2021-09-09, 16:33
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pepparkakemannen

Jag är även öppen för att sandaler placerats dit senare under natten för att vilseleda. Bortser helt från "Hanna". Grabbarna i bilen kan sett någon ointressant för fallet. Dock oklart varför den inte skulle ge sig till känna isf.
I så fall skulle BP hypotetiskt kunna vara någon helt annanstans. Men en bil som syns samma timme som hennes försvinnande lite och lämnar spår just där man hittar ringar och cerat, det är lite väl mycket för att vara ett sammanträffande. Hanna däremot tycker jag också man kan glömma, i alla fall tills jag får se hennes allta första uppgifter (innan 21/6).

Men skorna är ett konsigt inslag. Varför ta med kroppen och inte skorna? Å andra sidan, om de är ett villospår, varför kasta dem åt olika håll bort från stigen?
Citera
2021-09-09, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fighter83
Spåren var väl på sand ? Inte ett rätt ? Vid lekplatsen är det sand och gräsmatta
På cykelvägen är det asfalt och bilden Arne tog visar när poliserna tar bort en bit asfalt.
Citera
2021-09-09, 16:44
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ok ser texten , men det betyder inte något i dagsläget . Då dom vet vilken bil CL har så vi kan släppa bilen ett tag och killarna på Hällristningsvägen, Dom har CL hans bilmärke och en del av hans förehavanden den kvällen natten . Därifrån utgår vi el hur ?
Vi behöver inte leta nya Gärningsmän just nu . Det blir inte aktuellt förrän den dagen dom inte har nåt på CL vilket jag inte tror kommer hända . Men men
Grejen är ju att polisen redan idag inte har något konkret på CL; om så vore så hade han suttit häktad. Det finns i princip noll möjlighet att idag binda hans eller föräldrarnas bil till gärningen 1992, oavsett färg och modell, helt enkelt för att den förmodligen inte längre existerar. Och även om den inte skulle vara skrotad så har man med all sannolikhet undersökt den för länge sedan. Vi har inget reg.nr, inte ens märke och modell. Inte mycket att jobba på utifrån bara vittnesmålet.

Så även om CL skulle vara GM så krävs det med all sannolikhet att han bryter ihop och erkänner, eller att man hittar kroppen. I annat fall riskerar han att bli en ny ’pilot’ som några kommer att fortsätta tro är rätt GM, oavsett om utredningen läggs ner eller går vidare med ytterligare ett spår.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-09-09 kl. 16:49.
Citera
2021-09-09, 16:45
Medlem
Citat:
Som sagt vi vet ju inte vilka bilar som undersökts. Polisen lämnar ju inte info om allt de gör .Men det vi vet att efter gediget arbete så har ju Kalla Fall en bil / bilmärke så då kan vi släppa bilen ett tag

De unga männens vittnesmål gäller en "ljus bil" av halvkombimodell. Inget annat. De kunde inte precisera något märke.
Hur deras vittnesmål kom till är väl oklart. Polisen gjorde ju dörrknackning. En av dem måste ha varit minst 18 och ha körkort. Med utgångspunkt från vilka som bodde i de husen 1990 så var de sannolikt mellan 18 och 22 år. Alltså både i körkorts och diskoteksålder.
Citera
2021-09-09, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Sand eller asfalt, olika uppgifter här. Jag utgick från denna skiss som det länkades till igår:
https://www.bildtagg.se/file/I46AAvy-for-helena-fallet
Där anges ”däckavtryck på asfalterad gångväg” om jag läser rätt.

Jepp och från texten går det ett gult streck som pekar mot cykelvägen. Men det är väl lite otydligt om det är det som avses med strecket. Texten att spåret är på asfalt är dock svår att missförstå.

Citat:
Oavsett vilket, så är jag tveksam till att du kan binda ett givet individuellt däck till en plats om du bara har spår på asfalt eller sand. Betydligt troligare är att man kan se vilket fabrikat och modell det är, vilket såklart är värdefullt. Har det framgått om man kunde slå fast däcksmodell och fabrikat?

Om man går andra hållet och tar däckavtryck av alla bilar som motsvarar beskrivningen så går det sedan att jämföra med spåren och då har man kanske bara tre-fyra bilar kvar. Men jag misstänker att det fanns enormt många "ljusa halvkombi" i Mariestad på den tiden.
Citera
2021-09-09, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
De unga männens vittnesmål gäller en "ljus bil" av halvkombimodell. Inget annat. De kunde inte precisera något märke.
Hur deras vittnesmål kom till är väl oklart. Polisen gjorde ju dörrknackning. En av dem måste ha varit minst 18 och ha körkort. Med utgångspunkt från vilka som bodde i de husen 1990 så var de sannolikt mellan 18 och 22 år. Alltså både i körkorts och diskoteksålder.
Dom flesta vet vad killarna heter, men det får du leta reda på själv du är 29 år efter just nu 👍 Oavsett vad du svamlar om då Har Kalla Fall en starkt misstänkt i CL och bilmärket han använde den kvällen och den överensstämmer med vittnesmålen från olika håll . Ta in det nån gång ist
Citera
2021-09-09, 16:56
Medlem
Citat:
Länka till den bilden där polisen i Mariestad tar med sig en stor bit asfalt 👍

Varsågod pöjk: https://sverigesradio.se/artikel/7235142
Citera
2021-09-09, 16:58
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Jepp och från texten går det ett gult streck som pekar mot cykelvägen. Men det är väl lite otydligt om det är det som avses med strecket. Texten att spåret är på asfalt är dock svår att missförstå.

Om man går andra hållet och tar däckavtryck av alla bilar som motsvarar beskrivningen så går det sedan att jämföra med spåren och då har man kanske bara tre-fyra bilar kvar. Men jag misstänker att det fanns enormt många "ljusa halvkombi" i Mariestad på den tiden.
Jag har nu inte läst alla artiklar om HA-fallet genom åren, men om man hade kunnat snäva ner däckspåret till ”Goodyear XXXX R15 65/195” eller liknande, då tycker jag man borde sett den uppgiften komma ut. Däcksmodell och ljus halv-kombi hade kunnat leda framåt. Så min gissning är att asfaltsbiten inte gav så mycket.
Citera
2021-09-09, 17:05
Medlem
Citat:
Varsågod pöjk: https://sverigesradio.se/artikel/7235142
Du förstår verkligen inte att däckspåret inte är intressant idag , det går inte binda nån bil idag till ett 29år gammalt däckspår . Då måste man ha bilen som däcket sitter på . Kalla Fall har ett bilmärke det är fakta sen är det upp till dom att binda det till den aktuella platsen . Och hur dom ska lyckas med det vet bara dom .
Citera
2021-09-09, 17:07
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Dom flesta vet vad killarna heter, men det får du leta reda på själv du är 29 år efter just nu 👍 Oavsett vad du svamlar om då Har Kalla Fall en starkt misstänkt i CL och bilmärket han använde den kvällen och den överensstämmer med vittnesmålen från olika håll . Ta in det nån gång ist
Kommentar:
Det fetade är väsentligen ett cirkelresonemang. En rimlig gissning är nämligen att CL är misstänkt av Kalla Fall just för att han ägde eller hade tillgång till en vit/ljus bil av halvkombimodell. Det finns inget som tyder på att man har en massa andra starka indicier mot honom och att bilen s.a.s. skulle vara en ”bonus”. Eller säg så här: vad skulle man egentligen kunna ha på CL som inte handlar om bilen, när vi vet att det inte (ännu i alla fall) är teknisk bevisning?

Citat:
Du förstår verkligen inte att däckspåret inte är intressant idag , det går inte binda nån bil idag till ett 29år gammalt däckspår . Då måste man ha bilen som däcket sitter på . Kalla Fall har ett bilmärke det är fakta sen är det upp till dom att binda det till den aktuella platsen . Och hur dom ska lyckas med det vet bara dom .
Kommentar 2:
Men det vet ju vi alla andra också: det finns ingen som helst möjlighet när vittnena inte ens vet märke och modell!
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-09-09 kl. 17:09.
Citera
2021-09-09, 17:07
Medlem
Citat:
Grejen är ju att polisen redan idag inte har något konkret på CL; om så vore så hade han suttit häktad. Det finns i princip noll möjlighet att idag binda hans eller föräldrarnas bil till gärningen 1992, oavsett färg och modell, helt enkelt för att den förmodligen inte längre existerar. Och även om den inte skulle vara skrotad så har man med all sannolikhet undersökt den för länge sedan. Vi har inget reg.nr, inte ens märke och modell. Inte mycket att jobba på utifrån bara vittnesmålet.

Så även om CL skulle vara GM så krävs det med all sannolikhet att han bryter ihop och erkänner, eller att man hittar kroppen. I annat fall riskerar han att bli en ny ’pilot’ som några kommer att fortsätta tro är rätt GM, oavsett om utredningen läggs ner eller går vidare med ytterligare ett spår.
Det är ett fritt land du får tro vad du vill . Jag tror mer På Kalla Fall i dagsläget . Och deras spår CL ev tillsammans med någon .
Citera
2021-09-09, 17:08
Medlem
Citat:
Jag har nu inte läst alla artiklar om HA-fallet genom åren, men om man hade kunnat snäva ner däckspåret till ”Goodyear XXXX R15 65/195” eller liknande, då tycker jag man borde sett den uppgiften komma ut. Däcksmodell och ljus halv-kombi hade kunnat leda framåt. Så min gissning är att asfaltsbiten inte gav så mycket.

En däckfirma hade naglat däcket direkt om de sett avtrycket. Det är inte konstigare än skospår.
Nä, de släpper ju inga uppgifter alls.
Senaste läste jag att de inte vill precisera bilen för att folk som sett någon annan biltyp ska höra av sig.
Själv tycker jag att de ska släppa allt i det här läget. Detektiven allmänheten ska inte underskattas. Den är i alla fall bevisat bättre än detektiven Flashback. Sen får FudelPrillan, Mugglan, Pringlezessan och Brighter83 säga vad dom vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in