immune responses

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(21)02046-8/fulltext?rss=yes

Jag håller med. Det kommer att räcka med två doser för de flesta även efter lång tid. Vi kommer att se återinfektioner i framtiden och det även hos de med genomgången sjukdom. Skyddet man har kommer dock att räcka för att man inte ska utveckla någon allvarlig sjukdom i båda fallen. Viruset kommer inte att försvinna men det kommer att gå in i en endemisk fas i framtiden och bli en återkommande gäst som alla andra coronavirus vi har.

De enda som kanske kommer att behöva påfyllning är de med dåligt immunsvar på de två första doserna som de allra äldsta och de med svagt immunförsvar av olika anledningar. Möjligtvis kan man behöva ge åtminstone en vaccindos till de med genomgången sjukdom som inte utvecklat antikroppar.
Citera
2021-09-14, 15:13
Medlem
"Storbritannien kommer erbjuda en tredje dos vaccin till alla i riskgrupp och alla medborgare över 50 år, skriver AP.

En expertpanel har kommit fram till att en tredje "boosterdos" är nödvändig för att skydda landets medborgare från avtagande immunitet under vintern.

Den tredje vaccindosen kommer börja erbjudas nästa vecka. Samtidigt har WHO bett mer välbärgade länder att avvakta med boosters tills planetens alla länder har vaccinerat minst 40 procent av sina respektive befolkningar.
"

https://apnews.com/article/europe-business-health-pandemics-london-10c5a3fbef9b6a999d6a19e1dbb4fba8?utm_source=Twitte r&utm_campaign=SocialFlow&utm_medium=AP_Europe
Citera
2021-09-14, 15:14
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Nu har viruset varit i Sverige i 2 år. Flockimmunitet borde varit uppnådd för länge sedan.

Vi kan konstatera att massor av sjuk- och döds-fall har gett väldigt lite utdelning i form av immunitet.

Samma sak syns i Rumänien och Bulgarien. Viruset fortsätter att härja, trots att länderna är hårt drabbade sedan tidigare. Samma sak gäller i Spanien, Frankrike och Storbritannien, men i dessa länder hjälper omfattande vaccinering till att hålla dödsfallen nere. Vi kan se att naturlig immunitet och vacciner tillsammans, ännu inte är tillräckligt för att kväsa smittspridningen.

Eftersom viruset fortsätter att cirkulera, så är det viktigt att komma igång med fler vaccindoser till dom grupper vars skydd håller på att avta nu.
Citera
2021-09-14, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
19 personer som är 70+ har dött inom en månads tid! Det börjar spåra ur fullständigt!

19 dödsfall man skulle kunna förhindrat ifall man hade kontroll på smittspridningen i samhället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in