Citat:
Ursprungligen postat av
Regulus
Korrekt att jag inte gillade Reinfeldt. Jag har svårt för nyliberalism, och det blev inte bättre när han började samarbeta med miljöpartiet, som jag ogillar av andra skäl.
Vad gäller Alliansen 2.0 så finns det inte på kartan. Dels därför att SD nu är så stort att borgarna aldrig kommer att få majoritet utan SD:s hjälp, dels därför att centern surrat sig vid den rödgröna masten och inte vill ha något med SD att göra. Detta tror jag att de flesta inom såväl L som M och KD förstår, så eventuella tankar på en Alliansen 2.0 är inget mer än dagdrömmar.
Ett framtida samarbete mellan S och M är inte omöjligt. Vi har ju sett den sortens koalitioner i flera europeiska länder de senaste åren. Dock tror jag inte på det redan efter nästa val. Partierna står för långt ifrån varandra och motståndet mot ett sådant samarbete är fortfarande starkt på bägge sidor. Man har ju sett varandra som politiska huvudmotståndare i över hundra år.
Vad gäller L så är ju partiet splittrat just nu. De som inte vill ha något med SD att göra och hellre skulle fortsätta det rödgröna samarbetet förlorade striden om partiets framtid, men vägrar att ge sig. Hur det kommer att sluta återstår att se, men L kan inte gå till val med en falang som öppet fronderar mot partiets politik i en så central fråga som vilka partier man ska samarbeta med. Frågan måste alltså avgöras senast på landsmötet i november.
Jag kan förstå om många inom SD känner en skepsis mot L på grund av partiets tidigare politik, men om Sabuni lyckas få dem som blir kvar i L att sluta upp bakom sin politik tror jag inte att det skulle bli några större samarbetsproblem med SD i händelse av en blågul valseger.
Det är väl ett JÄVLA ansvar du lägger på Nyamkos axlar.
Det där landsmötet i november kan bli ett
make or break. Det räcker inte med att Nyamko vinner på landsmötet. Hon måste krossa och rensa motståndet och tydligt ena hela partiet.
Och även om hon skulle lyckas med det i höst är det fortfarande en brant uppförsbacke fram till valdagen nästa år.
Sen att hon är en svart kvinna hjälper inte. Ja, det kanske låter lite löjligt, men det är nog inte många inom den största röstande demografin (pensionärer) i Sverige som känner igen sig i henne.
Det smarta tror jag vore om hon spelade på just att hon är en invandrarkvinna. Och kanske ta upp ghettons problem med skammord och liknande kvinnorelaterade frågor som feministerna och vänstern gärna ignorerar. Kanske L:s nya väljarkår finns bland andra generationens invandrare.
SD diskuterar gärna detta, men de ses sällan som trovärdiga i frågorna, för att de är SD. Men om en invandrarkvinna tar upp frågan, så ses det säkert som något mycket mer trovärdigt.