Citat:
Ursprungligen postat av
Bertil.Enstoring
Jag kan väl försöka hyfsa tonen lite också.
Jag är dock fortfarande emot idén att skolorna driver allt.
Det blir så konstig argumentation när man påstår att skolan driver hela pandemin men när det plötsligt minskar efter att skolan varit öppen i fyra veckor, ja då är det vädret som påverkar..
Ja, ok det tycker du. Jag skulle vilja påstå att smittspridningen beror på många olika faktorier. De kan vara väldigt skiftande.
Vi såg att barn inte hade lika ofta antikroppar som vuxna i början av pandemin. Men i slutet av vintern så var 10-19 år den gruppen som hade oftast antikroppar. Sedan började man vaccinera, I våras var 10-19 år största gruppen smittade följt av 40-49 år: deras föräldrar. Uppenbart då att smittan spreds i skolorna och sedan till föräldrarna som sedan spred smittan ut i resten av samhället.
Under sommaren blev 20-29 år största gruppen smittade och i slutet av sommaren var 30-39 år näst största gruppen smittade.
Jag skulle vilja påstå att den största smittspridningen sker i den gruppen som är oftast smittad. Detta oberoende på hur stor smittspridningen över lag är i samhället. På sommaren är det då unga vuxna som är mest drivande i smitspridnigen. Detta påstående blir inte mindre sant bara för att smittan överlag minskar.
När skolan är i gång är 10-19 år största gruppen smittade. De står då för den största smitspridnigen detta oavsett om smitan ökar eller minskar, det är ändå de som sprider smittan mer en andra grupper.
Men barn sprider smittan bara i skolan och i deras egna hem, kanske på någon fritidsaktivitet också. Problemet blir inte fören barnen smittar föräldrarna och då sådana föräldrar som arbetar med sköra personer. Det är när de tar med smittan dit det blir problem och avlidna.
Som sagt i slutet av vintern kunde vi se at 10-19 år var den gruppen som oftast hade antikroppar, men så var det inte i början av pandemin. Något skedde med smittan i slutet av förra hösten, barn började att bli lite mer drabbade och började att sprida smittan runt varandra.
Hade barn/skolan inte varit drivande så skulle inte 10-19 åringarna varit största gruppen med antikroppar innan man började vaccinera. Hur skulle man annars kunna förklara att 10-19 åringarna hade oftast antikroppar om det inte var för att de var de som oftast var smittade och de som oftast är smittade är de som driver smittan mest och barn är ju på skolan. I början av förra vintern då barnen var de som hade oftast antikroppar blir det svårt att prata bort smitspridnigen i skolan med att de är ovaccinerade för då var ju alla ovaccinerade.
Jag har dok aldrig hört att någon sagt att skolan driver allt. Det är väl bara när du läger ord i andras munnar det låter på det viset.
Nu när samhället ska öppna kanske smittspridningen byter plats. Det har ju varit länge som enbart skolan inte hade så mycket restriktioner, det var ju bara där som trängsel fanns. Nu när även vuxna kan börja trängas igen med FoHM och regeringens godkännande så kanske inte skolan kommer att vara den största arenan för smittspridning, troligtvis inte.