2021-09-10, 22:28
Medlem
Bonnatorps avatar
För tillfället läser jag första terminen på sjuksköterskeutbildningen, och det är väl ganska intressant.
Men jag har två problem.
1. Det är bara ganska intressant.
Jag har intresse för att vårda människor, men utbildningen har så tung fokus på genusfrågor. Dessutom har jag i princip bara hört att man jobbar ihjäl sig som sjuksköterska, även om man är garanterad jobb. Och det var väl lite för jobbgarantin jag tänkte att det var värt det.

2. Jag måste verkligen lägga mer tid på familjen just nu, och måste avbryta studierna efter den här kursen. Det känns helt enkelt inte värt det att jobba heltid och plugga heltid då jag är borta så mycket från min sambo, som jag älskar så innerligt och som behöver mig just nu.

Men i den här kursen så har jag kommit till insikten att jag gärna vårdar människor (torka bajs är inte så illa i det stora hela ändå), men att jag nog inte vill ha en vardag där jag har människors liv i mina händer.
Så jag kommer hoppa av, och läsa undersköterska på komvux istället då tiderna är helt flexibla. Jag kan plugga medan sambon sover eller går med småbarnet till dagis helt enkelt, och ge henne allt hon behöver resten av tiden, då jag inte jobbar två gånger per vecka.

Men jag har funderat på datateknik istället.
Jag tycker jag har lätt för att lära mig tekniska sammanhang, och det har verkligen noll med etikfrågor att göra då det är döda system det handlar om.
Datorn gör exakt som man säger åt den, och allt handlar om att lära sig befalla den rätt saker i en så effektiv ordning som möjligt.
Tabeller och databaser är fascinerande och intressant.

Hursomhelst vill jag nog läsa datateknik om något år när det i bästa fall är mer öppet för det. Förhoppningsvis mår sambon bättre då, och så har vi hunnit bygga upp en bättre buffert så att jag inte behöver jobba så infernaliskt mycket.

Hur ser jobbmöjligheterna ut efter treårig datateknikutbildning?
Är det helt kört om man inte lyckas landa ett datarelaterat jobb inom ett år, eller ser arbetsgivare med förlåtande ögon på en om man hankat sig kvar på en heltid inom vården efter utbildningen, tills dess att man landar ett relaterat jobb?
Är egentligen inte ute efter karriär som så. Det skulle väl vara kul att kunna klättra upp till 35-40k efter ett tag, men i dagsläget skulle jag vara helnöjd med ett jobb på 28k där jag:
- I bästa fall kan jobba hemifrån ibland.
- Kan vara helt kompetent för min arbetsuppgift, men ändå kan utvecklas i arbetet.
- Kanske sortera och filtrera data.
- Inte behöver behöver göra ett dåligt jobb för att det alltid är ont om tid.

Är arbetsmarknaden i behov även av nyutbildade datatekniker, eller är det ytterligare ett fält där man inte kan komma in på arbetsmarknaden om man inte är sjukt driven med privata projekt eller är helt fantastisk på att sälja in sig?

Och är det stor risk att man blir less på att bara hantera datorer, och dras till fält- eller folkarbete senare ändå?
Senast redigerad av Bonnatorp 2021-09-10 kl. 22:32.
Citera
2021-09-10, 22:34
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Ja, kanske det. Pluggar du någon form av programmering lär du kunna få upp lönen lite om du hoppar mellan arbetsgivare.
Citera
2021-09-10, 23:58
Medlem
Jooncs avatar
Du bör ha goda jobbmöjligheter med högskoleingenjörsexamen(?) i datateknik, även som junior. Ingångslön kommer nog ligga någonstans mellan 30 och 35k, kanske till och med 40k om du är begåvad.
Privata projekt är ett stort plus. Jag jobbar själv med rekrytering (examinerade med iv. ing. i datateknik för 10+ år sedan), och jag tittar alltid igenom deras github-sida, och lägger stor vikt på vad de lagt upp där. Att vara bra på att sälja in dig själv behöver du nog inte oroa dig så mycket för - utvecklare är typskt ganska dåliga på detta.

Jag har själv inte tröttat på jobbet utan tycker fortfarande det är jättekul. Ibland saknar jag fysiskt arbete, men det handlar nog främst om "gräset är alltid grönare på andra sidan".

Jag har jobbat hemifrån sedan covids start, men jag vet inte hur det kommer bli i framtiden. Jag har sedan tidigare en kollega som jobbat från Spanien i många år, och det har funkat utan problem. Generellt tror jag att arbetsgivare kommer vara mer toleranta mot att jobba hemfrån i framtiden.
Citera
2021-09-13, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Är arbetsmarknaden i behov även av nyutbildade datatekniker, eller är det ytterligare ett fält där man inte kan komma in på arbetsmarknaden om man inte är sjukt driven med privata projekt eller är helt fantastisk på att sälja in sig?

Jag skulle tro att branschen är en av de branscher som lägger minst vikt vid utbildningscertifikat. Det finns nog arbetsgivare som inte anställer någon utan examen men överlag är det ändå en global marknad man ger sig in på där man får konkurrera med självlärda och boklärda från hela världen. Man ska ändå inte underskatta värdet av lätt kunna kommunicera med uppdragsgivaren och att förstå kulturen.

Citat:
Och är det stor risk att man blir less på att bara hantera datorer, och dras till fält- eller folkarbete senare ändå?

Ja det är en klar risk skulle jag säga. Om du kan tänka dig att tjäna din månadslön genom att stirra in i en vägg 8 timmar om dagen - då är det inga problem. Givetvis är det ingen som stirrar in i en vägg och får betalt för det. Frågan är hur mycket kontakt med människor du behöver ha för att trivas.
Citera
2021-10-20, 19:35
Medlem
Bonnatorps avatar
Drar upp den här frågan igen, men med en annan frågeställning.

Är datateknik svårt?
Sjuksköterska känner jag går att jonglera med heltidsjobb. Anatomikursen som ska vara en av de svåraste kurserna går ganska bra, tror jag läser runt 10-15 timmar per vecka eller så och brukar får 75-90% rätt på första försöket övningsfrågorna vi har.

Men jag känner att jag är nog mer sugen på att jobba med teknik istället.
Ska ta busskort och läsa färdigt till undersköterska under våren så jag har lite mer jobbsäkerhet, ifall jag inte landar ett IT-jobb på en gång, men efter sommaren 2022 vill jag hoppa på datateknik ändå.

Men någon annan som läst datateknik och har bra läshuvud, kände ni att något moment var särskilt svårt?
Var det mycket projekt och seminarier istället för tentor?
Citera
2021-10-20, 19:44
Medlem
Citat:
För tillfället läser jag första terminen på sjuksköterskeutbildningen, och det är väl ganska intressant.
Men jag har två problem.
1. Det är bara ganska intressant.
Jag har intresse för att vårda människor, men utbildningen har så tung fokus på genusfrågor. Dessutom har jag i princip bara hört att man jobbar ihjäl sig som sjuksköterska, även om man är garanterad jobb. Och det var väl lite för jobbgarantin jag tänkte att det var värt det.

2. Jag måste verkligen lägga mer tid på familjen just nu, och måste avbryta studierna efter den här kursen. Det känns helt enkelt inte värt det att jobba heltid och plugga heltid då jag är borta så mycket från min sambo, som jag älskar så innerligt och som behöver mig just nu.

Men i den här kursen så har jag kommit till insikten att jag gärna vårdar människor (torka bajs är inte så illa i det stora hela ändå), men att jag nog inte vill ha en vardag där jag har människors liv i mina händer.
Så jag kommer hoppa av, och läsa undersköterska på komvux istället då tiderna är helt flexibla. Jag kan plugga medan sambon sover eller går med småbarnet till dagis helt enkelt, och ge henne allt hon behöver resten av tiden, då jag inte jobbar två gånger per vecka.

Men jag har funderat på datateknik istället.
Jag tycker jag har lätt för att lära mig tekniska sammanhang, och det har verkligen noll med etikfrågor att göra då det är döda system det handlar om.
Datorn gör exakt som man säger åt den, och allt handlar om att lära sig befalla den rätt saker i en så effektiv ordning som möjligt.
Tabeller och databaser är fascinerande och intressant.

Hursomhelst vill jag nog läsa datateknik om något år när det i bästa fall är mer öppet för det. Förhoppningsvis mår sambon bättre då, och så har vi hunnit bygga upp en bättre buffert så att jag inte behöver jobba så infernaliskt mycket.

Hur ser jobbmöjligheterna ut efter treårig datateknikutbildning?
Är det helt kört om man inte lyckas landa ett datarelaterat jobb inom ett år, eller ser arbetsgivare med förlåtande ögon på en om man hankat sig kvar på en heltid inom vården efter utbildningen, tills dess att man landar ett relaterat jobb?
Är egentligen inte ute efter karriär som så. Det skulle väl vara kul att kunna klättra upp till 35-40k efter ett tag, men i dagsläget skulle jag vara helnöjd med ett jobb på 28k där jag:
- I bästa fall kan jobba hemifrån ibland.
- Kan vara helt kompetent för min arbetsuppgift, men ändå kan utvecklas i arbetet.
- Kanske sortera och filtrera data.
- Inte behöver behöver göra ett dåligt jobb för att det alltid är ont om tid.

Datatekniker. Tjena. Du verkar inte ha koll på branchen alls. Ska du bygga/laga datorer, programmera (i så fall, vilket språk och inriktning), it-tekniker (administrera eller implementera), databasbyggare, serveradministratör osv...
Citera
2021-10-20, 20:01
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Datatekniker. Tjena. Du verkar inte ha koll på branchen alls. Ska du bygga/laga datorer, programmera (i så fall, vilket språk och inriktning), it-tekniker (administrera eller implementera), databasbyggare, serveradministratör osv...
Som du säger så har jag ganska nära noll koll på branschen.
Bygga datorer och pula i BIOS och Windows kan jag däremot ganska bra redan, så teknikintresset finns. Skulle dock vara kul att komma till nivån då jag är kapabel att felsöka moderkort, grafikkort, mm. och byta individuella komponenter, men jag gissar att det inte ligger inom ramarna för Datateknik 180hp.

Så långt jag vet så kan man pula med hemsidor och uppehålla dem, hantera nätverk och system på kommuner och företag, programmera och skapa nya tekniska lösningar. Har hört talas om frontend och backend, men vet inte riktigt vad det innebär mer specifikt.

Jag är öppen för lite vilket sorts jobb som helst. Allra helst skulle jag jobba hemifrån då jag inte har så stort behov av att fika och kommunicera med arbetskamrater, men det skulle väl inte vara helt fel att bli tekniker på kommunen heller.
En annan orsak till att det skulle vara skönt att jobba hemifrån var att det skulle vara mer öppet för att flytta med familjen om behovet skulle uppstå.
Jag har inga drömmar om att jobba 80 timmar per vecka och bygga en dunderkarriär , skulle vara helnöjd med att jobba hel- eller deltid med ~30k så vi har råd med mat, kläder och bil och tid att umgås med familjen. Gärna med jobb hemifrån så jag kan hjälpa till att få barnen till skolan och äta lunch med frun.

Med det sagt så är jag däremot väldigt intresserad av att fortsätta utvecklas i arbetet och läsa på fritiden. Teknik är intressant och logiskt.
Problemlösning är jag ganska intresserad av.
Fick lite extremt grundlig översyn på databaser när jag pulade med en wowserver hemma i högstadiet, och det verkade också intressant.

Vilket område kan vara bäst att rikta in sig på med det i åtanke?
Citera
2021-10-23, 23:00
Medlem
Citat:
Som du säger så har jag ganska nära noll koll på branschen.
Bygga datorer och pula i BIOS och Windows kan jag däremot ganska bra redan, så teknikintresset finns. Skulle dock vara kul att komma till nivån då jag är kapabel att felsöka moderkort, grafikkort, mm. och byta individuella komponenter, men jag gissar att det inte ligger inom ramarna för Datateknik 180hp.

Så långt jag vet så kan man pula med hemsidor och uppehålla dem, hantera nätverk och system på kommuner och företag, programmera och skapa nya tekniska lösningar. Har hört talas om frontend och backend, men vet inte riktigt vad det innebär mer specifikt.

Jag är öppen för lite vilket sorts jobb som helst. Allra helst skulle jag jobba hemifrån då jag inte har så stort behov av att fika och kommunicera med arbetskamrater, men det skulle väl inte vara helt fel att bli tekniker på kommunen heller.
En annan orsak till att det skulle vara skönt att jobba hemifrån var att det skulle vara mer öppet för att flytta med familjen om behovet skulle uppstå.
Jag har inga drömmar om att jobba 80 timmar per vecka och bygga en dunderkarriär , skulle vara helnöjd med att jobba hel- eller deltid med ~30k så vi har råd med mat, kläder och bil och tid att umgås med familjen. Gärna med jobb hemifrån så jag kan hjälpa till att få barnen till skolan och äta lunch med frun.

Med det sagt så är jag däremot väldigt intresserad av att fortsätta utvecklas i arbetet och läsa på fritiden. Teknik är intressant och logiskt.
Problemlösning är jag ganska intresserad av.
Fick lite extremt grundlig översyn på databaser när jag pulade med en wowserver hemma i högstadiet, och det verkade också intressant.

Vilket område kan vara bäst att rikta in sig på med det i åtanke?

Är detta ingenjör varianten eller en lättare variant? Om det är ingenjör varianten så kan du konsulta som support, utveckling, system, administration, upphandling..försäljning(nej tack) okej princip allt....

Kanske en mer IT utbildning med inriktning webb data är mer passande för din del?

Själv känner en som gick 3 årig datateknik och han har ännu aldrig träffat sina kollegor förutom i teams eller sin chef.

Och hans chefer är fast inställda på att har man kompetensen så kan man arbeta hemifrån 100% därför att man får statistisk mer gjort hemifrån än på arbetet.
Senast redigerad av LifeAsAnEngineer 2021-10-23 kl. 23:03.
Citera
2021-10-24, 02:49
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LifeAsAnEngineer
Är detta ingenjör varianten eller en lättare variant? Om det är ingenjör varianten så kan du konsulta som support, utveckling, system, administration, upphandling..försäljning(nej tack) okej princip allt....

Kanske en mer IT utbildning med inriktning webb data är mer passande för din del?

Själv känner en som gick 3 årig datateknik och han har ännu aldrig träffat sina kollegor förutom i teams eller sin chef.

Och hans chefer är fast inställda på att har man kompetensen så kan man arbeta hemifrån 100% därför att man får statistisk mer gjort hemifrån än på arbetet.
Det låter extremt lovande. Så här initialt känner jag helhjärtat att jag skulle få mer gjort på 8 timmar hemma i fåtöljen än 7 timmar på kontoret. Hade en gång tre månaders heltidsjobb på kontor, men tyvärr gick en hel del tid åt till att fantisera om naturen utanför fönstret och peta näsan, så hemjobb låter lockande.
Tycker det är extremt terapeutiskt med lunch med sambon och en halvtimmes gulleputtenutt i sängen, mitt i dagen, men det kanske är öppet för debatt.

Men oj vad jag ser fram emot att läsa datateknik nästa höst.
Hittade literaturen för första kursen som torrent, och det känns verkligen jättegivande att gå genom 30 sidor om dagen och brinna för ämnet så jag verkligen kan varje kapitel utan och innan, så det här ser jag fram emot.

Kommer läsa till högskoleingensjör inom datateknik på 180hp, får kunskap inom C++, Java, nätverksteknik, IoT, databaser, UNIX, Algebra, statistik och en hejdunders massa annat.

Drömjobbet är antingen utvecklare hemifrån eller att vara IT-samordnare på någon skola i närheten så jag får spendera dagarna med att fixa folks lösenord, mata in något script när databaserna strular och utbilda resten av personalen i hur man använder organisationens tekniska hjälpmedel.
Senast redigerad av Bonnatorp 2021-10-24 kl. 02:56.
Citera
2021-10-25, 13:45
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Drömjobbet är antingen utvecklare hemifrån eller att vara IT-samordnare på någon skola i närheten så jag får spendera dagarna med att fixa folks lösenord, mata in något script när databaserna strular och utbilda resten av personalen i hur man använder organisationens tekniska hjälpmedel.

Det låter lite overkill att utbilda sig till dataingenjör för att fixa lösenord och hjälpa skolpersonal hur IT
för administrativa syften fungerar. Sådant kan man ju jobba som helt utan utbildning.
Citera
2021-10-25, 17:18
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Det låter lite overkill att utbilda sig till dataingenjör för att fixa lösenord och hjälpa skolpersonal hur IT
för administrativa syften fungerar. Sådant kan man ju jobba som helt utan utbildning.
Må så vara, men om tillfället finns i närområdet så kan jag landa det jobbet mitt i plugget.
Då är ingen större skada skedd mer än att jag fått lite mer kött på benen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in