2021-09-10, 21:02
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Ok var går gränsen då? Vill ha en exakt ålder.

Inget jidder, en exakt ålder.

15 byxmyndig i normala fall
Under 18 barn då gäller barnkonventionen. Om det kan bevisas med teknisk bevisning så är det inte frågan om villkorligt det blir kåken.
Citera
2021-09-10, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Jag ser inte problemet. Ska inte folk inom politiska organisationer få inleda relationer med varandra? Ska de inte få göra det om åldersskillnaden är för stor? Hur vet du att den inte var han som fick en 17-årig nymf efter sig. Hade hon ansett att han betett sig opassande så hade hon rimligtvis rapporterat honom.

Nej, men det är nog faktiskt Moderaterna själva som tycker det är ett riktigt problem om det är sant. Och det gäller alla seriösa företag och organisationer - man vill inte ha topprankade befattningshavare som raggar runt på, så att säga vanliga, och dessutom väldigt unga medlemmar eller anställda.
Citera
2021-09-10, 21:03
Medlem
Detta ska bli intressant att följa. Jag gillar HB men om detta stämmer har han förlorat all respekt.
Citera
2021-09-10, 21:06
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonyTlair
Detta ska bli intressant att följa. Jag gillar HB men om detta stämmer har han förlorat all respekt.

Enligt vissa postare rör det sig om en anka.
En lång chatta med politik blandat med diverse grova (pubertala) skämt som man nu lyft ut lagom till nomineringarna.

Den som lever får se.
Citera
2021-09-10, 21:06
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Ja det får man tycka.
Men här handlar det väl inte om att några har haft samlag?
Här har en man i 30-årsåldern tydligen bett underåriga tjejer att skicka nakenbilder till honom.
Citera
2021-09-10, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Occam
Nej, men det är nog faktiskt Moderaterna själva som tycker det är ett riktigt problem om det är sant. Och det gäller alla seriösa företag och organisationer - man vill inte ha topprankade befattningshavare som raggar runt på, så att säga vanliga, och dessutom väldigt unga medlemmar eller anställda.
Man vill ju inte ha några sexuella trakasserier. Men så länge raggandet är ömsesidigt så är det inga problem. Arbetsplatsen är ju en av de vanligaste platserna för relationer att uppstå.
Citera
2021-09-10, 21:11
Medlem
Spader-Horans avatar
Citat:
Så 25 är big no no?

Ville du ha en lag om det?

Tvärtom, när kvinnan/mannen blivit 20 år gammal och gått ut gymnasiet kan de förväntas ta större ansvar för sig själva och inte behöva samhällets skydd i samma utsträckning.
Citera
2021-09-10, 21:12
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Skulle inte förvåna mig ifall du är en pedofil med tanke på din överdrivna reaktion.

Så jag som säger jag inte skulle sätta på en 15-17 åring är pedofil men dom som skriver att dom skulle det inte är pedofiler?

Verkar mer vara du som försöker normalisera att vuxna män har sex och ber om nakenbilder av mindreåriga.
Citera
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Man vill ju inte ha några sexuella trakasserier. Men så länge raggandet är ömsesidigt så är det inga problem. Arbetsplatsen är ju en av de vanligaste platserna för relationer att uppstå.
Men är det inte uppenbart att de tjejer som det gäller har anmält det till M-ledningen?
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OweGbg
Men här handlar det väl inte om att några har haft samlag?
Här har en man i 30-årsåldern tydligen bett underåriga tjejer att skicka nakenbilder till honom.

Underåriga? Var inte tjejen ifråga 17 och snart 18? Det är inte i närheten av att vara juridiskt minderårig.
Citera
2021-09-10, 21:14
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Underåriga? Var inte tjejen ifråga 17 och snart 18? Det är inte i närheten av att vara juridiskt minderårig.
Då får jag återigen skicka denna.

Svaret på din fråga är ja, det är en olaglig gärning som faller under brottet utnyttjande av barn för sexuell posering (6 kap. 8 § Brottsbalken). Enligt bestämmelsen döms den, som främjar eller utnyttjar att ett barn under femton år utför eller medverkar i sexuell posering, döms för utnyttjande av barn för sexuell posering till böter eller fängelse i högst två år (6 kap. 8 § första stycket BrB). Detsamma gäller om barnet är mellan 15-18 år, om poseringen är ägnad att skada barnets hälsa eller utveckling (6 kap. 8 § andra stycket BrB). Är gärningen att bedömas som grovt döms gärningsmannen till fängelse i lägst sex månader och högst sex år (6 kap. 8 § tredje stycket BrB).
Citera
2021-09-10, 21:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Juridisk minderårig är man före 18 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in