2021-09-13, 13:04
Medlem
Fritidsforskarns avatar
Har ansökt om flytt av bolån till Stabelo via Avanza och fått avslag
trots deras lägsta belopp på 500.000 har f.n 300.000 (9% belåning)

Har sjukpension på 260.000/år. Ringde kundtjänst och det spelar ingen roll att jag
kan uppvisa ett sparsaldo på +400.000. Dom går endast efter betalningsförmåga

Har ett barn som flyttat hemifrån men som fortfarande står folkbokförd här.
Kan detta vara anledningen, eller är det kört ändå? Eller kan det bero på
att jag har ett fritidshus (nybygge) utan driftkostnad? obelånat!

Anledningen till 500.000 är ökad ekonomisk säkerhet och bankens lägsta utlåning.

Om anledning till avslag beror på att barnet fortfarande står skriven här:
Hur lång tid tar det tills flyttanmälan registreras i kreditupplysningarna?

Är det samma krav som gäller hos andra "riktiga" banker?

Tacksam för svar
Citera
2021-09-13, 13:09
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fritidsforskarn

Har sjukpension på 260.000/år. Ringde kundtjänst och det spelar ingen roll att jag

Anledningen till 500.000 är ökad ekonomisk säkerhet och bankens lägsta utlåning.

Tacksam för svar

Anledningen är antagligen att de flesta kreditgivare inte räknar bidrag som inkomst, och då har du noll i inkomst. Då spelar det ingen roll om ditt barn är folkbokförd hos dig eller inte.
Citera
2021-09-13, 13:24
Medlem
Citat:

Tacksam för svar
Tråkigt

De ska gissa din återbetalningsförmåga. Det avgör deras risk med affären och om de vågar satsa eller inte.

Som jag förstått det så går de stenhårt på löpande inkomst. Sparkapital lägger de ingen större vikt vid.

Du skulle ju hypotetiskt kunna gå ner till din lokala pizzeria och spela bort de 400 000 sparkronorna nu i kväll. Eller köpa en bil som du råkar totalkvadda nästa helg.

Då återstår bara månadsinkomsterna. Är dessa lite låga och du har vissa utgifter, verkliga eller schabloniserade, så säger systemet nej.

Hur har du det med borgenspersoner?

Är det bara en robot, eller har du haft en riktig handläggare som tittat på din situation?

Fattar jag rätt att du har ett bolån nu och allt funkar, men du skulle vilja flytta lånet?
Citera
2021-09-13, 13:25
Medlem
Fritidsforskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Anledningen är antagligen att de flesta kreditgivare inte räknar bidrag som inkomst, och då har du noll i inkomst. Då spelar det ingen roll om ditt barn är folkbokförd hos dig eller inte.
Nej så är det iaf inte hos det flesta banker.. med undantag Hypoteket.se
Citera
2021-09-13, 13:28
Medlem
Fritidsforskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Tråkigt

De ska gissa din återbetalningsförmåga. Det avgör deras risk med affären och om de vågar satsa eller inte.

Som jag förstått det så går de stenhårt på löpande inkomst. Sparkapital lägger de ingen större vikt vid.

Du skulle ju hypotetiskt kunna gå ner till din lokala pizzeria och spela bort de 400 000 sparkronorna nu i kväll. Eller köpa en bil som du råkar totalkvadda nästa helg.

Då återstår bara månadsinkomsterna. Är dessa lite låga och du har vissa utgifter, verkliga eller schabloniserade, så säger systemet nej.

Hur har du det med borgenspersoner?

Är det bara en robot, eller har du haft en riktig handläggare som tittat på din situation?

Fattar jag rätt att du har ett bolån nu och allt funkar, men du skulle vilja flytta lånet?

Yes! Har haft Nordea i 18år och där är räntan betydligt högre.
Vill inte ha någon borgensman. Först en robott antar jag, men sen ringde jag
och en handläggare tittade på ärendet, men avslag.

Tack för ditt svar
Citera
2021-09-13, 13:28
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:
Nej så är det iaf inte hos det flesta banker.. med undantag Hypoteket.se

lyssnade på plånboken i P1 där de diskuterade ett liknande ämne. Där var det just inkomsten som räknades. De pratade om att just personer med pension eller förtidspension i stor grad blev nekade lån tyvärr.
Citera
2021-09-13, 13:34
Medlem
Fritidsforskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippipipparpippin
lyssnade på plånboken i P1 där de diskuterade ett liknande ämne. Där var det just inkomsten som räknades. De pratade om att just personer med pension eller förtidspension i stor grad blev nekade lån tyvärr.
Ja det kan ju vara nya regler.. en himla tur att jag har sparpengarna då.

Tack, skall se om jag hittar det klippet
Citera
2021-09-13, 13:40
Medlem
Citat:
Yes! Har haft Nordea i 18år och där är räntan betydligt högre.
Vill inte ha någon borgensman. Först en robott antar jag, men sen ringde jag
och en handläggare tittade på ärendet, men avslag.

Tack för ditt svar
Jag har tyvärr ingen lösning, kan bara säga att systemet är orättvist och osmart.

Man kan ju ha höga inkomster men usel ekonomi, jag känner flera sådana personer. 2 SUV:ar på uppfarten. Klarar knappt att laga mat eller hänga upp en tavla själva. Allt ska lejas bort. Blir de av med jobbet rasar allt, hände en av dem, han blev rejält stukad. Men vårt upplevelsesamhälle bygger ju på stora pengaflöden in/ut så de är verkligen mönstermedborgare.

Jag har betydligt mer måttliga inkomster, men sund ekonomi, då jag har god kontroll över utgifterna. Antar att du lever på liknande sätt.

Du får väl undersöka fler långivare helt enkelt. Uppstickarna är ju generellt sett beredda på lite högre risker än storbankerna, men prissätter förstås därefter. Så frågan är hur mycket bättre villkor du kan få än hos storbanken där du är känd och har en långvarig historik.
Citera
2021-09-13, 15:34
Medlem
Fritidsforskarns avatar
Citat:
Jag har tyvärr ingen lösning, kan bara säga att systemet är orättvist och osmart.

Man kan ju ha höga inkomster men usel ekonomi, jag känner flera sådana personer. 2 SUV:ar på uppfarten. Klarar knappt att laga mat eller hänga upp en tavla själva. Allt ska lejas bort. Blir de av med jobbet rasar allt, hände en av dem, han blev rejält stukad. Men vårt upplevelsesamhälle bygger ju på stora pengaflöden in/ut så de är verkligen mönstermedborgare.

Jag har betydligt mer måttliga inkomster, men sund ekonomi, då jag har god kontroll över utgifterna. Antar att du lever på liknande sätt.

Du får väl undersöka fler långivare helt enkelt. Uppstickarna är ju generellt sett beredda på lite högre risker än storbankerna, men prissätter förstås därefter. Så frågan är hur mycket bättre villkor du kan få än hos storbanken där du är känd och har en långvarig historik.

Ja så är det lever efter mina inkomster, och klagar inte.

Har ansökt hos Länsförsäkringar och fick direkt ett avslag.. ringde upp och kundtjänst
sa att en handläggare ringer upp alla, och att detta är väldigt vanligt, så vi får se

Tack för ditt svar
Citera
2021-09-13, 17:30
Bannlyst
Din betalningsförmåga och sparkapital är inte samma sak. Banken anser din betalningsförmåga är för låg gentemot storleken på lånet
Citera
2021-09-13, 20:25
Medlem
Citat:
Ja så är det lever efter mina inkomster, och klagar inte.

Har ansökt hos Länsförsäkringar och fick direkt ett avslag.. ringde upp och kundtjänst
sa att en handläggare ringer upp alla, och att detta är väldigt vanligt, så vi får se

Tack för ditt svar
Du kan i alla fall vara stolt och nöjd över att din ekonomi är bra. 400 000 sparade slantar är fantastiskt bra jobbat.

Vad ligger din ränta på hos Nordea?
Citera
2021-09-13, 20:33
Medlem
Fritidsforskarns avatar
Citat:
Du kan i alla fall vara stolt och nöjd över att din ekonomi är bra. 400 000 sparade slantar är fantastiskt bra jobbat.

Vad ligger din ränta på hos Nordea?
Tack! 3-åring som går ut Maj-22 (1,64%)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här