2021-09-09, 22:44
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hormods
Fast det låsta parlamentariska läget vi har nu saknar motstycke jämfört med för bara ett halvår sedan. Socialdemokraterna innehar makten på ett enda mandat. Här ligger allt i händerna på antingen C eller V som är varandras motpoler.

Jag tror knappast Annie Lööf eller Nooshi kommer släppa fram S hux flux endast för att isolera SD och fortsätta med massinvandringen. Nu ligger korten på bordet. Väljarna kommer se öppet vilket parti, C eller V, som kommer utgöra dörrmatta. En sån sits lär inte Lööf eller Nooshi vilja hamna i. Det sistnämnda för att hon marknadsför V som icke-dörrmatta och Annie för att hon måste visa att hon fått igenom mycket liberal politik.

Antingen är du väldigt ung och har hört talas om höger och vänster från någon far/mor-far.
Eller så är du gammal och precis upptäckt alternativmedia.

Det du hör och ser är teater. Ett skådespel för väljarfåren för att upprätthålla fasaden de flesta kallar demokrati.
Bakom kulisserna fikas och skrattas det ihop.
Jag har nu under måånga år sett och varit med om xx antal skandaler, "låsta lägen" osv osv alltid lösas i favören fortsatt massinvandring.
Absoluta majoriteten av våra folkvalda är marionetter.
Master of puppets är i andra änden de familjer som styr världen. Mellan dessa finns EU, FN osv.
Citera
2021-09-09, 22:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Antingen är du väldigt ung och har hört talas om höger och vänster från någon far/mor-far.
Eller så är du gammal och precis upptäckt alternativmedia.

Det du hör och ser är teater. Ett skådespel för väljarfåren för att upprätthålla fasaden de flesta kallar demokrati.
Bakom kulisserna fikas och skrattas det ihop.
Jag har nu under måånga år sett och varit med om xx antal skandaler, "låsta lägen" osv osv alltid lösas i favören fortsatt massinvandring.
Absoluta majoriteten av våra folkvalda är marionetter.
Master of puppets är i andra änden de familjer som styr världen. Mellan dessa finns EU, FN osv.
Där kom foliehatten igen.

Om du nu är så säker på att allt är riggat i förväg så kan du ju börja med att sluta följa opinionsundersökningar eller ens lägga din röst i allmänna val.
Citera
2021-09-09, 23:38
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Där kom foliehatten igen.

Om du nu är så säker på att allt är riggat i förväg så kan du ju börja med att sluta följa opinionsundersökningar eller ens lägga din röst i allmänna val.
Tro mig, den tanken har varit på tapeten ett tag.
Fast hoppet är det sista som överger oss alla.
Och jag har inte påstått att ALLA politiker och partier är styrda uppifrån.
Citera
2021-09-09, 23:42
Bannlyst
Citat:
Tro mig, den tanken har varit på tapeten ett tag.
Fast hoppet är det sista som överger oss alla.
Och jag har inte påstått att ALLA politiker och partier är styrda uppifrån.
Synd att du inte märker att S sakta men säkert faktiskt tappar makt. Det började med att alliansen gav de regeringsmakten och budget helt gratis som de fick igenom. Sen blev det en mittenkoalition som vann pga vänsterns passiva stöd och att S-C-MP-L budgeten var större än M-KD-SD. Nu är man i en situation där C och V måste förhandla med varandra men där ena parten säger att andra parten inte får förhandla budget. V kommer inte släppa fram en budget som de inte får förhandla över. Och C kommer inte släppa igenom en budget som är förhandlad av V.
Citera
2021-09-10, 00:00
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Synd att du inte märker att S sakta men säkert faktiskt tappar makt. Det började med att alliansen gav de regeringsmakten och budget helt gratis som de fick igenom. Sen blev det en mittenkoalition som vann pga vänsterns passiva stöd och att S-C-MP-L budgeten var större än M-KD-SD. Nu är man i en situation där C och V måste förhandla med varandra men där ena parten säger att andra parten inte får förhandla budget. V kommer inte släppa fram en budget som de inte får förhandla över. Och C kommer inte släppa igenom en budget som är förhandlad av V.
Jag läser vad du skriver. Du är inte ensam om dina tankar. Men min erfarenhet säger mig att det löses för "demokratins" skull, för att ta "ansvar" osv osv.
Sedan om det kallas DÖ 2.0, JÖK 2.0 eller något annat nytt och "fräscht" får framtiden utvisa.

Men jag har gärna fel, men jag tvivlar. Starkt.
Citera
2021-09-10, 00:05
Bannlyst
Citat:
Jag läser vad du skriver. Du är inte ensam om dina tankar. Men min erfarenhet säger mig att det löses för "demokratins" skull, för att ta "ansvar" osv osv.
Sedan om det kallas DÖ 2.0, JÖK 2.0 eller något annat nytt och "fräscht" får framtiden utvisa.

Men jag har gärna fel, men jag tvivlar. Starkt.
Fast faktum är att sossarna redan har förlorat innan det ens är klart. Löfven avgick av egen fri vilja trots att han faktiskt ville fortsätta även efter nästa val. Partisekreteraren avgick. Gruppledaren avgick. Baylan avgick. Tro fan jag missat flera namn. De här människorna har insett att det inte finns någon framtid för S längre. Och Annie Lööf vet innerst inne att hennes breda mitten inte kommer att hända.
Citera
2021-09-10, 11:57
Moderator
v50s avatar
Aftonbladet/Demoskops senaste mätning utförd mellan 31/8 - 8/9, 2199 personer tillfrågades

S 26,7% (+2,1)
V 8,2% (-2,0)
MP 3,5% (+-0)

C 9,7% (-0,4)
L 2,5% (+0,2)

SD 20,7% (+0,8)

M 22,1% (-1,1)
KD 5,6% (+0,2)

Övriga 0,9% (+0,1)

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/Qy5VO4/stodet-okar-for-s-efter-lofvens-besked
Citera
2021-09-10, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Aftonbladet/Demoskops senaste mätning utförd mellan 31/8 - 8/9, 2199 personer tillfrågades

S 26,7% (+2,1)
V 8,2% (-2,0)
MP 3,5% (+-0)

C 9,7% (-0,4)
L 2,5% (+0,2)

SD 20,7% (+0,8)

M 22,1% (-1,1)
KD 5,6% (+0,2)

Övriga 0,9% (+0,1)

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/Qy5VO4/stodet-okar-for-s-efter-lofvens-besked

Trenden med att S plockar tillbaka från V kom helt uppenbart redan innan Löfven meddelade sin avgång (se senaste Novus). Detta hindrar dock naturligtvis inte Snor-Lena från att dra den korkade slutsatsen att det är Löfvens avgång som gör att S plockar ca 2 PE från V.
Citera
2021-09-10, 12:26
Bannlyst
Konservativ majoritet i dagens Demoskop, ett år innan valet.

SD går upp till 20,7.

MP är på 3,5 vilket jag faktiskt tror är deras riktiga resultat. Novus, sifo och ipsos överskattar uppenbart detta parti. Hur som helst har MP endast haft en topp på 4,5 under hela mandatperioden vilket aldrig kommer kunna leda till att MP klarar spärren.

MP ur riksdagen= konservativ majoritet
Citera
2021-09-10, 12:33
Medlem
Citat:

SD går upp till 20,7.

MP är på 3,5 vilket jag faktiskt tror är deras riktiga resultat. Novus, sifo och ipsos överskattar uppenbart detta parti. Hur som helst har MP endast haft en topp på 4,5 under hela mandatperioden vilket aldrig kommer kunna leda till att MP klarar spärren.

Men ifall MP lämnar regeringen för att inför valet stå på helt egna ben, då kommer man garanterat klara 4 %.
Citera
2021-09-10, 12:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Men ifall MP lämnar regeringen för att inför valet stå på helt egna ben, då kommer man garanterat klara 4 %.
Tror du svenska folket är dumma?

Citera
2021-09-10, 12:37
Medlem
Citat:

SD går upp till 20,7.

Mp är ju mest flum så underligt att de inte är störst parti i Pk-blocket. Flummare stödröstar kvar dem förmodligen.
Senast redigerad av 1ulvius9 2021-09-10 kl. 12:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in