Citat:
Ursprungligen postat av
fummelpummel
Nej, jag hittar inte på egna definitioner. Verkligheten ser ut som sådan att antingen så har du eller så har du inte. Allt annat är påhittade definitioner av folk i det skikt av "har inte" så att dom kan känna sig som lite mindre del av "har inte". Det ett bra sätt att splittra folk på. Att få en hel nation att inte samarbeta tillsammans som en enad kraft emot dom som har makten över dom.
Om du såg verkligheten ifrån det perspektivet så skulle det ljusna för dig och du skulle inse att din lilla portfolio på 5 spänn och en fimp inte är värt ett skit i det stora hela. Som nation, för dina landsmän osv.
Detta håller fokus borta ifrån den riktiga politiken.
Lite som bröd och skådespel åt folket. Men det är bra om folk är uppdelade. Dom är så mycket enklare att erövra då.
''Antingen så har du det eller så har du det inte''. Och var är gränsdragningen?
Men länka till någon artikel eller trovärdig källa som uppger en helt annan ekonomisk definition än den jag gav? Jag förstår givetvis att klass handlar om mer än bara ekonomisk status, men nu snackar vi om den ekonomiska biten.
Du uppger inga källor vilket innebär att du är oärlig och bara svamlar.
Den ekonomiska definitionen är ju när man kan leva gott på kapitalinkomsterna utan att behöva arbeta? Är 50 000kr/månad netto resten av livet inte att leva gott om man har 15 miljoner vid 40? Galet hur du tänker!
Nej, i det stora hela är det inte mycket men det går ju absolut att bli rik? Eller din definition av rik kanske är att kunna spendera 500 000kr per månad resten av livet? Det är snarare societet och då måste man säkert ha en förmögenhet på 150 miljoner kr.