Kan svara för en vän som jag känner och som jag dagligen har kontakt med.
Citat:
Frågor som jag vill ha svar på:
- Vad var det för typ av brott och vad fick dig att göra det?
Dråp. Vanligt krogbråk som tyvärr slutade med döden.
Citat:
- Hur gick dina tankar före, under och efter handlingen?
I början trodde jag det skulle vara hemskt att man tagit någons liv, men om sanningen skall fram så tänker man inte alls på det, värre var det att veta att dennes anhöriga får lida för det. Tänker inte alls på det nu.
Citat:
- Hur länge sen var det och hur påverkar det dig idag? Kan du leva som vanligt? Känner du skuldkänslor/ånger?
5 år sedan. Ja, jag kan leva som vanligt och har inga skuldkänslor eller ångest över det hela. Tiden läker alla sår.
Citat:
- Har du straffats eller går du fortfarande ostraffad/efterlyst?
Straffad med fängelse. 2 år vilket var ett enormt slöseri med tid. Var tidigare ostraffad och straff rabatt pga ålder.
Citat:
- Har du gjort samma brott flera gånger och/eller kan du tänka dig göra det igen?
Nej, inte ens varit i slagsmål eller begått en kriminell handling sen dess. Nu när jag vet hur det känns/inte känns att ta någons liv så ja, eventuellt vid rätt omständigheter vid t.ex självförsvar. Känns skönt att veta att man är kapabel att faktiskt kunna hantera det hela om situationen uppstod.
Fyll gärna på med mer info som du tänker är relevant ur psykologiskt perspektiv![/quote]
Finns inte så mycket att fylla på och hela hysterin med mord och sådant är extrem och överdriven.