2021-09-09, 09:29
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Skönt att vi öppnar upp nu, inte en dag för tidigt. Alla skall vi smittas och det är läge att smitta de vaccinerade nu och bygga upp immuniteten i samhället. Hade vi väntat någon månad så hade många hunnit fått försvagat skydd så nu är nog inte ett sämre läge än om några månader.

Hade ju kunnat motverkas med en tredje dos. Ska man följa ditt resonemang hade vi ju aldrig behövt stänga ned, eller uppmanat folk att arbeta hemma. Man hade bara låtit naturen haft sin gång. 100 tusen döda och en halv miljon med sjukvårdsbehov. Det hade ju gått det med, men hade nog varit väl magstarkt - även för en humanitär supermakt som Sverige....
Citera
2021-09-09, 09:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Hörde det på pressträffen i måndags. Allt ska öppnas upp. Folk ska leva som vanligt.

Pandemin avvecklas inte. Restriktionerna avvecklas i Sverige. Allmänna råden finns kvar, liksom reserestriktioner och pandemin fortgår i hela världen.
Citera
2021-09-09, 09:47
Bannlyst
Citat:
Jag kan bara hålla med. Kändes väldigt politiskt, hela pressträffen. Kulturministern stod och log hela sändningen igenom. "Har ett glädjande besked att lämna...." Osv osv. Tänkte direkt att framtiden får nog utvisa hur glädjande det här var. Undrar om de är lika glada inom covid-vården. Kan misstänka att de bara skakar på huvudet.

På vissa låter det om hela världen går under om de inte får gå på teater och hockey-derbyn med fullsatta läktare. Snacka om onödigt, men de tycks onekligen utgöra skickliga lobbyister den gruppen. Jag är rädd att regeringen försöker skaffa sig billiga politiska fördelar med en enorm efterräkning. Jag undrar vilket de kommer bli ihågkomna för. Framtiden lär utvisa.

Där håller jag med dig. Förstår inte hur enskilda kan tycka att det är viktigt om läktarna är fullsatta eller inte. Jag förstår inte heller varför det är så bråttom att gå tillbaka till hur det var innan pandemin när covid fortfarande sprider sig med full fart. Att företag och kulturarbetare behöver lön och inkomst det kan jag ju begripa, men överlag verkar folk inte förstå. Jag träffar en del äldre som har börjat mer eller mindre skryta om hur mycket vänner och bekanta de bjuder hem och umgås med nu när alla är vaccinerade och faran är över.
Citera
2021-09-09, 09:50
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Skönt att vi öppnar upp nu, inte en dag för tidigt. Alla skall vi smittas och det är läge att smitta de vaccinerade nu och bygga upp immuniteten i samhället..

Så snart media slutar med att skriva om pandemin så kommer pandemin att vara över.

Vi får inte glömma att människor hamnar på IVA av vanlig säsongsinfluensa också.
Citera
2021-09-09, 09:53
Medlem
Citat:
Hade ju kunnat motverkas med en tredje dos. Ska man följa ditt resonemang hade vi ju aldrig behövt stänga ned, eller uppmanat folk att arbeta hemma. Man hade bara låtit naturen haft sin gång. 100 tusen döda och en halv miljon med sjukvårdsbehov. Det hade ju gått det med, men hade nog varit väl magstarkt - även för en humanitär supermakt som Sverige....

Nej men, vaccinationerna skyddar mot svår sjukdom men visst, alla skall smittas men det handlar om att dra ut på det.
Det är ju knappt någon som dör nu och tredje dosen rullas ut bland riskgrupper och vi öppnar om en månad, låter bra enligt mig.
Citera
2021-09-09, 10:01
Medlem
Citat:
Nej men, vaccinationerna skyddar mot svår sjukdom men visst, alla skall smittas men det handlar om att dra ut på det.
Det är ju knappt någon som dör nu och tredje dosen rullas ut bland riskgrupper och vi öppnar om en månad, låter bra enligt mig.

Samtidigt ökar covid-patienterna på sjukhusen, vi ligger nu på förra årets Oktober-siffror sista veckan.
Citera
2021-09-09, 10:06
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:

Tre veckor och alla riskgrupper lär knappast fått sin tredje dos till dess. Handlar väl om över 2 miljoner människor i fas 1-3. Nej, jag tycker nog att det är 1-2 månader för tidigt. Hade varit bättre att öppna upp 1 dec, lagom till julhandeln. Därefter följer ju dessutom 3 veckors naturlig karantän i samband med julledigheten.
Citera
2021-09-09, 10:09
Medlem
IMBILDENs avatar
Jaha, nu har ett helt äldreboende smittats ned med corona enligt Aftonbladet. En någorlunda kvalificerad gissning är väl att den immunitet de fick för ett halvår sedan är puts väck nu. De skulle förstås redan ha fått sin tredje dos, men Tegnell vill väl tydligen vänta och se. Kanske framåt våren....

Som jag skrivit tidigare. Kan nog bli en spännande höst det här.
Citera
2021-09-09, 10:15
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
I Region Uppsala är det dags att avsluta den storskaliga vaccineringen. En plan har nu fastställts för avvecklingen av vaccinationslokalerna. Första vaccinationslokalen att stänga är den i Östhammar. 21:a september är sista dagen som vaccinationer ges i Östhammar.

När vaccinationslokalerna stänger, så blir det längre att resa för den som vill vaccineras. Det kan vara idé att komma igång med att ge påfyllnadsdsdoser till riskgrupperna så snabbt som möjligt, medan organisationen för vaccinering fortfarande finns kvar. Riskgrupperna består till stor del av äldre personer, och för dessa så kan det vara en fördel att vaccinerna finns så nära hemorten som möjligt.

Citat från pressmeddelande:
Region Uppsala börjar nu avveckla de särskilda lokalerna som används för storskalig vaccination mot covid-19. Stängningarna görs i flera steg och den sista lokalen tas ur bruk i slutet av december.
...
Enligt Region Uppsalas statistik har åtta av tio invånare som är födda 2005 eller senare fått första dosen och sju av tio är fullvaccinerade.

- Det skiljer mellan olika befolkningsgrupper. I vissa områden och åldrar är så gott som alla vaccinerade, men det finns luckor här och där som vi nu försöker täppa igen. Så vaccinationskampanjen fortsätter med full kraft, även om behovet av lokaler för massvaccination har minskat, säger Margareta Öhrvall.

Under september, oktober och november kommer vaccinationslokaler att stängas ner. Den lokal som kommer att hålla öppet längst är den i Gottsunda i Uppsala, med den sista planerade vaccinationsdagen den 21 december. Invånare som har tagit en dos i en lokal som stängt ner hänvisas till övriga vaccinationslokaler i länet
Nu när vaccineringen närmar sig slutet, så är det dags att summera hur Region Uppsalas vaccinering har gått: Det har varit en stor succé. En stor andel av upplänningarna är nu vaccinerade.

En absolut succe! I Östhammar bor det mycket äldre. Där tangerar man 90 procents vaccintäckning för samtliga åldersgrupper samanräknat.

Gottsunda har, naturligtvis, många invandrare och är, det som brukar kallas "utsatt område".

Massor av statistik finns att finna på:
"Aktuell information covid-19 - Region Uppsala" https://regionuppsala.se/det-har-gor-vi/vara-verksamheter/halso-och-sjukvard/information-om-coronaviruset/

Citat:
Kanon! Hörde att regionen ska avsluta covidvården också. Pandemin ska ju avslutas nu vid månadsskiftet så då behövs ingen vård längre för covidsjuka. Nu kan äntligen vårdpersonalen återgå till sina ordinarie arbetsuppgifter och börja beta av vårdskulden.

Även vid en tredubbling av smittspridningen, sjukhusinläggningar och IVA fall kommer Akademiska och andra sjuhusinrättningar i regionen att klara av, galant.
Citera
2021-09-09, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Där håller jag med dig. Förstår inte hur enskilda kan tycka att det är viktigt om läktarna är fullsatta eller inte. Jag förstår inte heller varför det är så bråttom att gå tillbaka till hur det var innan pandemin när covid fortfarande sprider sig med full fart. Att företag och kulturarbetare behöver lön och inkomst det kan jag ju begripa, men överlag verkar folk inte förstå. Jag träffar en del äldre som har börjat mer eller mindre skryta om hur mycket vänner och bekanta de bjuder hem och umgås med nu när alla är vaccinerade och faran är över.

Det har ju aldrig varit någon fara för de allra flesta och därför vill man kunna få ut kvalitet av livet och känna frihet. Det verkar ju pågå någon sorts överdrift i huvudet på många här som tror att covid är ett hot mot mänskligheten. Covid är en ny förkylning som gamla personer har svårt att hantera och vi har några procent överdödlighet med medelålder 82 år. Sjukhusbehovet är inte särskilt stort om man sätter siffrorna i perspektiv. Till exempel har 10x fler vårdtillfällen ägt rum pga alkohol sedan pandemin bröt ut. Covid kommer fortsätta cirkulera med eller utan vaccin och restriktioner och om 5-10 år har vi en grundimmunitet som gör att vi samexisterar med covid, likt vi gör med några hundra andra förkylningar som vi utsätts för regelbundet. Självklart är det toppen att vi kan erbjuda riskgrupperna ett kortsiktigt skydd medan resten bygger upp en överlägsen naturlig immunitet som ger 27x mer effektivt skydd. Kanske kommer riskgrupperna från denna generation behöva boosta resten av livet, men de som träder in i en riskgrupp om 5-10 år har förmodligen hunnit bygga upp en naturlig immunitet och är inte alls lika sårbara. Om dom inte gömmer sig under en sten med vaccinsprutan i armen förstås. Då förblir de sårbara när nya varianter slår till.
Citera
2021-09-09, 10:16
Medlem
CathelynWajlds avatar
Citat:
Jag kan bara hålla med. Kändes väldigt politiskt, hela pressträffen. Kulturministern stod och log hela sändningen igenom. "Har ett glädjande besked att lämna...." Osv osv. Tänkte direkt att framtiden får nog utvisa hur glädjande det här var. Undrar om de är lika glada inom covid-vården. Kan misstänka att de bara skakar på huvudet.

På vissa låter det om hela världen går under om de inte får gå på teater och hockey-derbyn med fullsatta läktare. Snacka om onödigt, men de tycks onekligen utgöra skickliga lobbyister den gruppen. Jag är rädd att regeringen försöker skaffa sig billiga politiska fördelar med en enorm efterräkning. Jag undrar vilket de kommer bli ihågkomna för. Framtiden lär utvisa.

Har man följt utvecklingen i Australien, Storbritannien, Irland, Canada och New York City, under det senaste året så känner man igen denna strategi. Exakt likadant överallt.

Man öppnar upp samhället med ett enda syfte. För att, några veckor senare, kunna stänga ner igen. Med ännu hårdare restriktioner och begränsningar. Samma manus och agenda överallt. Det enda som skiljer länderna åt är tidsfördröjningen. Australien ligger i täten, följt av Canada, Irland och Storbritannien. Men allihopa ska vi uppnå samma slutmål. Och detta mål har ingenting med människors hälsa att göra. Inte ett smack.
Citera
2021-09-09, 10:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Folk blir inte lika försiktiga av vaccinet men den stora frågan är varför barn och yngre vuxna skall vaccineras av ett oprövat vaccin när de allra flesta som drabbas är över 80 år ?

Ja ny forskning som också visar att unga inte får långsiktiga lungproblem av covid stärker ju det resonemanget. Varför ska de yngre vaccineras?

https://www.expressen.se/tv/nyheter/unga-far-inte-langvariga-lungproblem-av-covid-19-det-visar-svensk-studie/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in