2021-09-09, 21:12
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Ja, jo, men du sa att det inte fanns något överhuvudtaget.

Snacka om att flytta målstolparna.

Englands studie gäller ju även de som var under 40 år. Så du hade inte ens rätt om det.

https://www.jpost.com/%20israel-pfizer-news/is-israel-or-the-uk-right-when-it-comes-to-covid-19-vaccine-effectiveness-674766

Detta är idag från finska hälsomyndigheten..

” Hur länge varar vaccinets skydd?

Man känner ännu inte till hur länge det skydd eller den immunitet som coronavaccinerna ger varar, eftersom coronavaccinerna ännu inte har använts under en längre tid. När det gäller personer som insjuknat i covid-19 orsakad av coronaviruset SARS-CoV-2 vet man att det antikroppssvar som sjukdomen ger upphov till minskar med tiden, men cellmedierad immunitet varar i upp till 12 månader, eventuellt längre. Uppföljningsundersökningar av vaccinerade ger viktig information om hur länge det skydd som vaccinerna ger varar.

När virusvarianterna blir vanligare kan det dock leda till att det skydd vaccinet tidigare gett inte längre räcker till för att bekämpa alla muterade virus. Då kan man bli tvungen att erbjuda personer som tidigare vaccinerats en boosterdos med ett vaccin som skräddarsytts för att även ge skydd mot virusvarianter. De vaccin som för närvarande används har en utmärkt skyddseffekt mot allvarlig sjukdom orsakad av alfa- och deltavirusvarianterna. ”
Citera
2021-09-09, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kokole
Nyheter från idag, vaccinet knakar på äldreboenden:

"Klustersmitta på äldreboende i Norrköping.
Nio boende som är fullvaccinerade och personal har smittats av coronaviruset, rapporterar P4 Östergötland."

....................................

"Ett särskilt boende i Borlänge har drabbats av ett covidutbrott, rapporterar SVT Dalarna.

Åtta boende och en medarbetare har smittats, varav en har avlidit. Samtliga var fullvaccinerade.

– Vi beklagar verkligen att vi har en smittspridning på ett av våra särskilda boenden. Det här visar att faran inte är över och att vi alla måste ta ansvar och stanna hemma vid minsta symtom, säger Pernilla Söderlund, sektorchef sociala sektorn, i ett pressmeddelande."

....................................

"Smittskyddsläkaren i Region Norrbotten, Anders Nystedt, säger till SVT Nyheter Norrbotten att alla smittade vid äldreboendet i Överkalix, uppåt 20 personer, ingår i samma smittkedja.

Han säger att det inte är konstigt att utbrottet blir stort - trots att nästan alla på boendet, både personal och äldre, är fullvaccinerade.

– Det räcker med att en person är smittad och går runt till olika personer. Då blir det smittspridning även om alla är vaccinerade. Vaccinationen gör inte att man inte blir smittsam, bara mindre smittsam och skyddar mot svår sjukdom.

Enligt Nystedt hade fler personer blivit svårt sjuka och kanske avlidit med smittan om utbrottet skett förra hösten.

Än så länge har ingen av de smittade behövt uppsöka sjukvård."
Tilläggas kan två klusterutbrott på äldreboenden i Linköping och tidigare ett Söderköping.
Det handlar tydligen om en majoritet fullvaccinerade även i de fallen.
Innan de spårat smittkällan i Söderköping går smittskyddsläkaren ut med att det sannolikt handlar om en ovaccinerad person.
Det är dessutom inte första gången det spekuleras på det sättet.

Om det fortsätter så här blir det svårt att hävda att de ovaccinerade driver smittan, och hur ska man då göra?
Att erkänna vaccinets brister sitter nog hårt inne.
Citera
2021-09-09, 21:27
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Dom trasslar till det. Alternativet är ingen vaccinering och då hade vi haft 5ggr fler döda.

Alternativet hade varit att ge människor vård istället för att vänta tills lungorna pajar.
Citera
2021-09-09, 21:30
Medlem
Klustersmitta på ett äldreboende nu, nio boende som är fullvaccinerade och personal har smittats av coronaviruset.
Citera
2021-09-09, 21:33
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ökad smittspridning är ju nödvändigt då alla behöver bli exponerade för att få bra immunitet. Vaccinerna dalar ju i effektivitet så vi behöver alla en "naturlig" boost.

Fler risker är nu bevisade om man utsättter sig för naturlig dos.

” Sammanfattningsvis visar studien att covid-19 är en oberoende riskfaktor för hjärtinfarkt och ischemisk stroke. Studien är en av de största hittills publicerade studier som undersöker risken för kardiovaskulära komplikationer efter covid-19 och omfattar hela svenska befolkningen. Resultaten indikerar att akuta kardiovaskulära komplikationer kan vara en viktig klinisk manifestation av covid-19, och de långsiktiga effekterna kan vara en utmaning för framtiden.”
Citera
2021-09-09, 21:44
Medlem
Anders Tegnell lång tystnad när han fick frågan om hur folk ska bete sig när kosläppet sker

"Man ska tänka på hålla avstånd men folk kan gärna gå ut och trängas på nattklubbar" vilket jävla skämt han är
Citera
2021-09-09, 21:49
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Att vi eventuellt får en tredje dos är inte samma sak som vi pratade om, vilket var: Att man inte har rapporterat om den sjunkande effekten av vaccinet.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Du bland annat gör en till halmgubbe och pratar om en tredje dos och länkar till artiklar som man enbart spekulerade i.

Eller har Tegnell en magisk kristallkula till oss?
Nu var jag ju rätt tydlig med att det jag skrev gällde behovet av en tredje dos, vilket i och för sig beror på avtagande immunitet.

Redan den första länken beskriver avtagande immunitet och behov av en boostervaccinering, dvs. en tredje dos.

Den andra länken talar om att förlänga immuniteten. Varför skulle man behöva förlänga immuniteten med en extra dos om immuniteten inte avtar?

Den tredje länken talar om vaccinernas skyddseffekt över tid.

Den fjärde länken tar upp frågan om hur långvarigt skyddet är och om man behöver fylla på med nya doser längre fram.

Osv, osv.

Vill man inte förstå
att avtagande immunitet,
att förlänga immuniteten,
att skyddseffekt över tid och
att frågan om hur långvarigt skyddet är
har att göra med att immuniteten avtar över tid så måste man som jag ser det anstränga sig ordentligt.

De flesta har nog förstått att detta och alla andra länkar jag presenterat faktiskt innebär att skyddet avtar med tiden.
Citera
2021-09-09, 22:10
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Självklart förstår jag det. Just det som jag med viss ironi försöker få fram. De lägger helt otillräckliga åtgärder och när det sedan skiter sig hos godtrogna svenskar så skyller ansvariga förstås på de enskilda som inte skyddat sig. Blir man smittad har man failat. Det är ingen vinst att bli smittad. Smittade är bara de styrandes kanonmat. Sådana man offrar för att slippa stänga ned, men nog många som inte fattat det.

Jag håller inte med om att man misslyckats ifall man råkar smittas. Men det kan vara dumt att premiera dom personer som har erhållit immunitet genom infektion, genom att, som vissa här föreslår, ge speciella privilegier till personer med naturlig immunitet. Sådana privilegier riskerar att elda på smittspridningen ännu mer.

Därför tänker jag att personer som har erhållit immunitet genom infektion inte bör ha mer privilegier än personer som har erhållit immunitet genom vaccination. Och jag är skeptisk till att ge vaccinerade personer mer privilegier än ovaccinerade personer.
Citera
2021-09-09, 22:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ClasZtefanYngwezon
Håller med dem, kan nog bli några hundra covid-patienter på IVA utan restriktioner trots många vaccinerade.

Fast jag vet inte många som följer restriktionerna längre. Går man ut på stan så framstår det som att de flesta tycker att det där med att hålla avstånd är löjligt. Det kanske är lika bra att de släpper på restriktionerna så att det inte verkar som om folket gör revolt och fattar egna beslut.
Citera
2021-09-09, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Fast jag vet inte många som följer restriktionerna längre. Går man ut på stan så framstår det som att de flesta tycker att det där med att hålla avstånd är löjligt. Det kanske är lika bra att de släpper på restriktionerna så att det inte verkar som om folket gör revolt och fattar egna beslut.

Eller bötfälla folk som inte följer dem.
Citera
2021-09-09, 22:24
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ah, så vaccinet är mer eller mindre till för att skydda sig själv mot allvarlig sjukdom och död.

Dock så tänkte jag fråga om du har något underlag till de som har tagit vaccinet, och sedan utvecklat naturlig immunitet genom att haft viruset?

Hittar absolut noll på nätet angående den frågan.

Nej, men jag kan tänka mig att de får ett jävligt bra skydd emot Covid-19. Vise versa funkar också, som i mitt personliga fall. Är man, dessutom ung så har man tre bra skydd emot att smittas och allvarlig sjukdom. Låg ålder, naturlig immunitet och två doser vaccin. Vilket borde innebära minst 50 gånger mindre risk att smittas och obefintlig risk för allvarlig sjukdom. M.a.o "Super Duper Immunitet", eller om man gillar förkortningar: SDI. Dock kvarstår faran med att man kan föra smitta, (Delta-varianten), till andra, om, man trots allt skulle lyckats med att bli smittad.
Citera
2021-09-09, 22:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ClasZtefanYngwezon
Eller bötfälla folk som inte följer dem.

Jäklar vad de skulle få in pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in