2021-09-09, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pusher.
Håller med det du skriver. En aspekt att inte förglömma dock. Om högersidan inte får majoritet nästa val så tror jag tyvärr att risken för att MP kommer hålla sig ökar då det finns en risk att luften pyser ur högerballongen. Nästa val är lite av ett ödesval. Blir det inte en M/KD-regering så tror jag att högern kommer tappa mer och mer inför framtida val om inget radikalt händer. Tippar på SD runt 20% men om de inte får real makt så kan det bli så att sd-väljarna tröttnar och går tillbaka till sina ursprungspartier.

Jag tror inte att valet 2022 är ett sk sista chansen val, men ju längre tiden går och vänsterblocket får importera fler invandrare desto större blir problemen och till slut står man ju där att det inte finns någon väg tillbaka.

Jag tror dock detta ligger runt 2030. Då har ytterligare en miljon invandrare kommit till Sverige och problemen bör då vara ungefär 2-5 ggr större än vad de är idag.
Citera
2021-09-09, 12:46
Bannlyst
Citat:
Jag är inte helt säker på att KD klarar sig, i så fall med nöd och näppe. L räknar väl ingen med vid detta laget. MP kommer (tyvärr) klara sig tack vare Generation Greta. Tippar på strax över 4% för MP.

Blir Maggan partiledare så kan S öka. Många inom S är trötta på SL så hans avsked kommer väldigt lägligt. Sköter MA sig så är det inte helt omöjligt att S kammar hem 30% nästa år. Tror SD och M kommer få runt 20% var.
KD är alltid underskattade i mätningarna. Precis som S är.

KD kommer få 6-7 procent.

M 21-22

SD 21

Förresten, tror ni nästa opinionsundersökningarna kommer imorgon fredag eller kommer de på lördag när det är exakt ett år kvar till valet?
Citera
2021-09-09, 12:51
Bannlyst
Citat:
Håller med det du skriver. En aspekt att inte förglömma dock. Om högersidan inte får majoritet nästa val så tror jag tyvärr att risken för att MP kommer hålla sig ökar då det finns en risk att luften pyser ur högerballongen. Nästa val är lite av ett ödesval. Blir det inte en M/KD-regering så tror jag att högern kommer tappa mer och mer inför framtida val om inget radikalt händer. Tippar på SD runt 20% men om de inte får real makt så kan det bli så att sd-väljarna tröttnar och går tillbaka till sina ursprungspartier.
Även om MP klarar sig så kommer det inte vara okomplicerat. Med Nooshi Dadgostar kommer det bli väldigt svårt för en socialdemokratisk regering att få igenom sin budget.

Tänk dig Maggan - Annie Lööf- Dadgostar i en catfight. De kommer aldrig komma överens. Centern och MP bråkar dessutom om skogs och strandskyddet. Vi kommer istället se hur M/KD/SD budgetar vinner i varenda budgetomröstning. En S-regering kan inte sitta kvar då. Vi kommer se i så fall extra val där M/KD/SD till slut kommer sopa banan eftersom folket kommer tröttna på dessa barnungar på vänsterkanten.

Att tro att SD kommer hamna utan inflytande för lång tid framåt och att deras väljare kommer byta parti är bara fantasier.
Senast redigerad av hormods 2021-09-09 kl. 12:53.
Citera
2021-09-09, 14:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hormods
Även om MP klarar sig så kommer det inte vara okomplicerat. Med Nooshi Dadgostar kommer det bli väldigt svårt för en socialdemokratisk regering att få igenom sin budget.

Tänk dig Maggan - Annie Lööf- Dadgostar i en catfight. De kommer aldrig komma överens. Centern och MP bråkar dessutom om skogs och strandskyddet. Vi kommer istället se hur M/KD/SD budgetar vinner i varenda budgetomröstning. En S-regering kan inte sitta kvar då. Vi kommer se i så fall extra val där M/KD/SD till slut kommer sopa banan eftersom folket kommer tröttna på dessa barnungar på vänsterkanten.

Att tro att SD kommer hamna utan inflytande för lång tid framåt och att deras väljare kommer byta parti är bara fantasier.

Jag tror dessa tre damer kommer att komma överens alldeles förträffligt, då de är väl införstådda att samspelet är nödvändigt för högsta prioritet - maktposition. Jag tror inte de brinner för någon annan fråga på riktigt.
Citera
2021-09-09, 16:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av runx
Jag tror dessa tre damer kommer att komma överens alldeles förträffligt, då de är väl införstådda att samspelet är nödvändigt för högsta prioritet - maktposition. Jag tror inte de brinner för någon annan fråga på riktigt.
Tro du på dina konspirationsteorier. Men det politiska innehållet är viktigt för lööf och nooshi
Citera
2021-09-09, 16:52
Avslutad
Citat:
Tro du på dina konspirationsteorier. Men det politiska innehållet är viktigt för lööf och nooshi

När du säger så kan man ju nästan få för sig att januariavtalet är ett högerspöke.
Citera
2021-09-09, 17:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av runx
När du säger så kan man ju nästan få för sig att januariavtalet är ett högerspöke.
Vad menar du
Citera
2021-09-09, 18:37
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Vad menar du
Om det räknas som en konspiration att tre vänsterliberaler försöker hjälpa varandra till makten så är i princip allt en konspiration.

Nu skall jag och frugan konspirera mot Coop genom att gemensamt och i samförstånd åka och handla på ICA.
Citera
2021-09-09, 20:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Om det räknas som en konspiration att tre vänsterliberaler försöker hjälpa varandra till makten så är i princip allt en konspiration.

Nu skall jag och frugan konspirera mot Coop genom att gemensamt och i samförstånd åka och handla på ICA.
Fast vad idioter som du inte kan förstå i er foliehatt-bubbla är att allt inte handlar om att hamna i en maktposition som exempelvis en ministerpost eller ambassadtjänst. Att ni på riktigt tror att Nooshi Dadgostar ska hux flux släppa igenom en center-sossebudget bara för någon ministerpost eller annan titel är ju bara verklighetsfrånvänt. Detsamma gäller Annie Lööf, att hon bara ska släppa igenom en sosse-vänsterbudget om hon får bli finansminister. Man ska komma ihåg att sosssarna (och till viss del MP) i stort sett är de enda partierna som skulle kunna sälja deras mammor för en ministerpost. Andra partier har åtminstone heder i den saken och står upp för deras väljare för att påverka det politiska innehållet.
Citera
2021-09-09, 22:17
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Fast vad idioter som du inte kan förstå i er foliehatt-bubbla är att allt inte handlar om att hamna i en maktposition som exempelvis en ministerpost eller ambassadtjänst. Att ni på riktigt tror att Nooshi Dadgostar ska hux flux släppa igenom en center-sossebudget bara för någon ministerpost eller annan titel är ju bara verklighetsfrånvänt. Detsamma gäller Annie Lööf, att hon bara ska släppa igenom en sosse-vänsterbudget om hon får bli finansminister. Man ska komma ihåg att sosssarna (och till viss del MP) i stort sett är de enda partierna som skulle kunna sälja deras mammor för en ministerpost. Andra partier har åtminstone heder i den saken och står upp för deras väljare för att påverka det politiska innehållet.

Ditt liv kommer bli hemskt mycket lättare när du efter något decennium med idogt arbete läst dig till och har empirin att förstå två saker.
Vad sjupartiet är.
Att allt handlar om fortsatt massinvandring från tredje världen och det triumfar allt, precis allt.
Senast redigerad av Kolgrill-ftw 2021-09-09 kl. 22:30.
Citera
2021-09-09, 22:24
Medlem
OliverCromwells avatar
Med tanke på att Sossarna kommer att byta ut både partiledare och regering innan valet 2022, så har vi en variabel inför valet som kan innebära många förändringar.

S:s relation till MP i regeringen. Hur denna S+MP-regering ska få igenom en budget där både V och C kan samsas om.

Nu har vi dessutom en konflikt mellan MP och C.

Hallå, har alla missat detta?

Den sittande regeringen är kvar helt baserad på en kontrakt mellan S och C som MP inte vill gå med på. Det handlar dels om skydd av skogsägandet och reform av strandskyddslagen.

Sossarna verkar redan ha V med på tåget efter skattesänkningar för bidragstagare. Men hur man hade tänkt få MP och C att samsas vet vi inte. Viktor Kron-Barth verkar dock tro att saken är klart, och att vi snart kommer att få reda på detta.

Citat:
Centerpartiet har en ultimativ överenskommelse med regeringen som regeringspartiet MP inte ställer upp på. Kan låta komplicerat, men jag ser en uppenbar lösning på problemet. #svtagenda

Citat:
Något säger mig att Magdalena Andersson också gör det.

https://twitter.com/viktorbk/status/1434600043747717126
Citera
2021-09-09, 22:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Ditt liv kommer bli hemskt mycket lättare när du efter något decennium med idogt arbete läst dig till och har empirin att förstå två saker.
Vad sjupartiet är.
Att allt handlar om fortsatt massinvandring från tredje världen triumfar allt, precis allt.
Fast det låsta parlamentariska läget vi har nu saknar motstycke jämfört med för bara ett halvår sedan. Socialdemokraterna innehar makten på ett enda mandat. Här ligger allt i händerna på antingen C eller V som är varandras motpoler.

Jag tror knappast Annie Lööf eller Nooshi kommer släppa fram S hux flux endast för att isolera SD och fortsätta med massinvandringen. Nu ligger korten på bordet. Väljarna kommer se öppet vilket parti, C eller V, som kommer utgöra dörrmatta. En sån sits lär inte Lööf eller Nooshi vilja hamna i. Det sistnämnda för att hon marknadsför V som icke-dörrmatta och Annie för att hon måste visa att hon fått igenom mycket liberal politik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in