2021-09-11, 14:52
Medlem
KommisarieSjalvgods avatar
Vad är det som gör flashbackare så lika varandra?
Jag har sedan urminnes tider undrat varför alla på flashback har lika åsikter om det mesta, och hur en avvikelse från dessa åsikter i de flesta fallen leder till påhopp.

Något jag tänkt kan göra flashbackare till medlemmar i en subkultur är följande.

Det jag tänker mest på är följande:
• Mestadels män
• Kvinnohat (inte när invandrare begår brott mot kvinnor då är det ofta fel)
• Kärlek till SD/AfS
• Rädsla för partier som förespråkar mer liberala ideologier
Senast redigerad av KommisarieSjalvgod 2021-09-11 kl. 14:57.
Citera
2021-09-11, 15:44
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KommisarieSjalvgod
Jag har sedan urminnes tider undrat varför alla på flashback har lika åsikter om det mesta, och hur en avvikelse från dessa åsikter i de flesta fallen leder till påhopp.

Något jag tänkt kan göra flashbackare till medlemmar i en subkultur är följande.

• Mestadels män
• Kärlek till SD/AfS

Det är väl inte mycket att fundera på? Det är de som får sina åsikter raderade och blir avstängda överallt annanstans, som söker sig hit. Har man vänsterliberala åsikter, så kan man ju uttrycka dem överallt annanstans på nätet: på Facebook, på Twitter, på Insta, på Youtube, på Familjeliv, under vanliga PK-medias artiklar...

Själva syftet med Flashback är ju yttrandefriheten, men vissa verkar inte förstå det fast de valt att själva bli medlemmar här.

Jag tror för övrigt inte alls att vi är någon "subkultur", utan snarare genomsnittssvenskar. Folk håller bara tyst om sina åsikter på andra ställen, för att inte råka ut för repressalier.
Citera
2021-09-11, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är väl inte mycket att fundera på? Det är de som får sina åsikter raderade och blir avstängda överallt annanstans, som söker sig hit. Har man vänsterliberala åsikter, så kan man ju uttrycka dem överallt annanstans på nätet: på Facebook, på Twitter, på Insta, på Youtube, på Familjeliv, under vanliga PK-medias artiklar...

Själva syftet med Flashback är ju yttrandefriheten, men vissa verkar inte förstå det fast de valt att själva bli medlemmar här.

Jag tror för övrigt inte alls att vi är någon "subkultur", utan snarare genomsnittssvenskar. Folk håller bara tyst om sina åsikter på andra ställen, för att inte råka ut för repressalier.
Ser också åsikter som kan räknas in i mindre PK-vänliga kategorier på twitter, insta osv. Där dom bemöts av olika synvinklar. Här på FB är det mest samma åsikter i varje tråd och sällan motsägning av dessa åsikter av någon som tänker annorlunda. När det händer hoppar hela pöbeln in och direkt ser den "utomstående" som antingen vänsterliberal eller i närheten av det

Dessutom är det samma faktaresistans hos majoriteten av användare i forumet. De enda korrekta källorna är samnytt och friatider
Citera
2021-09-11, 16:07
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ser också åsikter som kan räknas in i mindre PK-vänliga kategorier på twitter, insta osv. Där dom bemöts av olika synvinklar. Här på FB är det mest samma åsikter i varje tråd och sällan motsägning av dessa åsikter av någon som tänker annorlunda. När det händer hoppar hela pöbeln in och direkt ser den "utomstående" som antingen vänsterliberal eller i närheten av det

Dessutom är det samma faktaresistans hos majoriteten av användare i forumet. De enda korrekta källorna är samnytt och friatider

Håller inte med. Kolla på den livliga debatten i coronatrådarna t.ex., mellan "förnekarna" å ena sidan och "alarmisterna" å andra sidan. Eller debatten mellan vaccinförespråkare och -motståndare nu.
Citera
2021-09-11, 16:11
Medlem
Citat:
Håller inte med. Kolla på den livliga debatten i coronatrådarna t.ex., mellan "förnekarna" å ena sidan och "alarmisterna" å andra sidan. Eller debatten mellan vaccinförespråkare och -motståndare nu.
Tack! Ska kika
Citera
2021-09-11, 16:14
Medlem
Citat:

• Mestadels män
• Kärlek till SD/AfS

Om man har samma åsikter om saker och ting, blir det väl inte mycket till diskussion? Sällan jag läser ett citat-svar som håller med tidigare inlägg.

Jag upplever det som att det finns ungefär lika många närvarande som inte har de åsikter du beskriver här ovan, och genom diskussion bestrider dem. Eller är de bara gäster och inte "medlemmar"?
Citera
2021-09-11, 16:17
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Tack! Ska kika

...fast de debatterna har i och för sig skurit igenom alla politiska partier. I alla fall i Sverige. I andra länder var det mer tydligt att högerpartier var emot restriktioner som stängda gränser, karantänanläggningar, lockdown och munskydd, medan vänsterpartierna var för. Högerpartierna talade om individens frihet gentemot staten. Här i Sverige blev det av någon egendomlig anledning tvärtom. Vänsterpartierna var livrädda för restriktioner - de verkade få upp bilder av nazistiska lägervakter i huvudet. Medan Åkesson var den första högre politikern som vågade ifrågasätta Tegnells let go-mentalitet.
Citera
2021-09-11, 16:20
Medlem
Är väl inte så konstigt att FB är en plats för invandringskritiker och högerorinterade från alla läger. Åsiktskorridoren i Sverige var extremt smal fram till ungefär 2016-2017 och FB var den plats var man kunde diskutera dessa saker utan några konsekvenser i det vardagliga livet.
Citera
2021-09-11, 16:23
Medlem
Citat:
...fast de debatterna har i och för sig skurit igenom alla politiska partier. I alla fall i Sverige. I andra länder var det mer tydligt att högerpartier var emot restriktioner som stängda gränser, karantänanläggningar, lockdown och munskydd, medan vänsterpartierna var för. Högerpartierna talade om individens frihet gentemot staten. Här i Sverige blev det av någon egendomlig anledning tvärtom. Vänsterpartierna var livrädda för restriktioner - de verkade få upp bilder av nazistiska lägervakter i huvudet. Medan Åkesson var den första högre politikern som vågade ifrågasätta Tegnells let go-mentalitet.
Det har jag märkt. Polariseringen i usa och nedmontering av det republikanska partiets trovärdighet är tråkigt att se.

Det är samma mentalitet som går att finna även här bland de skribenter som är mot restriktioner och antivaxx. En kärlek till Trump och div. "woke"-rörelser.
Citera
2021-09-11, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alertio
Är väl inte så konstigt att FB är en plats för invandringskritiker och högerorinterade från alla läger. Åsiktskorridoren i Sverige var extremt smal fram till ungefär 2016-2017 och FB var den plats var man kunde diskutera dessa saker utan några konsekvenser i det vardagliga livet.

Men varför ett sånt drag till att uttrycka sig så extremt som vissa gör här? Är det anonymiteten som orsakar beteendet?
Citera
2021-09-11, 16:33
Medlem
Demetrioss avatar
Ja, det har vissa egenskaper av subkultur - en subkultur av yttrandefrihet. Ser inget dåligt med det. Känns som ett slags gemenskap även om vi är olika och kan ha olika åsikter.
Citera
2021-09-11, 20:38
Medlem
HasseBanans avatar
Lite som att man blir som de man umgås med.

På t.ex. Familjeliv.se märker man en tydligt vänsterliberal mentalitet, som genomsyrar i stort sett alla skribenter, även de som är mer åt höger/SD-hållet, som i just detta forum är ovanligt försiktiga med hur de uttrycker sig. I SD-vänliga facebook-grupper är taket högt och tonen rå och oförsonlig. Ofta kan man tro att det är samma person som skriver alla kommentarer i dessa grupper, då de har samma aggressiva stil.

På Flashback finns en mer brokig skara personer, men man märker ändå hur folk apar efter varandras sätt att skriva och uttrycka sig. Ska erkänna att jag själv under mina 11 år på Flashback successivt "fallit in i ledet" och på något vis inte kunnat undvika att härma den jargong som ofta råder.

Sedan utvecklas man ju med åren som person och finslipar och hittar nya ord och sätt att uttrycka sig på, som gör att man tydligare kan göra sig förstådd där man innan kan ha uttryckt sig luddigt/ oklart utan att ha vetat om det.

Men alla forum och grupper där en viss jargong råder tenderar väl att bli subkulturer i någon form.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in