2021-09-11, 23:49
Medlem
Ineedyoursecretss avatar
Jag letar efter flashbackare som utan att avslöja sin identitet kan berätta om grova brott de utfört och diskutera det här.
Skriver det i psykologi eftersom det är deg psykologiska jag är nyfiken på och inte själva brottet i sig. Alltså hur du som brottsling har påverkats av din handling osv.
Tycker moderator att det ändå ligger på fel ställe så är det välkommet att flyttas.

Frågor som jag vill ha svar på:
- Vad var det för typ av brott och vad fick dig att göra det?

- Hur gick dina tankar före, under och efter handlingen?

- Hur länge sen var det och hur påverkar det dig idag? Kan du leva som vanligt? Känner du skuldkänslor/ånger?

- Har du straffats eller går du fortfarande ostraffad/efterlyst?

- Har du gjort samma brott flera gånger och/eller kan du tänka dig göra det igen?

Fyll gärna på med mer info som du tänker är relevant ur psykologiskt perspektiv!
Senast redigerad av Ineedyoursecrets 2021-09-11 kl. 23:55.
Citera
2021-09-12, 06:26
Medlem
Kan svara för en vän som jag känner och som jag dagligen har kontakt med.

Citat:
Frågor som jag vill ha svar på:
- Vad var det för typ av brott och vad fick dig att göra det?

Dråp. Vanligt krogbråk som tyvärr slutade med döden.

Citat:
- Hur gick dina tankar före, under och efter handlingen?

I början trodde jag det skulle vara hemskt att man tagit någons liv, men om sanningen skall fram så tänker man inte alls på det, värre var det att veta att dennes anhöriga får lida för det. Tänker inte alls på det nu.

Citat:
- Hur länge sen var det och hur påverkar det dig idag? Kan du leva som vanligt? Känner du skuldkänslor/ånger?

5 år sedan. Ja, jag kan leva som vanligt och har inga skuldkänslor eller ångest över det hela. Tiden läker alla sår.

Citat:
- Har du straffats eller går du fortfarande ostraffad/efterlyst?

Straffad med fängelse. 2 år vilket var ett enormt slöseri med tid. Var tidigare ostraffad och straff rabatt pga ålder.

Citat:
- Har du gjort samma brott flera gånger och/eller kan du tänka dig göra det igen?

Nej, inte ens varit i slagsmål eller begått en kriminell handling sen dess. Nu när jag vet hur det känns/inte känns att ta någons liv så ja, eventuellt vid rätt omständigheter vid t.ex självförsvar. Känns skönt att veta att man är kapabel att faktiskt kunna hantera det hela om situationen uppstod.

Fyll gärna på med mer info som du tänker är relevant ur psykologiskt perspektiv![/quote]

Finns inte så mycket att fylla på och hela hysterin med mord och sådant är extrem och överdriven.
Citera
2021-09-12, 06:34
Medlem
Ineedyoursecretss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlesDickenssen
Kan svara för en vän som jag känner och som jag dagligen har kontakt med.

Dråp. Vanligt krogbråk som tyvärr slutade med döden.

I början trodde jag det skulle vara hemskt att man tagit någons liv, men om sanningen skall fram så tänker man inte alls på det, värre var det att veta att dennes anhöriga får lida för det. Tänker inte alls på det nu.

5 år sedan. Ja, jag kan leva som vanligt och har inga skuldkänslor eller ångest över det hela. Tiden läker alla sår.

Straffad med fängelse. 2 år vilket var ett enormt slöseri med tid. Var tidigare ostraffad och straff rabatt pga ålder.

Nej, inte ens varit i slagsmål eller begått en kriminell handling sen dess. Nu när jag vet hur det känns/inte känns att ta någons liv så ja, eventuellt vid rätt omständigheter vid t.ex självförsvar. Känns skönt att veta att man är kapabel att faktiskt kunna hantera det hela om situationen uppstod.

Fyll gärna på med mer info som du tänker är relevant ur psykologiskt perspektiv!

Finns inte så mycket att fylla på och hela hysterin med mord och sådant är extrem och överdriven.[/quote]

Att du(?) tycker "hysterin" med mord är överdriven. Är det du eller din vän som tycker det?
Oavsett vem av er - vill du utveckla den tanken för den är jävligt intressant.
Citera
2021-09-12, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ineedyoursecrets
Finns inte så mycket att fylla på och hela hysterin med mord och sådant är extrem och överdriven.

Att du(?) tycker "hysterin" med mord är överdriven. Är det du eller din vän som tycker det?
Oavsett vem av er - vill du utveckla den tanken för den är jävligt intressant.[/quote]

Ja, det är en inlärd spärr bara, en moralisk sådan om man går över den biten så inser man att det inte är så farligt eller "allvarligt" som det ger sken av. Samhällen skulle ju förfalla och korruptionen bli enorm om det inte vore så dock.

Det jag menar är att bara ta någons liv sådär är inte världens grej för en själv som den inlärda moralen vill få oss att tro.
Citera
2021-09-12, 07:58
Medlem
Citat:
Oavsett vem av er - vill du utveckla den tanken för den är jävligt intressant.

Ja, det är en inlärd spärr bara, en moralisk sådan om man går över den biten så inser man att det inte är så farligt eller "allvarligt" som det ger sken av. Samhällen skulle ju förfalla och korruptionen bli enorm om det inte vore så dock.

Det jag menar är att bara ta någons liv sådär är inte världens grej för en själv som den inlärda moralen vill få oss att tro.

”Inte världens grej” för vem menar du? Tänker att förövaren och offret säkert har olika tankar om läget.
Citera
2021-09-12, 15:40
Medlem
Ineedyoursecretss avatar
Citat:

Kan det bero på att våra gamla savannhjärnor egentligen är programmerade för att döda för överlevnad och annat... Men i dagens samhälle har vi börjat mörda av helt onödiga anledningar och därför har det börjat bli mer moraliskt fel än under människans första era?
Citera
2021-09-12, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirpaLirpa
”Inte världens grej” för vem menar du? Tänker att förövaren och offret säkert har olika tankar om läget.

För en själv givetvis. Nu beror det ju säkert på situation och så men jag tror är en stor skillnad på folk/psykfall som lustmördar eller av andra anledningar som tar livet av "oskyldiga" än sådana som satt sig i situationen själv. Då är motivet viktigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Ineedyoursecrets
Kan det bero på att våra gamla savannhjärnor egentligen är programmerade för att döda för överlevnad och annat... Men i dagens samhälle har vi börjat mörda av helt onödiga anledningar och därför har det börjat bli mer moraliskt fel än under människans första era?

Ja, eller att man kommer till insikt typ, den inlärda moralen om att mänskligt liv är heligt försvinner typ eller man inser det inte är så. Dör ju människor varje sekund och även om man själv inte är delaktig till det så bryr man sig föga eller hur?

Läs svaret ovanför, tror motivet till mord är sjukt viktigt för att avgöra faktiskt.
Citera
2021-09-12, 16:22
Medlem
Ineedyoursecretss avatar
Citat:
För en själv givetvis. Nu beror det ju säkert på situation och så men jag tror är en stor skillnad på folk/psykfall som lustmördar eller av andra anledningar som tar livet av "oskyldiga" än sådana som satt sig i situationen själv. Då är motivet viktigt.

Ja, eller att man kommer till insikt typ, den inlärda moralen om att mänskligt liv är heligt försvinner typ eller man inser det inte är så. Dör ju människor varje sekund och även om man själv inte är delaktig till det så bryr man sig föga eller hur?

Läs svaret ovanför, tror motivet till mord är sjukt viktigt för att avgöra faktiskt.

Ja motivet spelar självklart roll för hur man påverkas av det. Jag är mest nyfiken på den sorten där man mer eller mindre känner sig tvingad till det. Antingen på grund av att man själv blir trängd eller för att man gör det av ren ilska och avsky för offret. Kan också va grupptryck som ju är vanligt idag i gängmiljö tex.
Citera
2021-09-13, 07:11
Moderator
evilhoneys avatar
Mängder av inlägg raderade och varningar är utdelade. Vill man inte delta i tråden så låter man helt enkelt bli att posta.
//mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in