2021-09-11, 13:38
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag tycker dessa länkar nedan plus ett antal andra länkar och citatsom presenterats i fråga om antal doser är tydligt.
Det har aldrig framförts av media, myndigheter eller vaccintillverkare att två doser vaccin ger ett livslångt skydd!
Inte ens Anders Tegnell har lyckats säga det faktiskt.

Har redan postat tidigare om det.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Om man inte behöver en tredje dos så hur många doser behöver man?

Det är en simpel fråga.

Hur kan du påstå att Tegnell inte påstår att det räcker med två doser när han säger att man behöver mer än en och mindre än tre?

Aldrig har jag varit med om någon som har varit så här extremt faktatesisten och gör fultolkningar.
Citera
2021-09-11, 13:50
Medlem
Citat:
Jag tycker dessa länkar nedan plus ett antal andra länkar och citatsom presenterats i fråga om antal doser är tydligt.
Det har aldrig framförts av media, myndigheter eller vaccintillverkare att två doser vaccin ger ett livslångt skydd!
Inte ens Anders Tegnell har lyckats säga det faktiskt.
Sedan har han blajat runt med "inte just nu", "inga vetenskapliga beläg" etc, men det är ju AT:s sätt att uttrycka sig för att kunna backa bandet när han gissat fel (vilket han gör rät ofta).

Det intressanta i detta är just informationen om vaccinet.
Hur kan det ha blivit så att någon, flera, många, alla tror att man inte kommer att behöva mer än två sprutor när detta aldrig har framförts. Snarare har motsatsen framförts, dvs. att en tredje dos kommer att behövas fast vi vet inte när.
Tegnell: ”Kommer behöva boosterdoser”
Statsepidemiolog Anders Tegnell slår inte heller ner på idén om ytterligare vaccindoser.

– Det är mycket som talar för att vi kommer behöva ha ett vaccinationsprogram mot covid-19 långsiktigt och då kommer man helt säkert komma behöva boosterdoser, säger han.
GP 20 januari 2021
https://www.gp.se/nyheter/sverige/vaccinet-mot-covid-19-kan-inneb%C3%A4ra-fler-%C3%A4n-tv%C3%A5-doser-1.40170797
Idag vet vi inte hur länge man har skydd av vaccinet, det krävs att effekten följs upp över längre tid för att kunna visa hur långarigt skyddet är och om man behöver fylla på med nya doser längre fram.
Krisinformation sedan 3 mars 221
https://www.krisinformation.se/detta-kan-handa/handelser-och-storningar/20192/myndigheterna-om-det-nya-coronaviruset/vaccin-mot-covid-19/fragor-och-svar-om-vaccin#faq-21253
– Jag tror inte spontant att man ska byta vaccin mellan dos ett eller två. Däremot kan man mycket väl tänka sig på sikt att ge en tredje, uppföljande dos av ett annat vaccin. Det kan till och med vara en fördel att göra det, säger Anders Tegnell till Vetenskapsradion.
Aftonbladet 9 april 2021
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/86Mg2w/tredje-dos-kan-bli-aktuellt-for-vardpersonal-under-65
Det kommer sannolikt att krävas en tredje dos av Pfizers vaccin inom tolv månader för att bli fullt vaccinerad. Det säger företagets vd Albert Bourla till*CNBC.
SvD 15 april 2021
https://www.svd.se/kan-kravas-tre-doser-av-pfizers-vaccin
Tredje dos utvärderas i stor studie
SR 21 maj 2021
https://sverigesradio.se/artikel/tredje-dos-utvarderas-i-stor-studie
Tegnell: Kan inte utesluta ny massvaccinering
DN 22 maj 2021
https://www.dn.se/sverige/tegnell-kan-inte-utesluta-ny-massvaccinering/
SKR vill ha svar om tredje dos – Tegnell: ”Omöjligt”
Expressen 22 maj 2021
https://www.expressen.se/nyheter/skr-vill-ha-svar-om-tredje-dos-tegnell-omojligt/
Förr eller senare kan vi behöva förstärka och förlänga immuniteten med en påfyllnadsdos.
Sedan 22 juni 2021
https://ec.europa.eu/info/live-work-travel-eu/coronavirus-response/safe-covid-19-vaccines-europeans/questions-and-answers-covid-19-vaccination-eu_sv
Tegnell: Vissa mindre riskgrupper kan få tredje vaccindos i höst
SR 10 juli 2021
https://sverigesradio.se/artikel/tegnell-vissa-mindre-riskgrupper-kan-fa-tredje-vaccindos-i-host
Tredje dos mot covid-19 troligen nästa år
Nästa år kommer sannolikt en större andel av befolkningen att erbjudas en påfyllnadsdos av vaccin mot covid-19 men omfattningen är i dagsläget oklar. Vissa riskgrupper kan eventuellt få en tredje dos redan till hösten. Folkhälsomyndigheten bedömer att tillgången på vaccin kommer att vara god under lång tid framöver.
FoHM sedan 3 augusti 2021
https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2021/augusti/tredje-dos-mot-covid-19-troligen-nasta-ar/

Nej, livslångt skydd efter 2 doser har väl ingen utlovat. Hur skulle man kunna göra detta? Nytt virus och ny ”vaccin”-teknik. Däremot var ju narrativet länge att, 2 doser=färdigvaxxad. Förmodligen för att man hoppades på att det skulle vara över då. Nu vet vi att det aldrig kommer vara ”över”. Ett virus som fått spridning är aldrig över. Det muterar konstant och hela tiden. Oavsett vad vi gör. Så att om riskgrupper anses behöva sprutor årligen, så får det väl vara så. Det är nya Influenzan helt enkelt.
Citera
2021-09-11, 13:56
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Har redan postat tidigare om det.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Om man inte behöver en tredje dos så hur många doser behöver man?

Det är en simpel fråga.

Hur kan du påstå att Tegnell inte påstår att det räcker med två doser när han säger att man behöver mer än en och mindre än tre?

Aldrig har jag varit med om någon som har varit så här extremt faktatesisten och gör fultolkningar.
Jag ser inget i dina länkar som visar att Anders Tegnell säger till allmänheten att det bara behövs två doser för livslång immunitet eller att man inte kommer att behöva en tredje dos.

Däremot säger AT att en tredje dos till alla inte gör någon nytta just nu och att en tredje dos för alla sannolikt blir aktuell framöver.
Citera
2021-09-11, 13:59
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Jag ser inget i dina länkar som visar att Anders Tegnell säger till allmänheten att det bara behövs två doser för livslång immunitet eller att man inte kommer att behöva en tredje dos.

Däremot säger AT att en tredje dos till alla inte gör någon nytta just nu och att en tredje dos för alla sannolikt blir aktuell framöver.

Tragiskt.

Redan postat tre gånger, och nu en fjärde gång.

Citat:
att det finns ett behov av en tredje dos. I Sverige ser vi inte någon ökning av andelen som blir infekterade trots att de är vaccinerade. De fallen ligger konstant på en mycket låg nivå. Utifrån våra svenska data finns det heller inga som helst signaler om att det skulle behövas en extra dos till någon egentligen, säger Anders Tegnell till DN.

Det är inte vårat problem att du har grova problem med läsförståelsen.
Citera
2021-09-11, 14:01
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Teenage boys are six times more likely to suffer from heart problems from the vaccine than be hospitalised from Covid-19, a major study has found

https://www.telegraph.co.uk/news/2021/09/09/teenage-boys-risk-vaccines-covid/
Citera
2021-09-11, 14:06
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Nej, livslångt skydd efter 2 doser har väl ingen utlovat. Hur skulle man kunna göra detta? Nytt virus och ny ”vaccin”-teknik. Däremot var ju narrativet länge att, 2 doser=färdigvaxxad. Förmodligen för att man hoppades på att det skulle vara över då. Nu vet vi att det aldrig kommer vara ”över”. Ett virus som fått spridning är aldrig över. Det muterar konstant och hela tiden. Oavsett vad vi gör. Så att om riskgrupper anses behöva sprutor årligen, så får det väl vara så. Det är nya Influenzan helt enkelt.
Jo, jag har viss förståelse för om man kan ha uppfattat att två doser skulle vara nog till det värsta var över.
Det är ju som du säger inte samma sak som livslång immunitet.

Kanske visar det sig dessutom att två doser faktiskt räcker för de flesta till det värsta är över. Det är ju inget vi vet något om ännu. Vi får se.
Citera
2021-09-11, 14:24
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Tragiskt.

Redan postat tre gånger, och nu en fjärde gång.

Det är inte vårat problem att du har grova problem med läsförståelsen.
DN-artikeln ligger bakom betalvägg så den har jag inte läst måste jag erkänna.

Tegnell brukar aldrig uttala sig så kategoriskt som att en tredje dos inte blir aktuell och det säger han ju inte heller i andra media.
Tegnell brukar ju säga saker som "inte just nu", "kan bli aktuellt senare" etc.

Det skulle vara intressant att läsa artikeln från DN om någon vågar klistra in den.
Citera
2021-09-11, 14:34
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
DN-artikeln ligger bakom betalvägg så den har jag inte läst måste jag erkänna.

Tegnell brukar aldrig uttala sig så kategoriskt som att en tredje dos inte blir aktuell och det säger han ju inte heller i andra media.
Tegnell brukar ju säga saker som "inte just nu", "kan bli aktuellt senare" etc.

Det skulle vara intressant att läsa artikeln från DN om någon vågar klistra in den.

Marcus Oscarsson gav en bra sammanfattning.

Citat:
– Det är mycket viktigare att vaccinera de som vi ännu inte nått. Ännu så länge är det ingen som vet om det behövs en tredje spruta nu. Både den europeiska smittskyddsmyndigheten ECDC och WHO har varit tydliga med att de inte ser några indikationer på att vi skulle behöva ge en tredje spruta till någon. Enligt ECDC finns det inga indikationer, utom möjligen i Israel, att det finns ett behov av en tredje dos. I Sverige ser vi inte någon ökning av andelen som blir infekterade trots att de är vaccinerade. De fallen ligger konstant på en mycket låg nivå. Utifrån våra svenska data finns det heller inga som helst signaler om att det skulle behövas en extra dos till någon egentligen, säger Anders Tegnell till DN.
Citera
2021-09-11, 14:43
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Marcus Oscarsson gav en bra sammanfattning.

I en intervju med Dagens Nyheter säger Anders Tegnell att det i nuläget inte finns behov av att ge en tredje spruta till den breda allmänheten som fått två doser vaccin. Däremot uppger han att vaccinskyddet mot covid-19 måste förstärkas genom en ytterligare en spruta på sikt
Citera
2021-09-11, 14:45
Medlem
Citat:
Nej!
Varför skulle jag göra det bara för att du vill det?
För att misslyckas så vi kan kalla dig lögnare såklart. Smart drag att skita i det.

Om du samlar mod och kan tåla att misslyckas är det alltså det här under som helt saknar uppbackning i form av källa.

Citat:
Det har ju hela tiden varit helt klart att man kommer att vara tvungen att ta boosterdoser framöver för att behålla skyddet. Den som missat det är, ja vad ska man säga???
Citera
2021-09-11, 15:46
Avstängd
Citat:
Ja?

Vad har det med jag postade att göra?

Du verkar tro att vi diskuterar om man behöver en tredje dos eller inte, när vi pratar om vad som har förmedlas genom media, oavsett om det är sant eller inte.

Jag var införstådd redan i våras om att en 3:e dos skulle kunna komma ifråga så det måste ha förmedlats någon gång före dess. Varför är detta en intressant fråga för dig?
Citera
2021-09-11, 16:22
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Nej det är du som inte inser att flockimmunitet nte är ett magiskt fenomen utan uppstår gradvis och givetvis är beroende på både tid och plats.

Du påstår enligt egenpåhittad definition av flockimmunitet att Stockholm har flockimmunitet.

Jag länkade till att Stockholm ej uppnått flockimmunitet o möjligen inte kommer göra det heller
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in