2021-09-12, 19:54
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
M = Liberala globalister
KD = Kristna globalister
SD = NATIONALISTER
L = Bara globalister plus NATO.
MP = Fascistiska globalister.
C = Galna globalister
S = Maktglobalister
V = Vänsterglobalister men inte helt övertygat globalistiska.
FI = Islamistglobalister
AfS = Orealistiska nationalister.

Orolig dock att SD går mer och mer ifrån sina nationalistiska rötter.. kritiserade nyligen Orban och Polen. Men visst det kan vara valfläsk.

Citat:
+8,7 % Oj så många göteborgare som börjat med jordbruk på sistone! Har man märkt att det blivit fler traktorer i trafiken? Jag skulle vilja se en sådan undersökning för Stockholm också!

SD är ett sånt brett parti idag så att säga att bara white trash, bönder och dylikt röstar på partiet är ju inte sant. Men anar en viss sarkasm i ditt inlägg.

Är ju själv SD och bor i GBG, hör inte hemma i någon av den kategorin. Typisk arbetar/medelklasskille.

Hur som helst är 8,7% vääääldigt bra. Bra att Demokraterna förlorat röster och att västlänken förlorat i betydelse för det har tagit nödvändiga röster ifrån SD. Vilket vi nu ser i denna undersökning. 10% mer röster i GBG är väldigt mycket i ett nationellt val.
Citera
2021-09-12, 19:58
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
SD har haft stöd av många invandrare länge, och jag tror faktiskt de har lättare att lämna S om de är gamla sossearbetare. Svenska sossar är så sossifierade att de röstar på S även när de inte håller med S. De låter som Sverigedemokrater men röstar S. Invandrarna är nog inte lika nostalgiska och ologiska.

Jobbar på industri med äldre svenska män och det stämmer att man låter som SD men svalt övrig propaganda från husse och röstar fortfarande på S eller Demokraterna.

Men dessa är inte omöjliga att vinna över. Vilket vi sett i denna undersökning.
Citera
2021-09-12, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Jobbar på industri med äldre svenska män och det stämmer att man låter som SD men svalt övrig propaganda från husse och röstar fortfarande på S eller Demokraterna.

Men dessa är inte omöjliga att vinna över. Vilket vi sett i denna undersökning.

Verkar som att många från S inte vill gå över till M vilket de borde kunna om de är för fega för SD. S är ju helt söndermarinerade av flum så underligt egentligen att folk stannar kvar om de låter så, det finns ju "ett mildare alternativ" ...
Citera
2021-09-12, 20:28
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Verkar som att många från S inte vill gå över till M vilket de borde kunna om de är för fega för SD. S är ju helt söndermarinerade av flum så underligt egentligen att folk stannar kvar om de låter så, det finns ju "ett mildare alternativ" ...

M är allt dessa gamla knegare är lärda att hata. Sånt sitter djupt. SD är nog enklare, bara de blir mer ”rumsrena”. Artiklar i tidningar såsom att SD är lika stora eller större än S inom LO påverkar nog dessa knegare ändå, för då inser man att SD är ett alternativ.
Citera
2021-09-12, 20:31
Medlem
Citat:
M är allt dessa gamla knegare är lärda att hata. Sånt sitter djupt. SD är nog enklare, bara de blir mer ”rumsrena”. Artiklar i tidningar såsom att SD är lika stora eller större än S inom LO påverkar nog dessa knegare ändå, för då inser man att SD är ett alternativ.

Tycker de inte C är värre då ? Eller de tror kanske att Fälldin fortfarande är med i leken...
Citera
2021-09-12, 20:37
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Tycker de inte C är värre då ? Eller de tror kanske att Fälldin fortfarande är med i leken...

Jo de är nog inte överförtjusta att S sålt sig till C. Men frågan är om det räcker för att få dessa att rösta SD.
Citera
2021-09-12, 20:59
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ett första steg vore kanske att redan ha uteslutit Nina Lundström ur partiet om man menar allvar. Mig veterligen har detta inte skett.

Hon har blivit petad och mycket pekar på att hon inte kommer att befinna sig på "valbar plats" i Riksdagslistan. Om hon ens klarar nomineringen.
Citera
2021-09-12, 21:00
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Hur som helst är 8,7% vääääldigt bra. Bra att Demokraterna förlorat röster och att västlänken förlorat i betydelse för det har tagit nödvändiga röster ifrån SD. Vilket vi nu ser i denna undersökning. 10% mer röster i GBG är väldigt mycket i ett nationellt val.

Ja stora ökningar i folkrika kommuner påverkar direkt valresultatet nationellt. Denna ökning är några tiondelar på nationell nivå.
Citera
2021-09-12, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Hon har blivit petad och mycket pekar på att hon inte kommer att befinna sig på "valbar plats" i Riksdagslistan. Om hon ens klarar nomineringen.

Låter ju bra men tänker mig att statsministeromröstningen är det viktigaste och att man då bör uteslutas och bli vilde om man avviker från partilinjen. Men det hade kanske bara gett bekräftelsesökerskan mer uppmuntran ...
Citera
2021-09-12, 21:17
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Korrekt att jag inte gillade Reinfeldt. Jag har svårt för nyliberalism, och det blev inte bättre när han började samarbeta med miljöpartiet, som jag ogillar av andra skäl.

Vad gäller Alliansen 2.0 så finns det inte på kartan. Dels därför att SD nu är så stort att borgarna aldrig kommer att få majoritet utan SD:s hjälp, dels därför att centern surrat sig vid den rödgröna masten och inte vill ha något med SD att göra. Detta tror jag att de flesta inom såväl L som M och KD förstår, så eventuella tankar på en Alliansen 2.0 är inget mer än dagdrömmar.

Ett framtida samarbete mellan S och M är inte omöjligt. Vi har ju sett den sortens koalitioner i flera europeiska länder de senaste åren. Dock tror jag inte på det redan efter nästa val. Partierna står för långt ifrån varandra och motståndet mot ett sådant samarbete är fortfarande starkt på bägge sidor. Man har ju sett varandra som politiska huvudmotståndare i över hundra år.

Vad gäller L så är ju partiet splittrat just nu. De som inte vill ha något med SD att göra och hellre skulle fortsätta det rödgröna samarbetet förlorade striden om partiets framtid, men vägrar att ge sig. Hur det kommer att sluta återstår att se, men L kan inte gå till val med en falang som öppet fronderar mot partiets politik i en så central fråga som vilka partier man ska samarbeta med. Frågan måste alltså avgöras senast på landsmötet i november.

Jag kan förstå om många inom SD känner en skepsis mot L på grund av partiets tidigare politik, men om Sabuni lyckas få dem som blir kvar i L att sluta upp bakom sin politik tror jag inte att det skulle bli några större samarbetsproblem med SD i händelse av en blågul valseger.

Det är väl ett JÄVLA ansvar du lägger på Nyamkos axlar.

Det där landsmötet i november kan bli ett make or break. Det räcker inte med att Nyamko vinner på landsmötet. Hon måste krossa och rensa motståndet och tydligt ena hela partiet.

Och även om hon skulle lyckas med det i höst är det fortfarande en brant uppförsbacke fram till valdagen nästa år.

Sen att hon är en svart kvinna hjälper inte. Ja, det kanske låter lite löjligt, men det är nog inte många inom den största röstande demografin (pensionärer) i Sverige som känner igen sig i henne.

Det smarta tror jag vore om hon spelade på just att hon är en invandrarkvinna. Och kanske ta upp ghettons problem med skammord och liknande kvinnorelaterade frågor som feministerna och vänstern gärna ignorerar. Kanske L:s nya väljarkår finns bland andra generationens invandrare.

SD diskuterar gärna detta, men de ses sällan som trovärdiga i frågorna, för att de är SD. Men om en invandrarkvinna tar upp frågan, så ses det säkert som något mycket mer trovärdigt.
Citera
2021-09-12, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Ja, det kan förvisso hända även SD den dagen de anses ha fyllt sin uppgift, men då ska man veta att det tog DF 14 år av samarbete med Venstre att nå den punkten. Och under de där 14 åren ökade DF från 12 till 21%. Motsvarande 14 år för SD har inte börjat än.

Utöver det bör noteras att det som fick luften att gå ur DF var att danska S under dessa år hann bli så invandringskritiska att högern inte längre hade det som USP. Det kunde danska S göra för att de verkar i, tja, Danmark. Svenska S har inte den friheten, de är för beroende av MP/V/C och av sin invandrade valboskap. Därmed kommer blågula att kunna behålla hård invandringspolitik som USP för överskådlig tid, och S kan bara titta på. S kommer förvisso säkert att försöka flörta med invandringskritiska väljare inför val eftersom LO är så fullt av såna, men de kommer aldrig att kunna leverera. Därför har SD möjlighet att hålla längre än DF gjorde.

Håller med dig men som sagt, det är en tidsfråga och inte OM. Har för mig tom att JÅ har sagt att han välkomnar den dagen SD inte behövs.
Citera
2021-09-12, 22:34
Medlem
Haddock93s avatar
Hade varit intressant hur högt SD hade legat någon vecka efter polismordet i GBG.

Troligtvis är denna 9% ökning en del av det..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in