Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-09-09, 14:53
Medlem
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MahaNakhon
Tillgångars värdering (ink. aktiepriser) är ej med i penningmängden.

Förenklat exempel.
Säg att det finns ett företag med 10M aktier som kostar 10 SEK/styck.
BV blir då 100M.

Det sker ett aktieköp på 1,5 MSEK (100k aktier på 15 SEK/styck).
Det är bara 1,5 MSEK som bytte händer. 100k aktier bytte också händer.

Bolagets värdering är nu 150 MSEK.
Värderingen har alltså ökat med 50 MSEK eller 50%.
Men ingen förändring i penningmängden någonstans.
Snällt att du svara, men jag är fortfarande förbryllad. Låt mig ge ett grovt exempel.

Staten ger mig ett bidrag på 1% av alla pengar som finns och staten har lånat dessa pengar. Alltså bör m1 öka med 1%(eller har jag redan fel här?)

Jag köper aktier för dessa 1% m1 och aktiekursen ökar i motsvarande grad. Helt plötsligt går börsen ner och jag tvingas sälja mina aktier till lägre än innan. Bör inte det försvunnit pengar ur systemet då?
Citera
2021-09-09, 14:56
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilhelmSchmidt
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/borsproffsen-tar-skydd-mot-samre-tider

"Alecta minskar sin exponering mot aktier och obligationer och ska istället fokusera mer på alternativa investeringar såsom bostäder och infrastrukturprojekt. För Fastighetssverige berättar bolagets investeringschef Hans Sterte om den nya giren och varför man vill investera mer kapital inom bostäder.
publicerad den 25 augusti 2021"

NU kommer SVT in och berättar liiiite vad Fastighetssverige berättade några veckor sedan.
Fastighetssverige berättade även VAD Alecta ska öka viktning på.

SVT är sist in och ÄNDÅ sämst artikel.
Citera
2021-09-09, 15:41
Medlem
MahaNakhons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Snällt att du svara, men jag är fortfarande förbryllad. Låt mig ge ett grovt exempel.

Staten ger mig ett bidrag på 1% av alla pengar som finns och staten har lånat dessa pengar. Alltså bör m1 öka med 1%(eller har jag redan fel här?)

Jag köper aktier för dessa 1% m1 och aktiekursen ökar i motsvarande grad. Helt plötsligt går börsen ner och jag tvingas sälja mina aktier till lägre än innan. Bör inte det försvunnit pengar ur systemet då?
Om M1 ökar eller inte beror på var lånet kommer ifrån och vilken valuta.
Men ok, säg att M1 ökar med 1% och du får den procenten.
Sveriges M1 i juli 2021 var 4'192'699'246'500 SEK så en procent är ungefär 42 miljarder SEK.
Om du lägger dessa 42 miljarder SEK på aktier så kommer det inte öka aktievärdet med 42 miljarder. På samma sätt sker det ingen minskning med exakt 42 miljarder om man tar ut dessa pengar.

Förenklat exempel:
Senast redigerad av MahaNakhon 2021-09-09 kl. 15:52.
Citera
2021-09-09, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmyghukareN
Ok, kanske blir börskrasch då.

Men när man säljer av sitt innehav i välfungerande företag.

Och får in pengarna på sitt konto.

Samtidigt printar alla stater för närvarande pengar som tokiga, vilket faktiskt borde ge inflation förr eller senare, där pengarna borde bli mindre och mindre värda.

Frågan blir då vad som är bäst, värdelösa digitala pengar på ett konto eller andelar i ett välfungerande företag.

En idé kanske kan vara att betala av sitt bostadslån. Kanske inte sälja av allt man har men en del av det och istället investera i sin bostad. Då minskar man räntekostnaden men får ändå en värdeökning av sina tillgångar, givet att bostaden ökar i värde.
Citera
2021-09-09, 15:52
Medlem
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MahaNakhon
Om M1 ökar eller inte beror på var lånet kommer ifrån och vilken valuta.
Men ok, säg att M1 ökar med 1% och du får den procenten.
Sveriges M1 i juli 2021 var 4'192'699'246'500 SEK så en procent är ungefär 42 miljarder SEK.
Om du lägger dessa 42 miljarder SEK på aktier så kommer det inte öka aktievärdet med 42 miljarder. På samma sätt sker det ingen minskning med exakt 42 miljarder om man tar ut dessa pengar.

Förenklat exempel:
Fint fattar. Men en följdfråga. Hur fungerar det med obligationer och när dessa går ner i värde? Samma som med aktier?

För vad jag lurar på är ju detta med T-bonds. De auktioneras för en ränta och flyter sedan omkring(teoretiskt) med handel. Fast till skillnad emot aktier så är ju T-Bonds pengar, eller i alla fall ett derivat av pengar.

Så kan m1 ändras om vi får lite förändringar i obligationsmarknaden?
Citera
2021-09-09, 15:57
Medlem
MahaNakhons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Fint fattar. Men en följdfråga. Hur fungerar det med obligationer och när dessa går ner i värde? Samma som med aktier?

För vad jag lurar på är ju detta med T-bonds. De auktioneras för en ränta och flyter sedan omkring(teoretiskt) med handel. Fast till skillnad emot aktier så är ju T-Bonds pengar, eller i alla fall ett derivat av pengar.

Så kan m1 ändras om vi får lite förändringar i obligationsmarknaden?

Ja, men centralbanker brukar köpa tillgångar för att öka penningmängden i samhället. Man köper T-bonds för att då får förra ägaren pengar = mer pengar i samhället.

Trenden det senaste decenniet är dock sjuk:
https://www.federalreserve.gov/monetarypolicy/bst_recenttrends.htm
Senast redigerad av MahaNakhon 2021-09-09 kl. 16:00.
Citera
2021-09-09, 16:02
Medlem
Karmans avatar
Hur definierar vi den kommande börskraschen? Någon löjlig sättning på 20-30% eller en halvering eller kanske rentav slakt på upp mot 80% i minskat värde?
Citera
2021-09-09, 16:14
Medlem
Snubchurps avatar
Hur många sånna här uttalanden ska man behöva läsa/höra? :P Samma uttalanden under hela 2021. Känns som experterna gör uttalanden då och då för att nån gång pricka rätt och sedan hänvisa till det, trots att de pratat om en "börskrasch" i flera år.
Citera
2021-09-09, 16:17
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Hur definierar vi den kommande börskraschen? Någon löjlig sättning på 20-30% eller en halvering eller kanske rentav slakt på upp mot 80% i minskat värde?

Alarmisterna på Flashback verkar tro på en krasch på 90% där folk kommer stå i kö utanför soppkök.
Citera
2021-09-09, 16:18
Medlem
Mailmanss avatar
Vart lägger man pengarna säkrast nu? Guld?
Citera
2021-09-09, 16:19
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lukas17
Mjo, visserligen fast de amerikanska marknaderna i synnerhet är häftigt värderade. Det kan man se.

Sedan över en väldigt lång tidsperiod så lär det inte ha jättestor betydelse.

Nä men vem är kortsiktig utom traders?

Citat:
Ursprungligen postat av Karman

Inte ens it kraschen eller finanskrisen var i närheten så du kan glömma dina 80%. Ja kanske om rymdvarelser attackerar jorden.
Citera
2021-09-09, 16:20
Medlem
Börskrasch blir det ofta när sentimentet är övervägande positivt och ofta efter en 'meltup'-fas med kraftig uppgång. Det vill säga när de flesta är all-in och det inte finns mycket krut på sidlinjen att slänga in för att parera en nedgång. Nu är alla oroliga och har en fot utanför dörren, det finns fortfarande köpkraft. Troligt att det kan bli en kraftig korrektion möjligtvis, men då kliver marknaden in och köper upp. När ekonomin nu tar fart kommer inflationsspöket nog fram igen, och det kan tvinga in många. Det i sin tur kan ge en 'meltup' in i ett slutskede innan krasch.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in