2021-09-08, 23:20
Medlem
MindYourOwns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Du är ovaccinerad och har noll skydd, ta det försiktigt.
Tack för omtanken.

Jag är mer rädd för att det ska lossna en takpanna och ramla i huvudet på mig när jag går här längs trottoarerna. På vintern finns det även is på taken att ta hänsyn till.
Citera
2021-09-08, 23:51
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag vet inte riktigt hur det är ett argument mot det jag skrev. Jag skyller inte på någon ovaccinerad.

Jag skrev att ovaccinerade i första hand är ett problem för sig själva och andra ovaccinerade.

Den som är vaccinerad ska överhuvudtaget inte bry sig om andras vaccinstatus.

Den som är vaccinerad ska inte umgås med ovaccinerade. Det har jag sagt från dag 1. Jag umgås inte med ovaccinerade, dels kan de vara sjuka, dels kan jag smitta dem. Vik hädan!
Citera
2021-09-09, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Den som är vaccinerad ska inte umgås med ovaccinerade. Det har jag sagt från dag 1. Jag umgås inte med ovaccinerade, dels kan de vara sjuka, dels kan jag smitta dem. Vik hädan!

Allt är som det var innan du vaxade dig. Ni kan smitta varandra.
Och när du umgås med likasinnade gäller samma sak.
Citera
2021-09-09, 00:02
Medlem
Fanns en tråd om att något annat vaccin visat sig ge skydd åt covid för några som jobbade på iva någonstans. Typ mässlingvaccin eller liknande

Hittar den inte, någon som minns?
Citera
2021-09-09, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Helt enig. Om man inte behöver sjukvård så behöver man inte veta vilket virus man bär på. Det skapar bara en massa paranoia.

FOHM kommer nog att fortsätta räkna fall för sin egen övervakning men frågan är om det behöver kommuniceras utåt.
WHO vill ju ha statistik för sin övervakning av pandemi.
Jag tror att det är bra om det räknas fall offentligt för att öka medvetenheten och undvika att folk slappnar av och tror att det är över.
Citera
2021-09-09, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokmastarn
Fanns en tråd om att något annat vaccin visat sig ge skydd åt covid för några som jobbade på iva någonstans. Typ mässlingvaccin eller liknande

Hittar den inte, någon som minns?

MPR eller ett vaccin bara mot röda hund har jag för mig det var.

edit:hitta en artikel https://www.expressen.se/nyheter/fyndet-vanliga-vaccinet-kan-skydda-mot-covid-19/
Citera
2021-09-09, 00:20
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/kritiken-mot-oppningen-vaskade-perfekt-lage/

"Även socialminister Lena Hallengren, som var den som meddelade beskedet, tycker att tajmningen är rätt.

– Vi kommer att göra allt för att minska belastningen på vården. Det är kanske att ta i att säga att restriktionerna spelat ut sin roll, men det avgörande är om vi håller avstånden. Sen måste vi se till att de som inte är vaccinerade tar steget och gör det, säger Hallengren till ”Nyhetsmorgon” i TV4."

Blir svårt att hålla avstånd när folk ska spendera dagarna i öppna kontorslandskap igen, trängas i kollektivtrafiken, trängas på krogar och annat. Känns inte som damen riktigt tänkt till.

"– Vi kommer att göra allt för att minska belastningen på vården."

Och det gör man alltså genom att slopa restriktionerna.. Härlig logik där av Lena Hallengren.
Citera
2021-09-09, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
MPR eller ett vaccin bara mot röda hund har jag för mig det var.

edit:hitta en artikel https://www.expressen.se/nyheter/fyndet-vanliga-vaccinet-kan-skydda-mot-covid-19/

Intressant att vaccin mot mässling, påssjuka, vattkoppor och röda hund kan ge ett visst skydd mot Corona.
Jag har haft vattkoppor, påssjuka och röda hund som barn och det kanske har gett mig ett visst skydd.
Det är helt andra familjer av virus som orsakar dessa klassiska barnsjukdomar, herpesvirus, paramoxyvirus och togavirus men det kanske finns vissa likheter med Corona.
Citera
2021-09-09, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Intressant att vaccin mot mässling, påssjuka, vattkoppor och röda hund kan ge ett visst skydd mot Corona.
Jag har haft vattkoppor, påssjuka och röda hund som barn och det kanske har gett mig ett visst skydd.
Det är helt andra familjer av virus som orsakar dessa klassiska barnsjukdomar, herpesvirus, paramoxyvirus och togavirus men det kanske finns vissa likheter med Corona.

Ja det stog ju till och med i artikeln.

Citat:
Genom att studera coronavirusets uppbyggnad har forskarna konstaterat att strukturen till 29 procent är identisk med RNA-viruset röda hund.
Citera
2021-09-09, 01:08
Medlem
Kycklingsoffas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Det är lugnt.
Som fullvaccinerad är det noll oro för vad som kommer hända. (hela familjen är klara)
Endast ovaccinerade behöver var oroliga, om de har förstånd till det.
IVA kommer vara överbelastade av ovaccinerade stackare. Tur man inte jobbar där.

Kommer bli en intressant höst.

Denna tråd kommer garanterat växa tack vare alla oroliga antivaxxers och förnekare av viruset från Kina.

Sov nu gott, för det kommer jag göra inom 10 minuter. Lucky Me.
Som ovaccinerad har jag sovit gott ett bra tag nu och kommer fortsätta göra det.

Blir härligt när samhället öppnar upp igen om ett par veckor!
Citera
2021-09-09, 02:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Kanon! Hörde att regionen ska avsluta covidvården också. Pandemin ska ju avslutas nu vid månadsskiftet så då behövs ingen vård längre för covidsjuka. Nu kan äntligen vårdpersonalen återgå till sina ordinarie arbetsuppgifter och börja beta av vårdskulden.

Var har du läst att pandemin ska avvecklas i månadsskiftet?
Citera
2021-09-09, 02:41
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Var har du läst att pandemin ska avvecklas i månadsskiftet?

Hörde det på pressträffen i måndags. Allt ska öppnas upp. Folk ska leva som vanligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in