Citat:
Ursprungligen postat av
luvzyluv
Det är rätt vanligt när man går förbi folk att man kollar lite, att man blickar lite snabbt för att se vem det är och sen går man vidare men min kollar lite för mycket på tjejer och kvinnor och speciellt på tjejer som är uppklädda, det är som om det gnistar till lite i hans ögon.
När vi går tillsammans på promenad, ute på stan eller restaurang så kollar han på andra uppklädda tjejer som är rejält sminkade eller har tajta kläder, även i bilen när han kör kollar han lite extra på andra tjejer.
Han kollar även på barn och jag har även sett att barn försöker få ögonkontakt med honom, antagligen för att han tittat? En tjej på ca 5-6 år, försöker få ögonkontakt med honom och det var när vid stod i en kö som en flickan hela tiden ville ha hans uppmärksamhet och det har inte hänt en gång utan flera gånger.
Jag tycker att det är underligt. Jag får konstiga tankar. Någon som kan hjälpa mig förstå vad det är som pågår. Är han ostabil i sig själv? Bekräftelse behov?
Jag reagerade mycket i början men nu har jag lärt mig att hantera det genom att jag lägger fokus på mig själv men jag mår dåligt för i mina tidigare relationer så har männen aldrig gjort så.
Vad är det med män som har det här beteendet?
Inte för att vara sån, men dina ex var förmodligen bara bättre på att titta diskret. När det gäller att titta på kvinnor/tjejer föreslår jag att du kör rak kommunikation: Berätta för honom att det inte känns bra att han "tittar för länge". Berätta vad du
känner - inte vad du tycker är objektivt rätt eller fel.
En möjlig utgång av detta är att han slår ifrån sig, men justerar sitt beteende. Mitt råd i så fall är att du försöker nöja dig med det och inte spekulera vad han egentligen vill. Mäns sexualitet är i snitt mer visuell än kvinnors. Att man tittar behöver inte betyda så mycket. Jag är 50 och tittar fortfarande på kvinnor (inte tonåringar dock) ute på stan (inget påfluget stirrande självklart). Har flera långa och korta förhållanden bakom mig men har aldrig varit otrogen i någon av dem eller ens på allvar försökt ragga på nån ute på krogen eller så.
Det blir också lite av ett beteende som sitter i ryggmärgen. Jag fick faktiskt ett påpekande i början av relationen med min nuvarande, trots att jag knappt tyckte att jag tittade alls.
Det där med barnen tycker jag du ska släppa helt däremot. Barn blir fascinerade av en vuxen ibland, det händer mig med. Varför är inte lätt att säga. Kanske något i utseendet som fångar barnets uppmärksamhet. Om man då har fått ögonkontakt av en slump initialt och barnet söker den igen så kan det bli lite svårt att låta bli att titta tillbaka. Det handlar inte om att man är intresserat av barnet på något knäppt vis, utan mer att det är en naturlig instinkt när någon söker kontakt med en att ge bekräftande kontakt tillbaka om man inte tycker att det är något obehagligt weirdo.