Citat:
Ursprungligen postat av
Hackergirl
Jag gjorde allt detta mot en vit vägg, hemma, under en vanlig glödlampa, inga problem.
Intresssant. Märkligt att just steget där man tar bild av ansiktet och körkortet samtidigt, fastnar för mig. Jag har vit vägg och provat olika antal lampor. De andra stegen fungerar direkt.
Det kanske kan ha att göra med telefonens zooming. Jag måste verkligen sträcka på armen för att få lite bakgrund runt huvudet. (Men när man tog den första bilden var det inga problem att bara ansiktet fick plats. På bilden fanns sedan en bit av bakgrunden med.)
Hur mycket av ansiktet resp körkortet fyller rutorna när de godkänns? Håller man körkortet i exakt samma plan som ansiktet, för att få fokus, så blir körkortet ganska litet på bilden. Så bra ljus ger nog bra skärpedjup om man håller fram körkortet. (En tunn liten flicka som har ett smalt ansikte, bara lite bredare än körkortet, kanske lättare kan ta bilden

)
När du ser bilden av körkortet och ansiktet, är texten på körkortet då spegelvänd, som vanligt i selfiekameran?
Låter som jag har hängt upp mig på detta. Jag vill inte säga exakt vad jag skall ha det till. Men enligt den information jag fått så måste jag ha Freja ID för att komma åt vissa statliga uppgifter. Och appen är den enda vägen!
Alla tips mottages tacksamt