Citat:
Ursprungligen postat av
Zaedrews
Kan vara så. Minsta graden av misstanke. Msn pockar in honom för man är inte säkra. Kvinnan dog alltså 3/9 så det tog en vecka innan häktning. Troligt då att rättsläkare fått upp en misstanke att det kanske inte var ett naturligt dödsfall. Eller ja onaturligt sett till droger eller annat men då självförvållat i första anblicken.
Förklarar varför det saknas mediauppgifter om själva dödsfallet den 3. Annars skulle det varit rapportering om att tex kvinna hittad död i bostad polis kan inte utesluta brott.
Ofta brukar det annars vara tvärtom. Alltså att kvinnan hittas död under besynnerliga omständigheter. Polisen tar det säkra före det osäkra och anhåller mannen. Möjligen (oftast inte, tror jag) häktas han med. Efter att rättsläkaren gjort sin undersökning konstateras att brott inte ligger bakom, eller att det åtminstone inte kan styrkas. Misstankarna avskrivs och mannen släpps fri.
I det här fallet har han anhållits först efter några dagar. Rimligen efter det att någon typ av obduktion eller rättsmedicinsk undersökning gjorts. Vad det innebär vet jag inte, men spontant skulle jag säga att det om något talar till mannens nackdel.