2021-09-12, 15:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KnasTrams
Det är inte brott mot griftefriden att 30 år senare inte berätta var en kropp finns gömd. Ibland undrar jag var du får allt ifrån.

Du kan ju studera rekvisiten om du vill. BrB 16 kap. 10 §:

"Den som obehörigen flyttar, skadar eller skymfligen behandlar lik eller avlidens aska, öppnar grav eller eljest gör skada eller ofog på kista, urna, grav eller annat de dödas vilorum eller på gravvård, döms för brott mot griftefrid till böter eller fängelse i högst två år."

Om någon tex har Helena nergrävd på sin tomt, då borde en domstol kunna bedöma att han har behandlat Helenas lik på ett "skymfligt" sätt även idag efter 29 år, och då har han begått griftefridsbrott även idag och fram tills dess att han berättar var Helenas lik finns. Och först när han har berättat det, eller när polisen har hittat Helenas lik utan hans hjälp, först då börjar preskribtionstiden räknas.
Senast redigerad av eoku 2021-09-12 kl. 15:18.
Citera
2021-09-12, 15:25
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kincop
Inte om dråp begåtts av person som vid tillfället var 21år gammal?
Då saknas preskriptionstid som jag förstått det hela.

De exemplen jag visade var om personen är över 20, alltså 21 år eller äldre.
Detta ämne har diskuterats otaliga ggr i tråden.
Dråp begångna före 1995 år preskriberade.
Mord före 1985 är preskriberade.
Citera
2021-09-12, 15:26
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Om någon tex har Helena nergrävd på sin tomt, då borde en domstol kunna bedöma att han har behandlat Helenas lik på ett "skymfligt" sätt även idag efter 29 år, och då har han begått griftefridsbrott även idag och fram tills dess att han berättar var Helenas lik finns. Och först när han har berättat det, eller när polisen har hittat Helenas lik utan hans hjälp, först då börjar preskribtionstiden räknas.
Så funkar det tyvärr inte eouko.
Citera
2021-09-12, 15:27
Medlem
Citat:
Tror inte det fungerar så.
Möjligen om han skulle flyttat rester nyligen, men inte om det förblivit orört sedan 29 år, då skulle de nog räkna 1992 +5år eller vad som gäller
Citera
2021-09-12, 15:29
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för dessa fakta och rykten.

Om en person av det här slaget ev. skulle dömas för mord på HA så kommer han aldrig att hamna på kåken. Han skulle spärras in på hispan. Vad han än säger så är detta inte mycket värt. Precis som du skriver så tror jag också att det var detta som gjorde att häktningsförhandlingen tog så lång tid.
Definitivt inte om han är så pass psykiskt sjuk, som framförts.
Sedan har det väl framkommit att han även har fysiska besvär?
Ser det som otroligt märkligt att han inte bor på ett boende?
Citera
2021-09-12, 15:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Så funkar det tyvärr inte eouko.

Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
Tror inte det fungerar så.
Möjligen om han skulle flyttat rester nyligen, men inte om det förblivit orört sedan 29 år, då skulle de nog räkna 1992 +5år eller vad som gäller

Han bestämmer ju sig varje dag för att fortsätta hålla liket gömt, trots att han inte har laglig rätt att göra det, så det är ett solklart griftefridsbrott han begår varje dag han gör så. Såvida det inte är lagligt att låta bli att berätta var man har gömt ett lik, men det är det inte, det är olagligt.
Citera
2021-09-12, 15:42
Medlem
Citat:
Han bestämmer ju sig varje dag för att fortsätta hålla liket gömt, trots att han inte har laglig rätt att göra det, så det är ett solklart griftefridsbrott han begår varje dag han gör så. Såvida det inte är lagligt att låta bli att berätta var man har gömt ett lik, men det är det inte, det är olagligt.
Sluta trolla nu tack,
ring en jurist och kolla om du inte vill lyssna på andra som säger att det inte funkar så
Citera
2021-09-12, 15:46
Medlem
KnasTramss avatar
Citat:
Du vet inte vad du snackar om. Det är lagligt att underlåta att berätta var man gömt ett lik.

Att gräva ner ett lik i sin trädgård utgör brott mot griftefriden. Detta brott är preskriberat sedan länge. Att förhålla sig passiv till att man har ett lik nergrävt i sin trädgård är inte brottsligt.

Brott mot griftefriden kräver generellt sett en aktiv handling, exempelvis att man flyttar eller styckar en kropp. Enbart ett innehav av en död kropp är inte kriminaliserat, det har prövats i rättspraxis.

Att endast hålla ett lik gömt utgör inte skymflig behandling i lagens mening. Punkt.
Senast redigerad av KnasTrams 2021-09-12 kl. 15:53.
Citera
2021-09-12, 15:53
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonzaiMannen
Lite fakta och lite rykten:

Jag har pratat med ett par personer som känner till Claes nuvarande situation.
Claes är psykiskt sett helt borta. Ena minuten tror han på allvar att han är från en annan planet och den andra svamlar han om annat. Han kan mycket väl ha erkänt mord på HA oavsett om han är skyldig eller ej. Skulle man fråga honom om Kennedymordetr så är det inte omöjligt att han erkänner det också, så det kan ju förklara advokat Berners uttalande på frågan hur klienten ställde sig till anklagelserna ”ni lär förstå varför lite längre fram”, samt förklarar varför häktningsförhandlingen drog ut så på tiden.

Claes skriver en massa rappakalja också. Långa brev på flera sidor med osammanhängande text.
Ett brev som suttit uppsatt på en vägg ska ha handlat om HA vilket fått KF:s intresse.

Jag har också hört från en bekant att Claes var snurrig för 15 år sedan då han på ett tryckeri i Mariestad begärt in offerter på allt från skyltar med konstiga budskap till reklamfoldrar i miljonupplagor gällande allt från OS till konspirationsteorier.

På ryktessidan så sägs det att han erkänt i förhör med polisen. Det har dock inte framkommit om han även lämnat intressanta detaljer.
Det sägs också att personal som jobbat med C, kunnat berätta för polisen om saker C har pratat/skrivit. Det skall även finnas foton på vissa skrifter.

Personligen så tror jag att KF är rätt ute, men det får framtiden utvisa.

Och vad jag hört så är C hemma i bostaden igen med fortsatt hemhjälp.

Så bra då! verkar inte vara fysiskt sjuk då. Kanske schizofren de brukar skriva långa ej sammanhängande historier.
Citera
2021-09-12, 15:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
Sluta trolla nu tack,
ring en jurist och kolla om du inte vill lyssna på andra som säger att det inte funkar så

Citat:
Du vet inte vad du snackar om. Det är lagligt att underlåta att berätta var man gömt ett lik.

Att gräva ner ett lik i sin trädgård utgör brott mot griftefriden. Detta brott är preskriberat sedan länge. Att förhålla sig passiv till att man har ett lik nergrävt i sin trädgård är inte brottsligt.

Skymflig behandling kräver generellt sett en aktiv handling, exempelvis att man flyttar eller styckar en kropp. Enbart ett innehav av en död kropp är inte kriminaliserat, det har prövats i rättspraxis.

Att endast hålla ett lik gömt utgör inte skymflig behandling i lagens mening. Punkt.

Det ni inte förstår är att vad som är griftefridsbrott kan "prövas i rättspraxis" igen, och det kan då beslutas att det är olagligt att hålla en död kropp gömd, även om själva nergrävningen är preskriberad. Eftersom lagen tydligt säger att man inte får skymfa lik, vilket man gör tex när man håller ett lik gömt.

Och tänk tex att någon har en kropp nergrävd på sin tomt och bygger ett utedass ovanpå gravplatsen, eller dansar och har fest mm på graven. Eller om någon annan gör det som inte vet att graven finns där den finns. Han är ju då helt ansvarig för att de skymfar en gravplats.
Senast redigerad av eoku 2021-09-12 kl. 16:14.
Citera
2021-09-12, 15:58
Medlem
Bendis avatar
Citat:

Brott mot griftefriden kräver generellt sett en aktiv handling, exempelvis att man flyttar eller styckar en kropp. Enbart ett innehav av en död kropp är inte kriminaliserat, det har prövats i rättspraxis.

Jag är inte lika övertygad, den praxis du menar avser en annan situation än att den som innehar kroppen också begått mord alt. dråp. Tycker alltså inte att det ävenså självklart som du och vissa andra att det är uteslutet att se det som brott mot griftefriden, möjligen inte som ett perdurerande brott som Eouk tycks mena, men t ex om CL eller annan gömt kroppen och vid något tillfälle flyttat den. Gränsen för vad som är skymfligt ska enligt förarbetena sättas lågt, och mig veterligen finns det inte någon praxis i just den frågan.

Kanske inte läge att uttala sig tvärsäkert mao
Citera
2021-09-12, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Definitivt inte om han är så pass psykiskt sjuk, som framförts.
Sedan har det väl framkommit att han även har fysiska besvär?
Ser det som otroligt märkligt att han inte bor på ett boende?

Egentligen inte så märkligt. Min mamma var i ett liknande tillstånd som CL verkar vara och bara ett par år äldre. Hon hade god man, hemtjänst och hemsjukvård.
Jag hade många samtal med psykvården + socialtjänst och dom förklarade för mig att det aldrig går att tvinga någon till ett boende, personen måste vilja det själv. Min mamma vägrade boende trots att hon i slutet varken kunde äta el duscha själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in