Citat:
Ursprungligen postat av
Dockland
Sant. Jag var mest nyfiken. Om exempelvis krokodiler utrotas skulle inte naturens gång påverkas nämnvärt antar jag?
Kanske kanske inte. Här är hur jag tänker:
Ju större djuret är, dess längre livslängd har de oftast (som en generell regel men gäller inte alla djur).
Stora djur rör sig över större områden vanligtvis, se älg, björn, bison, elefanter, renar och valar.
De påverkar stora områden i vilka växtlighet, växtätare och mesopredatorer hålls i schack, attraheras eller repelleras.
Stora djur sprider även sin avföring över stora områden och möjliggör återanvändning av fosfor (bland annat) på ställen och i miljöer där dessa rara ämnen är ovanliga.
Vad gäller alligatorer och krokodiler så skulle avsaknad av dessa stora djur leda till lägre vaksamhet hos växtätande djur vid vattendrag. Men även, som andra påpekat i tråden, mindre tillgänglighet av kadaver, köttslamsor, alligatorns avföring osv som alltihop är näring för små insekter, fiskar och kräftdjur.
Stora djur har en mycket större påverkan på näringstransporten i ekosystemen än små djur. Björnar i Alaska äter ibland lax direkt ur älvarna och sprider sedan dessa fiskrester + avföring på land bort från vattnet så att man kan spåra näringen från fisken i träden. Man har sett samma fenomen i Vindelälven i Västerbotten, om än i mindre skala där näring från död lax kan spåras i växtlighet efter stränderna på vissa sträckor (dock inte kopplat till björn).
Björnen äter bär på hösten och sprider frön från växer i sina björnskitar där fröna direkt kan gro och på så sätt ökar förekomsten av det de äter på sikt. Coolt eller hur?
Det är högst sannolikt att alligatorer osv fyller en liknande funktion i ekosystemen där de finns även om jag inte vet hur det fungerar i detalj. I ett komplett och fungerande ekosystem går inget förlorat. Konsekvenserna av att de försvinner kanske inte märks förrän efter hundra år.
Ett bra exempel för att förstå oväntade effekter av att ett djur försvinner och sedan återintroduceras är vad som hände i Yellowstone när vargen kom tillbaka. Se här:
https://youtu.be/ysa5OBhXz-Q
Men jag är ingen biolog .. tycker bara det är ett intressant ämne. Vem vet vad som händer om alligatorer och deras likar försvinner.