2021-09-09, 16:42
Medlem
Någon som kan säga vad det där resell verktyget som hon försökte få att låta så revolutionerande skulle göra för revolutionerande sak?
I mina öron så lät det bara som ett helt vanligt erp system vilka går att få gratis från massor av leverantörer om man vill. I ett vanligt erp/wms system skriver du bara en produkt text och sätter ett pris och sen listas den överallt där du säljer och säljs den någon stans tas den bort automatiskt på alla ställen. Det går även att sköta all support mm i programmet så vad skulle hennes system göra som inte ett sånt system redan kan?

Något som förövrigt börjar bli rätt tröttsamt är alla dessa tjejer i 20 års åldern som man har tagit med vilka har tagit andra företags ideer rakt av och nu står och svänger sig med olika flashiga ord och givetvis blir hyllade av drakarna med sara i spetsen. Bra exempel är tjejerna som hade med sig sugrör av råg som skulle bli störst i världen enligt egen utsaga problemet är bara att flera av världens största livsmedelsproducenter såsom unilever och barilla har redan produkten i sitt sortiment för en bråkdel av tjejernas pris och skulle de få för sig att marknadsföra sina produkter hade dessa tjejer inte haft en suck att sätta emot.
Citera
2021-09-09, 23:12
Avslutad
Den där Jonas gillar att avstå hela tiden men för en gångs skull investerar han.
Citera
2021-09-10, 01:39
Medlem
Gavins-Friends avatar
Alla företag i programmet kommer tydligen bli framgångsrikt enligt drakarna och alla som pitchar är helt fantastiska...

Jag hade inte investerat en krona i sista kvinnan. Hon gav mig kalla kårar.
Citera
2021-09-10, 01:42
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gavins-Friend
Alla företag i programmet kommer tydligen bli framgångsrikt enligt drakarna och alla som pitchar är helt fantastiska...
Den biten, att alla företag kommer att bli framgångsrika enligt drakarna, har jag totalt missat.

Orkar inte gå igenom alla program igen, men menar du verkligen att drakarna missade att satsa i företag som han med hundbenet för människor, om de ansåg att det skulle bli framgångsrikt?

Var det bara för dyrt? Men väldigt smart?
Senast redigerad av constant 2021-09-10 kl. 01:45.
Citera
2021-09-10, 03:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glozelle
Något som förövrigt börjar bli rätt tröttsamt är alla dessa tjejer i 20 års åldern som man har tagit med vilka har tagit andra företags ideer rakt av och nu står och svänger sig med olika flashiga ord och givetvis blir hyllade av drakarna med sara i spetsen. Bra exempel är tjejerna som hade med sig sugrör av råg som skulle bli störst i världen enligt egen utsaga problemet är bara att flera av världens största livsmedelsproducenter såsom unilever och barilla har redan produkten i sitt sortiment för en bråkdel av tjejernas pris och skulle de få för sig att marknadsföra sina produkter hade dessa tjejer inte haft en suck att sätta emot.

Serien är godhets-knarkeri på högsta nivå. De Geer går i bräschen.

Ung + tjej + produkt som "räddar världen och klimatet" = kärlek x 100.
SVT....
Citera
2021-09-10, 06:27
Medlem
vad trött jag är på alla produkter som är hållbara och ska rädda klimatet.
Citera
2021-09-10, 10:14
Medlem
massuppfittarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TretaGhunberg
vad trött jag är på alla produkter som är hållbara och ska rädda klimatet.
Mjo, alla har huvudet så långt upp i sina egna arslen att de inte fattar att det vore bättre för miljön om de bara slutade trycka ut mer onödig skit och gick ut för att plocka upp skit istället.
Citera
2021-09-10, 12:57
Medlem
HerrGickhans avatar
Shervin: Jag vill stötta dig för att du är du.

Ja precis, hade det varit en 19-årig kille hade han inte gjort detsamma. Kexskedarna kan ju vem som helst göra. Ett otroligt smalt segment eftersom det egentligen bara är när man äter glass ute som det kan vara intressant och glass under vintern känns iskallt. En kexsked till kaffet, nja...
Citera
2021-09-10, 15:31
Medlem
mr-mystics avatar
Jag kommer ihåg att dom körde en svensk version för mer än deceniet sedan. Då tyckte jag att programmet kändes segt och drakgubbarna fega & torftiga. Jag hade erfarenhet av serien från Dragons Den (UK) där är drakarna knivskarpa och ofta seriöst kyliga(både i sin attityd och krav). Sen fanns också Shark Thank (USA) där var det mer lättsamt & oseriöst men ändå ganska underhållande. Såg ett avsnitt i går (tex tonåringen som gjorde skedar). Om man fokar på inramningen & drakarna. Jag måste säga att Svt igen lyckades göra det ganska töntigt liksom. Drakarna är tandlösa och jag vet inte om man tror att det är så det ska va i Sverige? Visst alla inblandade är gulliga & snälla (både drakar & pitcharna). Det kommer upp infotexter i still med UR när det blir för mycket entrepenörsnörderi. Två kvinnor, två män (en med typ Steve Jobs kläder) & såklart en framgångsrik anpassad invandrare. Dock ingen gubbe denna gången. Känns svenskt fast på ett lamt vis. Blir det annorlunda i övriga avsnitt?
Senast redigerad av mr-mystic 2021-09-10 kl. 15:34.
Citera
2021-09-10, 15:37
Medlem
mr-mystics avatar
Som kanske nån nämnde känns det ju asfånigt med kommentarer som ”Jag satsar ej nu men jag tror säkert att din firma kommer gå jättebra om några år"

Sån idioti skulle inte tex MR wonderful el Peter Jones köra med.
Citera
2021-09-10, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gavins-Friend

Jag hade inte investerat en krona i sista kvinnan. Hon gav mig kalla kårar.

Håller med om den sista kvinnan, satt och vred mig i soffan faktiskt för att jag tyckte det var pinsamt att se. Hennes fokus är ju helt klart på att sälja, men hon kunde inte beskriva sin verksamhet tydligt, eller ens visa upp något konkret. Fick vibbar av att hela grejen var ett luftslott. För en gångs skull satte drakarna huvudet på spiken men tycker de kunde varit ännu lite hårdare.

I övrigt håller jag även med det alla andra skriver om godhetsknarkandet i denna säsong. Alldeles för lite business och för mycket feel-good. Stör mig på att det aldrig ställs några kritiska frågor till en 20-årig tjej med en hållbar fin puttenuttig idé på ett diffust planeringsstadium med nästan obefintlig omsättning och värdering på 20-40 msek, medan andra som har välutvecklade produkter med patent och omsättning till betydligt mer blygsam värdering blir ratade. låter det fint har de en till synes oändliga riskaptit, men annars ska det alltid safe:as; "inte just nu", "följer gärna detta längre fram" o.s.v., eller att 2-4 drakar går ihop och betalar 100k var. Den stora behållningen i dragons den är ju dessutom när de sätter folk på plats och det blir lite action. Här har det hettat till typ en gång och sedan bad drakarna om ursäkt på varandras vägnar.
Citera
2021-09-10, 17:39
Medlem
Tycker detta program börjar tappa totalt på genomtänkta idéer och sunda värderingar.

Städtanten skulle rädda världen och klimatet med sin tablett. Koncentrerad form, vad är nytt? Varför handlar hon ifrån Kina om hon vill minska transporterna? Varför är det papper på den om hon vill ta bort allt onödigt? Varför skickas det med Posten med kanske hemleverans om hon åter vill minska transporterna? Man vill ju främst veta om produkten är bra och gör jobbet, vilket man inte fick veta. Jag brukar ta en gammal sprutflaska och fylla med diskmedel och vatten för rengöring!

Strålsäkert mobilhotell med magnetlås typ stöldskydd. Man kunde förvara mobilen nära sig när man sov men då fungerade den inte. Varför inte stänga av den istället så spar man ju även på strömmen? Samlar man in mobiler i skolan, under möten eller annat finns det bra lådor för en hundring och så stängs de av innan. Vill man skydda dem låser man in dem. Gör inte problemet svårare än det är!

Silikontuggummi? Ska man tugga på det, varför? Om man råkar svälja det, är det farligt? Gnidande mot plastämne ger elektrisk laddning och detta i munnen. 50-70 kr per tuggummi som skulle återanvändas men utan förvaringsask. Tror dessutom att det bildas mögel på den om tuggummit förvars fuktigt. Hygieniskt, inte speciellt!

Minns inte resten av skit eller övervärderade produkter.

Digital byggbransch. Ska man bygga digitalt, för konstruera digitalt gör man ju redan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in