Den senaste siffran jag hörde var att 98% av amerikanska läkare är vaccinerade. Så kanske 2% är emot då får vi anta. Det är väl så nära enighet vi kan komma. En och annan personlighetsstörd läkare med lågt IQ måste det ju finnas ändå. Så det kan ju inte nå 100%.
Men snälla nu gällde det ju att du påstod att alla läkare var fullt eniga om att små barn ska vaccineras! Men det är de bara enigq om i din fantasi.
Men snälla nu gällde det ju att du påstod att alla läkare var fullt eniga om att små barn ska vaccineras! Men det är de bara enigq om i din fantasi.
Jag blir lite nyfiken på eran diskussion. Är det detta inlägg du menar påstår att alla läkare är fullt eniga om att små barn ska vaccineras. Jag förstår inlägget och påståendet i inlägget som om de flesta inom "medicinska professionen" är eniga om att vaccinera de som är 12 år och äldre. Jag vet inte vad du brukar kalla små barn men jag skulle vilja påstå att småbarn är under 12 år.
Nu tycker dok jag inte att man ska vaccinera ungdomar och barn, jag tycker även att det är fel att försvåra för skolorna att förhindra smittspridning så som man gjort inför hösten.
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Några enstaka outliers bland läkare lär väl finnas. Typ någon socialmedicinare som misstror big pharma, men överlag så är ju den medicinska professionen fullt enig att alla över 12 års ålder som inte har en livshotande allergi mot en beståndsdel i vaccinet bör ta vaccinet. Och i oktober lär detta utökas till alla över 5 års ålder från vad det ser ut.
Jag har aldrig vaccinerat mig för influensan. Som jag förstår det så är de som bör vaccinera sig mot influensan de som löper risk att drabbas svårt eller avlida samt de som arbetar med sköra personer.
Det borde ju ungefär vara de som bör vaccinera sig mot covid. Enligt artikeln så är lite mer en hälften av de "ovaccinerade" väljarna tidigare vaccinerade mot influensan.
Nu när man rekommenderar samtliga att vaccinera sig så tror jag att det blir svårt för en del att inse att de är i riskgruppen. Man kunde i stället haft liknande rekommendationer som för influensa vaccinet med vissa förändringar kanske rekommenderat män redan från 50 år i stället för 65 år och så länge vaccinet inte är godkänt för yngre barn så kan man ju inte rekommendera de av dessa som har vissa sjukdomar.
Grupper som rekommenderas vaccination
De personer som har ökad risk att få svår sjukdom eller avlida om de får influensa (se faktaruta nedan), bör vaccinera sig mot säsongsinfluensa varje år. Även vård- och omsorgspersonal som arbetar nära patienter och omsorgstagare med ökad risk för allvarlig influensa rekommenderas vaccination.
Grupper som rekommenderas årlig vaccination mot säsongsinfluensa:
personer över 65 års ålder
gravida efter graviditetsvecka 16 (läs mer på sidan om influensavaccination av gravida)
vuxna och barn från 6 månader med följande sjukdomar eller tillstånd:
- kronisk hjärtsjukdom
- kronisk lungsjukdom, såsom KOL och svår astma
- andra tillstånd som leder till nedsatt lungfunktion eller försämrad hostkraft och sekretstagnation (till exempel extrem fetma, neuromuskulära sjukdomar eller flerfunktionshinder).
- kronisk lever- eller njursvikt
- diabetes mellitus
- tillstånd som innebär kraftigt nedsatt immunförsvar på grund av sjukdom eller behandling
Hushållskontakter samt sjukvårdspersonal som arbetar nära personer med kraftigt nedsatt immunförsvar.
All annan personal inom vård och omsorg som arbetar nära patienter och omsorgstagare med ökad risk för allvarlig influensa, exempelvis på särskilda boenden och inom hemtjänst. https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/vaccinationer/vacciner-a-o/influensa/
Det blir lite konstigt när Carlson går ut och säger att 30-40 åringar ska vaccineras för att annars utsätter de sig själva för en stor risk. Det är ju inte det de har förmedlat tidigare. Det blir konstigt när våra myndigheter svänger så i sina åsikter om hur farlig covid är för de under 50 år.
Man kan ju undra vad som är problemet med vaccinet om det inte är eventuella biverkningar. Speciellt för de 34% som inte ville vaccinera sig för oro för dessa biverkningarna.
Man kan ju undra vad som är problemet med vaccinet om det inte är eventuella biverkningar. Speciellt för de 34% som inte ville vaccinera sig för oro för dessa biverkningarna.
Personligen tror jag det är politik.
Det har bråkats så mycket om vaccinet och Covid 19 att dessa som inte vill ta vaccinet nu bara gör det av ren trots.
Istället för för och nackdelar och medicinska utlåtanden och experter så är det politisk som spelar roll.
Det intressanta är teorin om att alla kan bli sjuka i delta om bara dosen är hög nog. Dvs kan fullvaccinerade fortfarande bli sjuka om de går på ett raveparty med dålig luft?
Slutsatsen skulle kunna vara att man har bra skydd så länge man håller avstånd o inte minglar i trånga utrymmen.
En alternativ teori är att de olika subvarianterna av delta har varierande immun escape. I UK dominerar tex ay.4 o Israel ay.12. Här i Sverige är det mest original delta.
En svaghet med de flesta studier är att man behöver beakta vilka mutationer som gett immunitet samt vilka mutationer som folk blir exponerade för.
Jag säger inte att vaccinerna inte fungerar men att de kanske fungerar olika bra beroende på subvarianter och vilken dos man blir utsatt för.
Den senaste siffran jag hörde var att 98% av amerikanska läkare är vaccinerade. Så kanske 2% är emot då får vi anta. Det är väl så nära enighet vi kan komma. En och annan personlighetsstörd läkare med lågt IQ måste det ju finnas ändå. Så det kan ju inte nå 100%.
Kan ju finnas läkare som haft covid o tycker naturlig immunitet är tillräcklig. Enligt israelerna vart ju det bättre än vaccin.
Dvs en del "antivaxxers" kan ju va såna som nyligen haft covid19 o avvaktar med vaccinet.Kan vara smart att vänta tills antikroppar börjar dala innan vaccin för att optimera skyddet över tiden.