2021-09-12, 15:26
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Nordkorea har 0 fall. Varför är inte Nordkorea först??
Troligtvis pga att de är så överlägsna i allting och får därför inte vara med och tävla.
Citera
2021-09-12, 15:27
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Det där låter som ännu en dubiös studie väldigt hittepå och i artikeln står det upp till Inte att alla får så mycket virusload.

Å andra sidan så har vi alla cirka 300 triljoner virus i kroppen redan..

Jaha du. Jag antar att det är de i dina ögon förträffliga biologi och mattekunskaper som du briljerar med igen? Min hypotes är snarare att du lämnat grundskolan med ofullständiga betyg.
Citera
2021-09-12, 15:33
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ja, det kom många varningar för riskerna att vaccinera under stor smittspridning. Tyvärr har vi ju i stora delar av världen låtit viruset spridas med hopp om naturlig immunitet.

Nu behöver vi jobba med profylax, tidig behandling, nya uppdateringar av vaccinen för att hålla farligheten nere.

Vart mycket skryt om hur enkelt det skulle vara att modifiera mRNA vaccinerna. Verkar dock ta lika lång tid att få en delta variant på Pfizer som att ta fram original vaccinet. Kan det vara så att Pfizer först vill maximera vinsten från nuvarande vaccin innan delta vaccinet börjar säljas?

Eller så är det ännu enklare: Ett vaccin som ger kortvarigt skydd är mer lönsamt en ett vaccin som ger mer långvarigt skydd.

Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Dvs de vill att alla hinner ta version 1 av vaccinen innan de säljer på oss version 2?

När nästa version kommer, så kommer gamla vaccindoser snabbt att sjunka i värde. Jag har läst att västländerna nu håller på att bygga upp ett stort öveskott av vaccindoser. Jag tycker att det låter som en dålig strategi. Kan det vara bättre att doserna får användning så snabbt som möjligt? Vaccindoserna kan antingen skickas till länder som ligger efter i vaccineringen, eller användas som påfyllnadsdoser till den inhemska befolkningen.
Citera
2021-09-12, 15:35
Medlem
Vekrusets avatar
Debattartikel idag:

Citat:
Redan innan pandemin hade Sverige det lägsta antalet vårdplatser per capita av alla länder i EU. Platsbristen och avsaknaden av reserver på de sjukhus vi medborgare äger tillsammans ledde till ännu hårdare prioriteringar under pandemin och gjorde så att vissa, särskilt många äldre, aldrig fick vård.

Det är nästan uteslutande personal på de gemensamt ägda sjukhusen som fått ställa in operationer och offra liv och hälsa i kampen mot corona.

...

Under stora delar av pandemin arbetade vi dessutom under hotet om att få sparken, då regionens besparingskrav med varsel på över 1000 vårdanställda på Stockholms akutsjukhus fick ligga kvar.

...

Men neddragningarna bara fortsätter. [...] Akutmottagningen på Södersjukhuset i Stockholm rapporterar nu om att den måste spara nästan 80 miljoner kronor. Den egna personalen vittnar om att patienter dött på grund av väntetider.

https://www.expressen.se/debatt/varden-nara-kollaps--i-region-stockholm/

Söndra och härska in action. Skattepengarna går till allt utom att finansiera den vård som borde ingå i skattekontraktet. Hatet mot "ovaccinerade" växer.

Här är ett radikalt förslag:

Slå upp fältsjukhuset i Älvsjömässan igen. Bemanna det, utan att sno bemanning från vanliga sjukvården. Skicka alla covid-patienter dit - vaccinerade såväl som ovaccinerade. Låt den vanliga sjukvården få börja beta av vårdskulden, utan rymddräkter.

Inte ens med nackskott för alla ovaccinerade, är det möjligt att komma ikapp med den medvetet underfinansierade vården, om man hela tiden fortsätter att dra ner på vården.

PS! Ja. Debattörernas udd är egentligen mot privat vård, som har en gräddfil genom att ta enkla fall och raka in pengar. Det anser jag dock är oviktigt i sakfrågan, och för det förslag jag lyfter fram.
Citera
2021-09-12, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Jaha du. Jag antar att det är de i dina ögon förträffliga biologi och mattekunskaper som du briljerar med igen? Min hypotes är snarare att du lämnat grundskolan med ofullständiga betyg.
Briljerar och briljerar, men fakta är att vi har väldigt många virus i våra kroppar. Att Delta generellt skulle ge 1000 gånger högre virusload än tidigare coronavirus är i princip helt osannolikt!
Senast redigerad av Nibiru2011 2021-09-12 kl. 15:41.
Citera
2021-09-12, 15:45
Medlem
Jag tror att dessa vaccin är de sämsta som någonsin använts på människor. Lägre andel hospitalisering hos ovaccinerade.

Citat:
The CDC study focused on 469 cases among Massachusetts residents who attended indoor and outdoor public gatherings over a two week period. The results found that 346 of the cases were among vaccinated residents with 79% of them presenting with alleged Covid-19 symptoms, and 1.2% being hospitalised.

However the remaining 123 cases were among the unvaccinated population with just 1 person being hospitalised (0.8%. No deaths occurred in either group. The study also found that viral loads were found to be very similar among the vaccinated and unvaccinated, meaning they were equally infectious.

Citat:
The authors of the study conclude that the Pfizer and Oxford / AstraZeneca injection have lost efficacy against what they claim to be the Delta Covid-19 variant, but they maintain that they are substantially effective at keeping people from becoming infected with the Delta variant in the rang of 67% to 80%.

Nine Pierpoint (MD, PhD) rightly asks in her paper how they can conclude this when 82% of the random sample of new positive PCR tests in the study were fully vaccinated people.

Citat:
It appears to me—as in the Massachusetts study—that the vaccine is not decreasing susceptibility to infection at all, and is in reality somewhere between slightly (insignificantly) decreasing susceptibility and slightly increasing susceptibility to the Delta variant.

https://theexpose.uk/2021/09/12/three-studies-find-the-covid-19-vaccines-do-not-work/
Citera
2021-09-12, 15:52
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Vi får se framöver hur det blir. Vaccinpasset har planerats i decennier (av någon outgrundlig anledning), och det känns för tidigt att ropa hej.

Det är fullt möjligt att vaccinpasset kommer igen senare i höst, med ett ännu större hat uppbyggt mot ovaccinerade.
Lite off topic och lite on topic.

All information om mina och dina vaccinationer finns idag samlade i olika elektroniska journaler samt i ett gult vaccinationskort i papper om man har ett sådant.

Den "makt" som vill använda de elektroniska uppgifterna om våra vaccinationer har sannolikt inga problem att göra det.

Däremot är det bökigt för oss att samla in alla uppgifter om våra vaccinationer från noll år och framåt om vi tappar vårt vaccinationskort.

Om corona/covid skyndar på utvecklingen av ett digitalt vaccinationskort så ser jag bara fördelar med det, men jag kan ha missat något. Vad i sådana fal?

Vad är det som är så hemskt med ett digitalt vaccinationskort tycker du?

Edit
Jag uppmuntrar även andra att svara på denna fråga som jag tycker är rätt intressant.
Senast redigerad av Surtruten 2021-09-12 kl. 16:19.
Citera
2021-09-12, 15:59
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Debattartikel idag:

https://www.expressen.se/debatt/varden-nara-kollaps--i-region-stockholm/

Söndra och härska in action. Skattepengarna går till allt utom att finansiera den vård som borde ingå i skattekontraktet. Hatet mot "ovaccinerade" växer.

Här är ett radikalt förslag:

Slå upp fältsjukhuset i Älvsjömässan igen. Bemanna det, utan att sno bemanning från vanliga sjukvården. Skicka alla covid-patienter dit - vaccinerade såväl som ovaccinerade. Låt den vanliga sjukvården få börja beta av vårdskulden, utan rymddräkter.

Inte ens med nackskott för alla ovaccinerade, är det möjligt att komma ikapp med den medvetet underfinansierade vården, om man hela tiden fortsätter att dra ner på vården.

PS! Ja. Debattörernas udd är egentligen mot privat vård, som har en gräddfil genom att ta enkla fall och raka in pengar. Det anser jag dock är oviktigt i sakfrågan, och för det förslag jag lyfter fram.
Hur menar du att det skulle gå att leverera mera vård med dit förslag?
Problemet är ju bla. att det inte finns personal med rätt kvalifikationer så att bemanna ett fältsjukhus låter sig troligen inte göras.
Kanske har jag missat något i ditt resonemang, men vad i sådana fall?
Citera
2021-09-12, 16:01
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Vi som fortfarande är tveksamma till genterapin är knappast primärt drivna av rädsla. Alla känsloargument har ju uppenbarligen inte fungerat hittills. Så varför tror du att de skulle fungera nu?

Förmodligen lättare att ändra dina tankar genom att visa exempel på personer som hävdat injektionens ofarlighert för att sedan dö av den.
Varifrån har du fått att vaccinet är genterapi?

Bitchute misstänker jag...
Citera
2021-09-12, 16:05
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Eller så är det ännu enklare: Ett vaccin som ger kortvarigt skydd är mer lönsamt en ett vaccin som ger mer långvarigt skydd.

När nästa version kommer, så kommer gamla vaccindoser snabbt att sjunka i värde. Jag har läst att västländerna nu håller på att bygga upp ett stort öveskott av vaccindoser. Jag tycker att det låter som en dålig strategi. Kan det vara bättre att doserna får användning så snabbt som möjligt? Vaccindoserna kan antingen skickas till länder som ligger efter i vaccineringen, eller användas som påfyllnadsdoser till den inhemska befolkningen.
Lite som att bygga upp lager av mjölk med kort datum!

Det är klart att vaccinet ska användas och min gissning är att alla har bäst nytta av att så många som möjligt i världen vaccineras så snart som möjligt.
Gissningen bygger jag på att ju flera som har/får corona/covid desto flera tillfällen när viruset kan mutera.
Färre smittade med kortare sjukdomsförlopp ger färre mutationsmöjligheter.
Citera
2021-09-12, 16:05
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Europeiska smittskyddet är på samma linje inklusive de flesta länder. Finns ingen anledning att hejvilt börja ge en tredje dos till andra än vissa riskgripper än. Det är kontraproduktivt och tar resurser från att vaccinera klart dom som inte är vaccinerade. Tredje dosen kommer lovar jag dig, kanske är den inmixad i den vanliga influensashoten hösten 2022 till alla som vill.

Fortrarande är 25% av svenskarna helt ovaccinerade. Lägg krutet där.

Jag håller med om att det kan vara bra ifall fler svenskar väljer att vaccinera sig. Men hur vill du åstadkomma det? Hur många svenskar finns det som vill vaccinera sig, men som ännu inte har gjort det? Vill du försöka förmå ovilliga personer att acceptera vaccinet vaccinet mot sin vilja? I så fall, hur vill du att det ska gå till?
Citera
2021-09-12, 16:11
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Med tanke på Deltas extrema ”virala lod” så lär den breda ut sig över hela klotet. Det ger extremt goda förutsättningar för ytterligare undervarianter av Delta som på sikt garanterat kommer runda nuvarande vacciner.

Andra bokstavs-varianter tror jag att vi kan glömma under överskådlig framtid, då dessa oavsett ”giftighet” kommer att pressas undan av Delta.
Eller så är det så att så länge det är just deltavarianten med dess undervarianter som "regerar" så kommer garanterat inte viruset att runda nuvarande vacciner!?

Vad vet vi om detta egentligen?
Kan en delta-under-variant bli bättre på att runda immunförsvaret än en annan delta-under-variant??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in