Vården bekräftar det är en patient som är brottsoffer vid senaste tillfället. De Vill inte säga om det var en patient även vid det tidigare itillfället i mars då han polisanmäldes. Den utredningen lades ner och då ansåg vården han var friad och han fick fortsätta jobba.
"Hon konstaterar att Region Gävleborg gjorde en anmälan mot sjuksköterskan i mars månad. Även då gällande en av de misstänkta våldtäkter han nu häktats för.
– Enheten gjorde en polisanmälan som blev nedlagd. Därmed är man friad, säger hon.
Gällde misstankarna även den gången något som involverade en patient?
– Sådana detaljer vill jag inte uttala mig om nu eftersom det pågår en utredning, säger Susanna Björklund.
Om mannen skulle dömas för våldtäkt kommer Region Gävleborg att göra en anmälan till IVO enligt ett utarbetat regelverk, förklarar Susanna Björklund.
Vid fällande dom kan han inte jobba kvar?
– Nej, jag tänker att det inte går. Men vi kommer att följa de åtgärder och de regler som vi ska om det blir en fällande dom.
Hur har kollegorna reagerat?
– Nu är jag ju en bit ifrån verksamheten, men jag vet att de har pratat. Vi har rutiner för hur man ska ta hand om varandra.
Vad kan du säga om hur patienten mår?
– Patienten har fått stöd och är omhändertagen. Anhöriga är involverade. Patienten är väl omhändertagen, säger Susanna Björklund."
Betalartikel, öppen till kl 15 den 10/9
https://www.gd.se/artikel/regionen-bekraftar-misstankta-valdtaktsoffret-ar-en-patient