2021-09-04, 05:29
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GabbeB
Det tog några år men nu verkar Pierre Hernvall ha fått prästjobb igen. I Nödinge utanför Göteborg. Inte kul för dom. Är från Örebro där han jobbade innan. Ingen man vill ha i närheten.
”Skötsam”
https://bostadshub.se/en/hyresgaster/man-soker-bostad-med-2-rum-i-nodinge-329401
Citera
2021-09-06, 20:37
Medlem
Undrar om den "skötsamme prästen" hittade någon lägenhet.
Citera
2021-09-06, 22:37
Bannlyst
Citat:
Pierre Hernvall har fortfarande inget jobb som präst. Tror han blev anmäld till domkapitlet igen för nåt sexrelaterat men tror inte han är avkragad.

Jag är inte speciellt troende, men vad är det med alla präster och sexbrott? Har det något med tron att göra?
Citera
2021-09-09, 04:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bengan.joh63
Jag är inte speciellt troende, men vad är det med alla präster och sexbrott? Har det något med tron att göra?

Jag vet inte. Det verkar som om tro ofta fixas till så att det passar en själv. Lätt att lura sig själv att man står över andra och ordnar förlåtelse på egen hand med sin gud. Det är läskigt.
Citera
2021-09-09, 13:38
Bannlyst
Citat:
Jag vet inte. Det verkar som om tro ofta fixas till så att det passar en själv. Lätt att lura sig själv att man står över andra och ordnar förlåtelse på egen hand med sin gud. Det är läskigt.

Det låter logiskt
Citera
2021-09-10, 13:06
Bannlyst
Vad gör prällen idag?
Citera
2021-09-12, 10:09
Medlem
Citat:
Finns konstiga individer som söker sig till jobb, eller positioner, med makt. Där kan de då utöva sina böjelser. Exv pedofiler som gärna blir fotbollstränare...
Tyvärr verkar det finnas flera olämpliga personer som blivit präster eller annat i kyrktjänst! De (stiften) lär ska ha ett antagningsförfarande, vid antagandet av personer, som vill bli t ex präster, som borde eliminera dessa olämpliga, men det verkar inte ha lyckats! Dessutom, det verkar i hög grad finnas en naivitet bland dem som anställer, dvs kyrkopolitiker, och ledare (anställda) i församlingar. De som anställs är vänner, släktingar, Odd Fellowkompisar osv, precis som i samhället i övrigt!
Likaså verkar ofta finnas en naivitet när det gäller kriminella och deras önskan om en "andra chans".
Nu är denne aktuelle präst tydligen inte dömd för något brott? Ändå blev han av med jobbet? Och han är ff skriven i Ö-bro.
En ordentlig utredning av Polisen utöver domkapitel hade varit önskvärt! Blev brottet aldrig polisanmält? Om polisanmälan inte görs, blir resultatet att han kan fortsätta sina ev brottsliga handlingar. Inte snällt..
Citera
2021-09-13, 09:07
Bannlyst
Citat:
Pierre Hernvall har fortfarande inget jobb som präst. Tror han blev anmäld till domkapitlet igen för nåt sexrelaterat men tror inte han är avkragad.

Vad krävs egentligen för att bli avkragad? Såg att en annan präst blivit det men jag tror det handlar om att han är homo
Citera
2021-09-13, 16:30
Medlem
Citat:
Vad krävs egentligen för att bli avkragad? Såg att en annan präst blivit det men jag tror det handlar om att han är homo
Det är jättesvårt att få någon avkragad om det inte handlar om t.ex. brott mot tystnadsplikten, men domkapitel kan också avkraga "om prästen genom brottslig gärning, på grund av sitt levnadssätt eller på annat sätt i avsevärd mån skadat det anseende en präst bör ha." Det är ovanligt även om prällen är dömd i domstol för rätt allvarliga grejer och det som handlar om anseende är väldigt luddigt.
Citera
2021-09-13, 18:54
Bannlyst
Citat:
Det är jättesvårt att få någon avkragad om det inte handlar om t.ex. brott mot tystnadsplikten, men domkapitel kan också avkraga "om prästen genom brottslig gärning, på grund av sitt levnadssätt eller på annat sätt i avsevärd mån skadat det anseende en präst bör ha." Det är ovanligt även om prällen är dömd i domstol för rätt allvarliga grejer och det som handlar om anseende är väldigt luddigt.

Tack för förklaringen
Citera
2023-04-12, 23:18
Medlem
https://www.bing.com/ck/a?!&&p=6250ed680823ac37JmltdHM9MTY4MTI1NzYwMCZpZ3V pZD0yMTYxY2ViMS1kNTBhLTYzOTUtMGJmYy1kY2Q0ZDQyMjYyZ DUmaW 5zaWQ9NTQyNg&ptn=3&hsh=3&fclid=2161ceb1-d50a-6395-0bfc-dcd4d42262d5&psq=pr%c3%a4st+avkragad+skrivit+ol%c3 %a4mpliga+meddelanden+konfirmande+g%c3%b6teborgs+s tift&u=a1aHR0cHM6Ly9zdmVyaWdlc3JhZGlvLnNlL2FydGlrZ WwvcHJhc3QtYXZrcmFnYXMtc2tpY2thZGUtb2xhbXBsaWdhLW1 lZGRl bGFuZGVuLXRpbGwta29uZmlybWFuZGVy&ntb=1

Är det samma präst som nu blivit avkragad pga olämpliga meddelanden till konfirmander? Ett ärende i Göteborgs stift.

(FB) Präst avkragad för olämpliga meddelanden till konfirmander
Senast redigerad av tryggvardag 2023-04-12 kl. 23:26.
Citera
2024-02-09, 20:36
Medlem
Pierre Hernvall är ute i prästtjänst igen.

Nödinge församling, norr om Göteborg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in