Citat:
Ursprungligen postat av
Gefundenes F
Verkar på forumet ha skett en vindkantring till förmån för F35? Då menar jag oddset, tron på att alternativet blir valt. Super Hornet/Growler nämns inte så ofta längre utan alternativet verkar vara F35 eller möjligen Gripen. Rafale seglar upp som en dark horse eftersom det omnämns i positiva ordalag när andra gjort valet.
Är detta bara en känsla som spridit sig eller på grund av propaganda? Hur beslutsfattarna tänker vet vi naturligtvis inte och deras val borde var underbyggt av stabila fakta om teknik förmåga och ekonomi.
Har tidigare sagt jag tror på Hornet men nu veta jag inte längre kanske det flyttar ner till sista valet av de 4 rimliga alternativen.
Det är bara lite plask i en ankdamm. :-) Ingen vet hur Finlands beslut kommer att se ut. Alla fem planen är bra men på lite olika sätt.
Eftersom man ska se det som att länderna har ett gemensamt luftförsvar så finns det
dels fördelar med en enhetlig flotta av stridsflygplan samt
dels att två olika typer samverkar, men i lite olika roller.
Om valet inte blir Gripen E så skulle man kunna tänka sig att vår del av flygplansflottan fokuserar på jaktrollen, inkl
air policing, och att F-35A fokuserar på attackrollen. Eller F/A 18E/G i den senare rollen. Allt ska såklart kunna lira ihop, även med luftvärnet.
Med Gripen E som fredstida arbetshäst förstås.
Edit: Om Sverige patrullerar finskt luftrum så kan kanske Finland bidra med en mekbat till Stridsgrupp 18 på Gotland. Som exempel på kostnadsbesparande samarbete då..