2021-09-10, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Trenden med att S plockar tillbaka från V kom helt uppenbart redan innan Löfven meddelade sin avgång (se senaste Novus). Detta hindrar dock naturligtvis inte Snor-Lena från att dra den korkade slutsatsen att det är Löfvens avgång som gör att S plockar ca 2 PE från V.

Frågan är om folk tänker att V bluffade med sin "opposition". Kommer V bli sturskare eller mer dörrmattiga blir ju frågan.

Som vanligt verkar bara vara rörelser inom blocken i princip ....
Citera
2021-09-10, 13:17
Medlem
Grevelesevis avatar
Ny Demoskop ute

S 26,7 24,6 2,1
V 8,2 10,2 -2,0
MP 3,5 3,5 0,0
M 22,1 23,2 -1,1
C 9,7 10,1 -0,4
L 2,5 2,3 0,2
KD 5,6 5,4 0,2
SD 20,7 19,9 0,8

Sossarna ökar igen. Allt är tydligen bättre än Stefan Löfven.
MP och L under spärren.
Citera
2021-09-10, 14:04
Avslutad
Bra siffra för SD i Demoskop för september månad. Kring 21% och ökning är alltid bra. SD bör vara aktiva med sina frågor nu som ligger i tiden, så som angående massinvandringen, den grova kriminaliteten, välfärden, sjukvården, äldreomsorgen, äldres villkor, pensionerna och landsbygdens förutsättningar. Situationen i landet är oerhört illa just nu och stödet för SD är mycket stort. Att synas är att finnas, så synlighet är viktigt!

Galningarna i Mp och L ligger klart under spärren vilket är mycket bra. V minskar igen och kommer som vanligt landa på 7-8% i valet kan man tänka sig. Kd och Ebba Busch verkar ha fullt upp med att bråka med pensionärer, om hus och göra konstiga utspel i media. Dessutom har man en stark osämja i partiet där Adaktusson gör bort sig gång på gång och bryter mot alla partiets beslut och linjer åt alla möjliga håll och kanter.

M minskar igen vilket är bra, partiet och Kristersson har ingen som helst trovärdighet angående invandringspolitiken och den grova kriminaliteten då man gång på gång och i decennier varit med och skapat denna. Kristersson satt som minister i Reinfeldt-regeringen och han har under hela sitt politiska liv sedan ungdomsförbundet haft som viktigaste fråga att Sverige ska ha fri invandring och öppna gränser. Hur kan man då ha någon trovärdighet när verkligheten och väljarna tvingar ur honom andra svar för stunden?
Senast redigerad av Krimkoll 2021-09-10 kl. 14:07.
Citera
2021-09-10, 15:27
Medlem
catforwardpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grevelesevi
Ny Demoskop ute

S 26,7 24,6 2,1
V 8,2 10,2 -2,0
MP 3,5 3,5 0,0
M 22,1 23,2 -1,1
C 9,7 10,1 -0,4
L 2,5 2,3 0,2
KD 5,6 5,4 0,2
SD 20,7 19,9 0,8

Sossarna ökar igen. Allt är tydligen bättre än Stefan Löfven.
MP och L under spärren.

Men det här har man ju sett förut. Sossar som går tillbaka till från V. Eller Moderater som går tillbaks från SD. De tillfälliga uppgångarna för mindre partier likt V och C och även KD har visat sig hela tiden efter ett tag falla tillbaks igen efter en kort tid. Vad beror det på egentligen? Jag skulle ju personligen inte säga i augusti att jag tänker rösta på SD, för att sedan säga Moderaterna i september för att sedan återigen ange SD i oktober. Jag tycker det är bra att väljare faktiskt kan byta parti men varför byter de tillbaks lika snabbt?

Men kanske att väljare tänker annorlunda än en själv? Folk är möjligtvis inte lika cementerade i partifundamenten som jag trodde. V:s uppgång visar ju i alla fall att potentialen att S faller ner mot 20% finns inom räckhåll redan nästa val. Vilket såklart är positivt
Citera
2021-09-10, 15:54
Medlem
Rörelsen nedåt för Moderaterna var naturlig. Ni förstår kanske att dom aldrig låg på 23,2% som redovisades i augusti? Nu 22,1% är fortfarande en gangska hög siffra. Det är nära sanningen.

20,7% är ingen dålig siffra för SD. Allt över 19,9% får betecknas som bra.

Positivt är också att förrädarna C går ganska dåligt.

Jag hoppas på att S faller, detta är väl maximalt vad man kan få och sedan drabbar dödligheten, det vill säga fler sossar dör än vad som kommer bland ungdomarna. Ja det är cyniskt sagt av mig men är det konstigt att man blir cynisk?
Citera
2021-09-10, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Rörelsen nedåt för Moderaterna var naturlig. Ni förstår kanske att dom aldrig låg på 23,2% som redovisades i augusti? Nu 22,1% är fortfarande en gangska hög siffra. Det är nära sanningen.

20,7% är ingen dålig siffra för SD. Allt över 19,9% får betecknas som bra.

Positivt är också att förrädarna C går ganska dåligt.

Jag hoppas på att S faller, detta är väl maximalt vad man kan få och sedan drabbar dödligheten, det vill säga fler sossar dör än vad som kommer bland ungdomarna. Ja det är cyniskt sagt av mig men är det konstigt att man blir cynisk?

Om man räknar bort gamlingar, utomeuropeer, samt kvinnor inom offentlig anställning, då skulle sossarna ligga långt under 10 %!
Citera
2021-09-10, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Om man räknar bort gamlingar, utomeuropeer, samt kvinnor inom offentlig anställning, då skulle sossarna ligga långt under 10 %!
Om man räknar bort arbetarklassmän på landsbygden skulle SD ligga långt under 5%.
Citera
2021-09-10, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan

Helt rätt. Men dom nya gamlingarna som tillkommer blir inte likna benägna att vanerösta på sossarna tror jag.

Bland kvinnor får vi också räkna med att många väljer V.
Citera
2021-09-10, 17:36
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Mp är ju mest flum så underligt att de inte är störst parti i Pk-blocket. Flummare stödröstar kvar dem förmodligen.

Ja. Naivt att tro att MP inte klarar sig. De kommer bli massiv klimatpropaganda innan och S kommer uppmana alla att rösta kvar MP annars kommer SD förstöra demokratin.
Citera
2021-09-10, 17:50
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnsvaravsnA
Om man räknar bort arbetarklassmän på landsbygden skulle SD ligga långt under 5%.

Herregud inte sant. Ett parti på 20% har betydligt mer än bara arbetarklass på landsbygd. Även i storstäder.

Och otroligt många småföretagare.
Citera
2021-09-10, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Ja. Naivt att tro att MP inte klarar sig. De kommer bli massiv klimatpropaganda innan och S kommer uppmana alla att rösta kvar MP annars kommer SD förstöra demokratin.

MP har de senaste valen varit kraftigt överskattade i OM innan valen.
Det handlar enligt min uppfattning om att media och andra partier, kritiskt granskar MP inför valen.

Likadant är det idag med "klimathotet".
Inför valet kommer garanterat "högerpartierna" ta till kärnkraften, som lösning på klimathotet.
MP kommer då verka helt meningslösa med sina profetsior om domedag!
Citera
2021-09-10, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Herregud inte sant. Ett parti på 20% har betydligt mer än bara arbetarklass på landsbygd. Även i storstäder.

Och otroligt många småföretagare.
Äger man tex en liten rörfirma eller liknande är man förvisso småföretagare men fortfarande arbetarklass. Jag lovar att exportföretagen och teknikföretagen som driver den svenska ekonomin står långt ifrån SD pga av SD:s antiglobalism.

Det ska bli intressant att se om Svenskt Näringsliv går all in för att rädda L eller om man fokuserar sitt stöd på M och C.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in