Citat:
Ursprungligen postat av
Dempa19
Jag gillar hur du tänker och håller med dig på många sätt, dock kvarstår ju då frågan, vem är allra mest upplyst? Där nominerar jag Jesus, hans visdom och mirakel kan nå ut till alla. Han tillåter oss att vara helt i världen, men inte vara utav den. Medans exempelvis Buddha, fann att man ska genom meditation fly från världen, släcka ens begär—inte finna det som kan tillfredställa, inte finna Gud.
Buddha studerade ju först de hinduistiska lärorna och efter många år med extrema yogis som knappt åt alls så fick han insikten att det måste finnas en mer balanserad väg och på så sätt blev Buddha upplyst. Åtminstone är det så berättelsen sammanfattas kort.
Det sägs att även Jesus var i indien och studerade liknande läror. Alltså kanske då främst hinduism men möjligtvis även buddhism. Sedan tog han med det samlade budskapet till resten av världen och gjorde lärorna mer praktiska för folket.
Är man upplyst är man upplyst även om man talar on olika grader av upplysning. Men jämför man t.ex. Jesus och Buddha så känns det som för mig att de är snarlikt upplysta om man säger så.
Men det där med att släcka ens begär. Även jesus talar ju om att släcka lusten, olika former av begär, synder och sådära. Så det finns många likheter att finna där även om buddhism inte har någon gud så blir ju ändå en buddha ett med alltet och dess begränsningar försvinner. Det är ju i princip som att vara gud själv.
Men så man brukar tänka kring det hela är att gud skapade världen, därför är gud världen. Därför är man ett med allt och där med är alla gud. Det gäller bara att varje del av gud (varje människa) inser detta. Detta är upplysningen både buddha och jesus förespråkar för att få ett slut på lidandet.
Uppnå frihet i livet och omfamna kärleken. =)