"F: Men där på lördan så kommer det ju ut nån nyhet.. ehm .. från media ..---------------------------------------------------------------------------------------------------- ---------
V:Mm.
F: Är det nånting du tar del av?
F: Mm vad är det du tar del av?
V: Att man hade hittat en kvinn .. eller en kropp ..
F:Mm.
V: Mm. Det hörde vi på nyheterna när vi åkte härifrån .. ut till landet. Tror jag att det var .. att
vi hörde det då .. mm .. å då tänkte .. tänkte jag ba .. hur är det möjligt att man kan ha .. att hon
kan ha legat så nära hemma utan o blivit hittad å det är liksom klart.. har hon blivit flyttad
tillbaka ah men asså det är klart man undrar asså tänker tanken, att.. hur är det möjligt.. att
vara så nära.
F: Vet du vart hon har hittats?
V: Ah. Eh .. ja inte exakt men i vilket.. liksom pa1ti .. eh .. eftersom .. det har ju varit på
bilderna .. eh å vi såg avspärrning när vi .. vi stod polisen när vi åkte härifrån så stod det
poliser efter motorvägen .. eh .. där .."
"Då Sven-Olov fick kännedom om att en kropp påträffats---------------------------------------------------------------------------------------------------- ----------
Han tror att han fick reda på det via tidningen eller nyheterna. Han minns inte när på dygnet
eller var han befann sig då han fick informationen. Sven-Olov frågar om det var den 19:e maj
och säger sedan att han då nog var på landet. "
"Birgitta uppger att hon såg på nyheterna att Lena sen var hittad avliden. "---------------------------------------------------------------------------------------------------- ---------
, det kan vara nyhetssändning, nån från familen, nån som messat, hans stark... eh hans svagaste sida är minnet, lite försök att slingra sig ur frågan som förhörsledaren ställer genom att hänvisa till artikeln som J*ani nämner, att "om jag förstått att man har hittat en kropp .. precis där Lena bor så ah .. då är det Lena.", sen har han listat ut det, sen påminns han om att polisen så till tg, det minns han, så nu är det HD som har sagt det till honom..., och hon har fått veta det när hon skulle på förhör och hon hade fått veta det på telefon, eller... var det ändå en blänkare i ab?:
"FLI: Hur fick du veta det då?
MT: Nej jag säger jag vet inte utan jag spekulerar nu ..
FLI: Mm.
MT: Så .. så då är svaret .. det riktiga svaret är jag vet inte.
FLI: Du vet inte ..
MT: Nej jag vet inte vad jag visste.
FL I: På vilket sätt fick du veta att hon var återfunnen då?
MT: Minns inte.
FL I: Du minns inte ..
MT: Nej.
FL I: En sån sak?
MT: Ah .. det.. det kan jag faktiskt hålla med om att det låter lite märkligt,men nej det vet jag
inte.
FL I: Ah .. så jag ber dig nog fundera lite ..
MT: Nej .. borde varit nyheterna .. men .. nej jag vet inte. "
//
"FL I: Och du vet inte på vilket sätt du får veta det heller? Tänk efter.
MT: Nej ing .. ingen aning. "
//
". näe jag fick nog en full återberättelse av Sven-Olof
som tog hela bilresan hem .. är jag rätt så säker på. "
//
"MT: Eh .. vet inte men det .. det är som självklart att han .. han har .. han börja prata när vi kom
till bilen och han slutade inte prata förrän vi var framme. "
//
"MT: Jag vet inte ens om jag .. jag kanske har sovit hela vägen ..
FL 1: Ingen som du kontaktar? för och fråga hur går det, vad har hänt?
MT: Näe .. näe .. frågan om hur det går det behövs inte när jag har Sven-Olof med .. eh .. så
det.. det behöver jag inte. "
//
"FL2: Och på lördagen har du kontakt med någon då?
MT: Ingen aning .. jag . .jag vet ju att ni har ju svaret men .. jag vet inte.
FL2: Du har kontakt bland annat med U*lf P*edersen. "
//
"FL2: Ni har skrivit till varandra lördagen då 19 maj är vi 16:20 skickar du ett meddelande till
Ulf där du skriver "får ej koder att fungera" samma minut några sekunder därefter så skickar
du " Lena är hittad. död". "
//
"MT: Jag ka. Jag kan säga det fler gånger men jag har ingen aning om hur jag fick reda på det.
Nån som berätta eller nån nyhetssändning ..
FL2: Nån som berättar? Vem skulle det vara?
MT: Jag vet ju inte .. nån annan i familjen .. nån som har messat..
FLI: Är det inte konstigt Stefan att man inte minns det jag känner bara ... "
//
"MT: Minnet är min starkaste si. .. eh ... (skrattar) min .. min absolut svagaste sida ja .."
//
"FL2: Du har en konversation till den dagen med Jani Oikarinen .. Jani skriver till dig 16: 17 "
läste det senaste på expressen precis" du svara Jani 16:23 "det är bekräftat Lena" .."
//
"FL2: Du har skrivit" det är bekräftat Lena". Så du får gärna förklara.
MT: Ja .. jag vet inte vad som stod i den där artikeln .. och jag vet inte vad det är jag bekräftar
men .. om jag förstått att man har hittat en kropp .. precis där Lena bor så ah .. då är det Lena."
//
"FL I: Men du har ju läst det nånstans Stefan säger du ju?
MT: Ja eller list..
FL 1: Och var får du informationen ifrån?
MT: Eller .. eller .. eller list.eller listat ut. "
//
"FL2: Du skriver minuten efter. .. polisen så till TG
MT: Det minns jag däremot. "
//
"FL 1: Så det var Hanna som berätta det för dig?
MT: Det borde det absolut ha varit. Ah."
//
"FL I: Och vad är det du fick veta då egentligen?
MT: Att Hanna skulle på förhör.
FLJ: Ah?
MT: Och att hon hade fått reda på på telefon att det var Lena man hade hittat. "
//
"MT: Det gick och pressa fram ett minne. "
//
"MT: Ja det förutsätter jag .. men jag vet ju fortfarande inte .. jag kanske mycket väl bara har ..
sett en blänkare på aftonbladet.. ah den läser jag i och för sig inte men .. nånstans att .. kvinna
hittad i Nya hjärsta .. ah och då är det självklati..Lena .. då finns det inget alternativ. Det är inte
så att det brukar ligga mördade kvinnor där. Men nej det. .. är rimligtvis från Hanna det
kommer"
❗... slut citat/
❗... slut citat/
❗
❗... slut citat/
❗
❗ "F: Men där på lördan så kommer det ju ut nån nyhet.. ehm .. från media ..---------------------------------------------------------------------------------------------------- ---------
F: Är det nånting du tar del av?
F: Mm vad är det du tar del av?
V: Att man hade hittat en kvinn .. eller en kropp ..
F:Mm.
V: Mm. Det hörde vi på nyheterna när vi åkte härifrån .. ut till landet. Tror jag att det var .. att
vi hörde det då .. mm .. å då tänkte .. tänkte jag ba .. hur är det möjligt att man kan ha .. att hon
kan ha legat så nära hemma utan o blivit hittad å det är liksom klart.. har hon blivit flyttad
tillbaka ah men asså det är klart man undrar asså tänker tanken, att.. hur är det möjligt.. att
vara så nära.
F: Vet du vart hon har hittats?
V: Ah. Eh .. ja inte exakt men i vilket.. liksom pa1ti .. eh .. eftersom .. det har ju varit på
bilderna .. eh å vi såg avspärrning när vi .. vi stod polisen när vi åkte härifrån så stod det
poliser efter motorvägen .. eh .. där .."
"Då Sven-Olov fick kännedom om att en kropp påträffats---------------------------------------------------------------------------------------------------- ----------
Han tror att han fick reda på det via tidningen eller nyheterna. Han minns inte när på dygnet
eller var han befann sig då han fick informationen. Sven-Olov frågar om det var den 19:e maj
och säger sedan att han då nog var på landet. "
"Birgitta uppger att hon såg på nyheterna att Lena sen var hittad avliden. "---------------------------------------------------------------------------------------------------- ---------
, det kan vara nyhetssändning, nån från familen, nån som messat, hans stark... eh hans svagaste sida är minnet, lite försök att slingra sig ur frågan som förhörsledaren ställer genom att hänvisa till artikeln som J*ani nämner, att "om jag förstått att man har hittat en kropp .. precis där Lena bor så ah .. då är det Lena.", sen har han listat ut det, sen påminns han om att polisen så till tg, det minns han, så nu är det HD som har sagt det till honom..., och hon har fått veta det när hon skulle på förhör och hon hade fått veta det på telefon, eller... var det ändå en blänkare i ab?:
"FLI: Hur fick du veta det då?
MT: Nej jag säger jag vet inte utan jag spekulerar nu ..
FLI: Mm.
MT: Så .. så då är svaret .. det riktiga svaret är jag vet inte.
FLI: Du vet inte ..
MT: Nej jag vet inte vad jag visste.
FL I: På vilket sätt fick du veta att hon var återfunnen då?
MT: Minns inte.
FL I: Du minns inte ..
MT: Nej.
FL I: En sån sak?
MT: Ah .. det.. det kan jag faktiskt hålla med om att det låter lite märkligt,men nej det vet jag
inte.
FL I: Ah .. så jag ber dig nog fundera lite ..
MT: Nej .. borde varit nyheterna .. men .. nej jag vet inte. "
//
"FL I: Och du vet inte på vilket sätt du får veta det heller? Tänk efter.
MT: Nej ing .. ingen aning. "
//
". näe jag fick nog en full återberättelse av Sven-Olof
som tog hela bilresan hem .. är jag rätt så säker på. "
//
"MT: Eh .. vet inte men det .. det är som självklart att han .. han har .. han börja prata när vi kom
till bilen och han slutade inte prata förrän vi var framme. "
//
"MT: Jag vet inte ens om jag .. jag kanske har sovit hela vägen ..
FL 1: Ingen som du kontaktar? för och fråga hur går det, vad har hänt?
MT: Näe .. näe .. frågan om hur det går det behövs inte när jag har Sven-Olof med .. eh .. så
det.. det behöver jag inte. "
//
"FL2: Och på lördagen har du kontakt med någon då?
MT: Ingen aning .. jag . .jag vet ju att ni har ju svaret men .. jag vet inte.
FL2: Du har kontakt bland annat med U*lf P*edersen. "
//
"FL2: Ni har skrivit till varandra lördagen då 19 maj är vi 16:20 skickar du ett meddelande till
Ulf där du skriver "får ej koder att fungera" samma minut några sekunder därefter så skickar
du " Lena är hittad. död". "
//
"MT: Jag ka. Jag kan säga det fler gånger men jag har ingen aning om hur jag fick reda på det.
Nån som berätta eller nån nyhetssändning ..
FL2: Nån som berättar? Vem skulle det vara?
MT: Jag vet ju inte .. nån annan i familjen .. nån som har messat..
FLI: Är det inte konstigt Stefan att man inte minns det jag känner bara ... "
//
"MT: Minnet är min starkaste si. .. eh ... (skrattar) min .. min absolut svagaste sida ja .."
//
"FL2: Du har en konversation till den dagen med Jani Oikarinen .. Jani skriver till dig 16: 17 "
läste det senaste på expressen precis" du svara Jani 16:23 "det är bekräftat Lena" .."
//
"FL2: Du har skrivit" det är bekräftat Lena". Så du får gärna förklara.
MT: Ja .. jag vet inte vad som stod i den där artikeln .. och jag vet inte vad det är jag bekräftar
men .. om jag förstått att man har hittat en kropp .. precis där Lena bor så ah .. då är det Lena."
//
"FL I: Men du har ju läst det nånstans Stefan säger du ju?
MT: Ja eller list..
FL 1: Och var får du informationen ifrån?
MT: Eller .. eller .. eller list.eller listat ut. "
//
"FL2: Du skriver minuten efter. .. polisen så till TG
MT: Det minns jag däremot. "
//
"FL 1: Så det var Hanna som berätta det för dig?
MT: Det borde det absolut ha varit. Ah."
//
"FL I: Och vad är det du fick veta då egentligen?
MT: Att Hanna skulle på förhör.
FLJ: Ah?
MT: Och att hon hade fått reda på på telefon att det var Lena man hade hittat. "
//
"MT: Det gick och pressa fram ett minne. "
//
"MT: Ja det förutsätter jag .. men jag vet ju fortfarande inte .. jag kanske mycket väl bara har ..
sett en blänkare på aftonbladet.. ah den läser jag i och för sig inte men .. nånstans att .. kvinna
hittad i Nya hjärsta .. ah och då är det självklati..Lena .. då finns det inget alternativ. Det är inte
så att det brukar ligga mördade kvinnor där. Men nej det. .. är rimligtvis från Hanna det
kommer"
Du måste vara medlem för att kunna kommentera