Citat:
Ursprungligen postat av
snorkherren
En tanke, de kanske inte definitivt har fastslagit vilken tid BO avled eftersom obduktion och analyser inte är klara? Finns ingen tid att rapportera till Skatteverket?
Förvisso, men så vitt jag vet registrerar Skatteverket endast datum så i sådana fall är de osäkra på vilket dygn hon dog, och jag vet inte hur de jobbar. Kanske är det så att de fyller i preliminära datum i de fall där det finns en viss osäkerhet och uppdaterar i efterhand snarare än att låta någon vara kvar som "levande" i onödan.
Kan tänka mig att det kan leda till en del problem och tråkigheter om en person som är avliden fortfarande finns kvar i folkbokföringen som levande. Kanske inte helt kul för anhöriga när deras nyss avlidna barn blir kallad till skolstart, osv.
Citat:
Ursprungligen postat av
DreamTwister
Som jag nämnt tidigare, en vän till mig gick bort i våras. Inlagd en dryg vecka på IVA på ett av de stora sjukhusen i 08. Ändå tog det ca 1 månad (!) innan han registrerades som avliden. Kanske beroende på belastning pga pandemin, jag vet inte men ibland tycks det kunna dra ut på tiden.
En fundering jag haft är om det i detta fall, liksom med den döda kvinnan i Kungsör (8/8), drar ut på tiden pga pågående utredning?
Inte för att jag har någon insyn i polisens arbete men jag har svårt att tänka att man undviker att rapportera in dödsfall på grund av något som rör själva utredning. Det skulle väl i sådana fall vara om man verkligen inte vill skylta med att någon faktiskt har avlidit men det tycks ju vara tämligen uppenbart och känt i det här fallet.