2021-09-12, 08:49
Medlem
Sockerhalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Mycket kiv och OT nu.
Jag undrar om någon vet om Cla#es bor i sin bostad eller om den fortfarande kan hållas avspärrad? När fick han annars tillgång till den igen?
Någon som vet vad hans vacklande hälsa egentligen innebär?
Kan vi inte bara sluta med all pajkastning och återgå till det tråden handlar om och kansle ha lite tilltro till Kallafallgruppen?

Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Finns det någon i tråden som kommer ihåg CL från 90talet? Utseendet, kroppsbyggnad, hårtyp, några utmärkande ansiktsdrag, osv.

Jag har ingen anknytning till Bråten längre. Känner ingen som bor där som man kan be kolla. Han bor iaf i sista huset mot stan, det hus som det finns vårdplatser i. Han bor på botten med altan inåt gården.

Nej jag minns honom inte från 90-talet. Stötte på honom som granne alldeles i början på 2000. Har aldrig sett honom innan.
Senast redigerad av Sockerhals 2021-09-12 kl. 08:51.
Citera
2021-09-12, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Mycket kiv och OT nu.
Jag undrar om någon vet om Cla#es bor i sin bostad eller om den fortfarande kan hållas avspärrad? När fick han annars tillgång till den igen?
Någon som vet vad hans vacklande hälsa egentligen innebär?
Kan vi inte bara sluta med all pajkastning och återgå till det tråden handlar om och kansle ha lite tilltro till Kallafallgruppen?
Enig med dig, tråkigt med all pajkastning. Totalt meningslöst på ett anonymt forum.

Undrar också om CL är hemma i sin bostad.
Undrar hur det fungerar med hemtjänst mm, när man är misstänkt för ett brott.
Kan hans vacklande hälsa ha att göra med att man inte ansåg att det fanns skäl för häktning?
Citera
2021-09-12, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Nä... det tror jag inte! Den enda infon jag läst om CL är att han försökt ragga från bilen.

Att han skulle antastat tjejer samt att tjejer ringt poliser angående honom har jag inte sett någon information om.
Frågan är ju HUR han raggat och ”antastat” från bilen. Finns ju många scenarion på hur det kan se ut.
Allt ifrån en nervevad ruta, och erbjudande om skjuts, till fysiskt, där någon mot sin vilja blir indragen i bilen.
Citera
2021-09-12, 09:42
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReimerDenYngre
Slemroten! Svara inte på detta för det är ett brott mot forumets regler och du kan bli varnad eller avstängd. Pudelfrillan är fullt medveten om det men är så angelägen om att den typen av rykten sprids att hon hoppas du springer hennes ärenden.

Svarar man henne så matar man henne. Bäst är att inte ens nämna henne, om det kan undvikas, för då får hon inget underlag för nya psykbryt.

Jag ställde bara en fråga, är inte ute efter att få någon avstängd och har aldrig varit. Jag jobbar inte på det sättet (till skillnad från vissa andra). Att du själv står på gränsen till psykbryt råder det ingen tvekan om längre.
Citera
2021-09-12, 10:02
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlisangel
Enig med dig, tråkigt med all pajkastning. Totalt meningslöst på ett anonymt forum.

Undrar också om CL är hemma i sin bostad.
Undrar hur det fungerar med hemtjänst mm, när man är misstänkt för ett brott.
Kan hans vacklande hälsa ha att göra med att man inte ansåg att det fanns skäl för häktning?
Det sista är ett halmstrå för de som är övertygade om att KF-gruppen faktiskt har stark bevisning mot CL trots att de åklagaren inte kunde få honom häktad, och den ribban är låg i Sverige. Hade man inte beviljat häktning pga hans psykiska hälsa så hade åklagaren rimligen sagt det, snarare än att förklara att man nu skulle leta mer bevis.

En annan sak att ta till sig är att det inte är helt lätt att föreställa sig vilka starka bevis man skulle kunna tänkas ha eller få mot CL, alltså inte lösa indicier:
- DNA-träff på skon? Det vet vi att man inte har (ännu),
- Föremål från HA hemma hos CL? Nej, det kan uteslutas för då hade han häktats, och givet att de lär ha letat ordentligt så är det osannolikt att de hittar något längre fram.
- Spår efter HA i bilen? Jag utgår från att denna (äldre) bil är skrotad sedan länge eftersom inta sådana undersökningar nämns.
- Ögonvittnen som sett HA tillsammans med CL mordnatten? Här finns det en liten möjlighet, men med tanke på att dessa vittnen tröskats i årstal så är jag ytterst tveksam till att ett trovärdigt utpekande av just CL finns (alltså inte bara ett signalement som passar in på honom).

Som jag ser det finns det en realisisk väg till att klara upp detta genom att fälla CL för mordet på HA: han leder polisen till HAs kvarlevor på ett sätt som bevisar att han var med och placerade dem där.

Skulle man få DNA-träff på skon så är det hela väl polisiärt uppklarat (det skulle vara det för undertecknad) men jag ser inte att det räcker till fällande dom utan ett erkännande.
Citera
2021-09-12, 10:17
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
... Hade man inte beviljat häktning pga hans psykiska hälsa så hade åklagaren rimligen sagt det, snarare än att förklara att man nu skulle leta mer bevis.

Som jag ser det finns det en realisisk väg till att klara upp detta genom att fälla CL för mordet på HA: han leder polisen till HAs kvarlevor på ett sätt som bevisar att han var med och placerade dem där.

Skulle man få DNA-träff på skon så är det hela väl polisiärt uppklarat (det skulle vara det för undertecknad) men jag ser inte att det räcker till fällande dom utan ett erkännande.

1. Är det en sannolik bedömning? Kan inte härleda att jag hört något liknande tidigare.
2. Helt enig.
3. Ja, lutar själv åt att jag skulle kunna bedöma det som polisiärt uppklarat. (Med stödbevisning kan hända.)

Undrar så hur kommunikativ har är. Är han öht i skick att medverka på så sätt? Eller är han i stort redig och har en god man för ekonomi och sina rättigheter i samhället?

Citat:
För att ha rätt till en god man måste du ha ett tydligt behov. Behovet kan finnas på grund av sjukdom, psykisk störning, dålig hälsa eller liknande. I de flesta fall intygar en läkare om behovet. Det är sedan tingsrätten som beslutar om god man.

Om du inte har ett eget förslag, kommer överförmyndaren föreslå en god man. Du får möjlighet att godkänna förslaget innan tingsrätten beslutar.

Om det du behöver hjälp med är något som en vän eller anhörig kan hjälpa dig med så behöver du antagligen inte en god man. Då ger du i stället vännen eller den anhörige en fullmakt att utföra det som behövs, till exempel betala räkningar eller andra bankärenden.

Om du har en god man får du i regel själv stå för kostnaderna. Hur mycket det kostar beslutas av överförmyndaren i kommunen.

En god man ska vara ärlig, noggrann och tycka om att hjälpa andra människor. Kommunens överförmyndare gör en kontroll innan en god man får sitt uppdrag.

Från domstol.se
Citera
2021-09-12, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
1. Är det en sannolik bedömning? Kan inte härleda att jag hört något liknande tidigare.
2. Helt enig.
3. Ja, lutar själv åt att jag skulle kunna bedöma det som polisiärt uppklarat. (Med stödbevisning kan hända.)

Undrar så hur kommunikativ har är. Är han öht i skick att medverka på så sätt? Eller är han i stort redig och har en god man för ekonomi och sina rättigheter i samhället?

Från domstol.se
Tror inte man behöver vara gravt störd.
Personer som lider av t.ex schizofreni kan ha svårt med det ekonomiska
Citat:
En person som lider av schizofreni kan ha ångest, nedstämdhetsperioder samt vara passiv. Detta kan leda till svårigheter i att upprätthålla normala sociala relationer till andra människor. Personen kan också ha svårigheter att ta hand om det egna boendet, klara av att sköta sitt arbete eller att fortsätta i skolan.
https://www.internetmedicin.se/behandlingsoversikter/psykiatri/schizofreni/
Citera
2021-09-12, 11:56
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
2. Helt enig.

Från domstol.se
Jag/vi vet inte säkert i vilket skick CL är, men det faktum att en 60-årig man har tilldelats god man och hemtjänst, såvitt jag förstår pga psykiska snarare än fysiska besvär, och av sin advokat beskrivs som ”i dåligt psykiskt skick” (osäker på exakta formuleringen) pekar på problem med att få CL fälld på bara ett erkännande plus diverse indicier.

Iden om att CL inte blev häktad pga sin psykiska status är däremot en spekulation som inte har stöd i något som åklagare eller försvarare har sagt, inte heller har media antytt något sådant. Det är därför närmast ett halmstrå för det som envisas med att KF måste ha stark bevisning mot CL, snarare än de indicier som allt tyder på*.

*) I den här tråden är det alltid på sin plats att upprepa:
CL är av allt att döma en utmärkt kandidat till GM och det är förståeligt att KF intresserade sig för honom.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-09-12 kl. 11:59.
Citera
2021-09-12, 12:28
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Ja när det blev en sån här märklig reaktion av att lägga till CL's bror PL i scenariot då är man kanske nåt på spåren? 🧐

Grundar du din teori på 2 gärningsmän för att CL råkar ha en bror? Dvs, om CL ej hade haft en bror - hade din teori varit CL som ensam gärningsman isåfall?
Citera
2021-09-12, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Grundar du din teori på 2 gärningsmän för att CL råkar ha en bror? Dvs, om CL ej hade haft en bror - hade din teori varit CL som ensam gärningsman isåfall?
De var nog bröder kan tänka mig att de söp ganska bra i den här bilen kan tänka mig att de tvingade HA dricka
Citera
2021-09-12, 12:56
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld

För egen del känns det mer sannolikt att det var 2 personer inblandade i försvinnandet. Men det går givetvis inte att utesluta att CL kan ha varit ensam.
Med tanke på att CL var en så pass udda enstöring ligger det nära till hands att misstänka att om han nu var med någon den aktuella kvällen kan det ha varit en närstående och då finns det endast ett alternativ, dvs den 2 år äldre brodern. Tänker då även på det tighta bandet mellan gärningsmännen som GW pratar om i sin teori som gör att "hemligheten" har kunnat bevaras i alla dessa år, det skulle kunna handla om blodsband.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-09-12 kl. 13:04.
Citera
2021-09-12, 13:27
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
För egen del känns det mer sannolikt att det var 2 personer inblandade i försvinnandet. Men det går givetvis inte att utesluta att CL kan ha varit ensam.
Med tanke på att CL var en så pass udda enstöring ligger det nära till hands att misstänka att om han nu var med någon den aktuella kvällen kan det ha varit en närstående och då finns det endast ett alternativ, dvs den 2 år äldre brodern. Tänker då även på det tighta bandet mellan gärningsmännen som GW pratar om i sin teori som gör att "hemligheten" har kunnat bevaras i alla dessa år, det skulle kunna handla om blodsband.

Eller så kan CL varit udda och blivit utnyttjad av någon psykiskt starkare individ?
CL medhjälplig till mord alternativt hjälpt till efter mord?
En så person som honom tror jag inte tjallar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in