2021-09-14, 13:47
Medlem
rytaris avatar
Har en enkel fråga, har en bekant som äter läkemedel innehållande acetylsalisylsyra som är blodförtunnande och undrar om acetylsystein också är blodförtunnande eller om det kan vara farligt att äta båda samtidigt?
Citera
2021-09-14, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rytari
Har en enkel fråga, har en bekant som äter läkemedel innehållande acetylsalisylsyra som är blodförtunnande och undrar om acetylsystein också är blodförtunnande eller om det kan vara farligt att äta båda samtidigt?

Det är två helt olika läkemedel. Acetylsalisylsyra är blodförtunnande och acetylcystein är bl.a slemlösande.
Citera
2021-09-14, 14:09
Medlem
rytaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gomersgotoground
Det är två helt olika läkemedel. Acetylsalisylsyra är blodförtunnande och acetylcystein är bl.a slemlösande.

tack så mycket för svaret!
Citera
2021-09-14, 17:18
Moderator
Maviels avatar
Acetylcystein är slemlösande, men inte vidare effektivt som det. Fungerar även vid förgiftningstillstånd med Alvedon med verksam substans paracetamol. Och under en period användes det som en antioxidant vid intensivvård, fast vad jag vet görs det inte mer.

Acetylsalicylsyra är en helt annan substans. En smärtstillande även med antiinflammatoriska egenskaper.
Citera
2021-09-14, 22:57
Medlem
rytaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Acetylcystein är slemlösande, men inte vidare effektivt som det. Fungerar även vid förgiftningstillstånd med Alvedon med verksam substans paracetamol. Och under en period användes det som en antioxidant vid intensivvård, fast vad jag vet görs det inte mer.

Acetylsalicylsyra är en helt annan substans. En smärtstillande även med antiinflammatoriska egenskaper.

Citera
2021-09-14, 23:50
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
A-stein ska man vara försiktig med om man har astma.
Citera
2021-09-22, 16:44
Medlem
rytaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif.Jennekvist
A-stein ska man vara försiktig med om man har astma.

personen har konstaterat kol men ingen diagnos på astma, inget jag utesluter dock, är bisolvon säkrare?
Citera
2021-09-22, 17:57
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rytari
personen har konstaterat kol men ingen diagnos på astma, inget jag utesluter dock, är bisolvon säkrare?

Har ni rådfrågat någon läkare eller 1177?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in