2021-09-09, 08:26
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag tror det hade varit bättre att vänta någon/några månader. Man hade kunnat få upp vaccinationsgraden ytterligare. Speciellt till sådana grupper där man inte nått ut. Många hade kunnat få sina boosterdoser. Kanske hade även vaccintillverkarna kunnat uppgradera vaccinen för att bättre möta mutationerna. På så vis skulle vi alla vara bättre rustade innan man öppnar upp. Det känns som man öppnar alldeles för tidigt. Jag tror tyvärr många kommer bli svårt sjuka och dö nu. Vården kommer få svårt att klara det här - igen....
Vi har ju redan fått upp vaccinationsgraden från de 5 miljoner du trodde var vaccinerade till nära 7 miljoner, så då bör du ju vara tillfreds med att öppna upp. 2 miljoner flera är ju redan vaccinerade jämfört med vad du trodde så antalet vaccinerade har ju i din världsbild redan ökat med 40 % och då är det väl rimligt att öppna upp, lr?
Citera
2021-09-09, 08:28
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Fetat av mig i din text.

Hitta inte på en massa utan kolla upp dina uppgifter innan du presenterar dem.
6 980 391 hade igår fått minst en dos vaccin, cirka 3 miljoner saknar helt ett vaccinskydd.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistikdatabaser-och-visualisering/vaccinationsstatistik/statistik-for-vaccination-mot-covid-19/

Enligt covidstatistik.se är det 5.856.431 som genomgått vaccinationsprogrammet. I Sverige bor det 10.230.000 människor. Då är det cirka 4,4 miljoner som inte gjort det. Verkar dock som du missförstod mig då du räknar in de som bara fått 1 dos (vilka inte har mycket till skydd) i andelen vaccinerade. Förhoppningsvis har i alla fall en del av dem fått sin andra dos till månadsskiftet. Räknar vi högt är då kanske 7 miljoner fullvaccinerade och vi har knappt 70% täckning.
Det verkar inte räcka för att hålla pandemin i schack. För det är väl de siffrorna som Israel ligger på idag och där klättrar ju både dödstalen och sjukhusinläggningarna. Sägs ju vara ansträngt läge på sjukhusen där. Finland har ju sagt att de öppnar upp när 80% är vaccinerade.
Jag tror nog också som Björn Olsen. Vi öppnar upp 1-2 månader för tidigt.
Citera
2021-09-09, 08:29
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Vansinne att öppna upp nu. Vacciner kan göra mutationer ännu farligare. Folk struntar i Corona...ja hösten blir inte rolig när smittan ökar och vaccinen får motsatt effekt....
Varför skulle vaccinet göra virusmutationerna farligare?
Citera
2021-09-09, 08:32
Medlem
Folk blir inte lika försiktiga av vaccinet men den stora frågan är varför barn och yngre vuxna skall vaccineras av ett oprövat vaccin när de allra flesta som drabbas är över 80 år ?
Citera
2021-09-09, 08:35
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Folk blir inte lika försiktiga av vaccinet men den stora frågan är varför barn och yngre vuxna skall vaccineras av ett oprövat vaccin när de allra flesta som drabbas är över 80 år ?
Är detta ditt svar på min fråga
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Varför skulle vaccinet göra virusmutationerna farligare?
Citera
2021-09-09, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Enligt covidstatistik.se är det 5.856.431 som genomgått vaccinationsprogrammet. I Sverige bor det 10.230.000 människor. Då är det cirka 4,4 miljoner som inte gjort det. Verkar dock som du missförstod mig då du räknar in de som bara fått 1 dos (vilka inte har mycket till skydd) i andelen vaccinerade. Förhoppningsvis har i alla fall en del av dem fått sin andra dos till månadsskiftet. Räknar vi högt är då kanske 7 miljoner fullvaccinerade och vi har knappt 70% täckning.
Det verkar inte räcka för att hålla pandemin i schack. För det är väl de siffrorna som Israel ligger på idag och där klättrar ju både dödstalen och sjukhusinläggningarna. Sägs ju vara ansträngt läge på sjukhusen där. Finland har ju sagt att de öppnar upp när 80% är vaccinerade.
Jag tror nog också som Björn Olsen. Vi öppnar upp 1-2 månader för tidigt.

Man borde definitivt ha väntat in oktober-november för att se hur läget är, speciellt om man kan dra någon som helst lärdom av förra hösten. Sen borde man inte stressöppna allt på en gång utan stega in återöppnandet med fler, kontrollerande steg. Det är både tiden för återöppnandet som man kan ifrågasätta men också varför man måste öppna upp allt på en gång. Vad är poängen förutom möjliga politiska poäng?
Citera
2021-09-09, 08:46
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
"– Vi kommer att göra allt för att minska belastningen på vården."

Och det gör man alltså genom att slopa restriktionerna.. Härlig logik där av Lena Hallengren.

Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Riktigt härlig, vet inte hur man skulle kunna öka belastningen mer än öppnat helt fritt. Hade man brytt sig om belastning på vården hade man öppnat mer försiktigt samtidigt som man bevakat hur vården klarar det
Israel fick en vårdtopp som var 60 % av den senaste toppen och om samma sak sker i Sverige kan man knappast påstå att man gör allt för att minska belastningen på vården.

Det ärliga uttalandet från regeringen och Lena Hallengren hade varit att säga att vi kan inte behålla restriktionerna nu när alla haft möjlighet att vaccinera sig och det finns risk att vården får en ny jobbig period.
Klokskap och ärlighet är väl inte direkt några ord som passar in på Lena Hallengren.
Citera
2021-09-09, 08:47
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
MPR eller ett vaccin bara mot röda hund har jag för mig det var.

edit:hitta en artikel https://www.expressen.se/nyheter/fyndet-vanliga-vaccinet-kan-skydda-mot-covid-19/

Undersökningen presenterades den 22 Juli i år, där MPR (MMR på engelska) visade sig ligga runt 38-40% skydd, däremot fick man inte veta om det var gamla Alfa eller Delta-mutationen man mätt på.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8216866/

Undersökningen baserades på att Sahlgrenska fick ett mässlingsutbrott senhösten 2017, där man sen massvaccinerade personalen våren 2018, och vid mätningar under hösten 2020-vår 2021, hade alltså den manliga personalen runt 38-40% skydd. Ser man då till tidsaxeln så har det gått 3 år sen MPR sprutan och man hade fortfarande 38-40% skydd, att då jämföra med Israel/Englands mätningar på Pfizer som i princip tappar skyddet efter c:a 6 månader. Varför man inte utförde en mätning på en nyvaxxad MPR-person för att få redan på procentantalet är nog den största frågan här....

Om nu detta stämmer är det ju bättre att köra en MPR än Pfizer, dessutom är MPR väl undersökt och vaccinbolaget har juridisk ansvar med dito försäkringar, där Pfizer inte har någonting eftersom de avskrivit sig allt ansvar. Ser man sen på Panderix-skandalen så har folk fortfarande inte fått ut sina skadestånd trots att det gått över 10 år....
Senast redigerad av vittne-x 2021-09-09 kl. 08:56.
Citera
2021-09-09, 09:24
Medlem
Skönt att vi öppnar upp nu, inte en dag för tidigt. Alla skall vi smittas och det är läge att smitta de vaccinerade nu och bygga upp immuniteten i samhället. Hade vi väntat någon månad så hade många hunnit fått försvagat skydd så nu är nog inte ett sämre läge än om några månader.
Citera
2021-09-09, 09:26
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Knox
Säkert inte rätt tråd för frågan men det hade varit intressant och veta hur många ovaccinerade här som haft Delta och hur sjuka ni blev.

Det är intressant, men inte möjligt att få svar på. De som inte märker av att de blivit sjuka/smittade av delta kommer inte att testa sig, så du kommer att få ett skevt svar som bara innehåller de som blivit ordentligt sjuka.

Läraren som smittade elever i USA hade t ex i stort sett inga symtom av delta, och blev testad just för att barnen blev sjuka.
Citera
2021-09-09, 09:27
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Man borde definitivt ha väntat in oktober-november för att se hur läget är, speciellt om man kan dra någon som helst lärdom av förra hösten. Sen borde man inte stressöppna allt på en gång utan stega in återöppnandet med fler, kontrollerande steg. Det är både tiden för återöppnandet som man kan ifrågasätta men också varför man måste öppna upp allt på en gång. Vad är poängen förutom möjliga politiska poäng?

Jag kan bara hålla med. Kändes väldigt politiskt, hela pressträffen. Kulturministern stod och log hela sändningen igenom. "Har ett glädjande besked att lämna...." Osv osv. Tänkte direkt att framtiden får nog utvisa hur glädjande det här var. Undrar om de är lika glada inom covid-vården. Kan misstänka att de bara skakar på huvudet.

På vissa låter det om hela världen går under om de inte får gå på teater och hockey-derbyn med fullsatta läktare. Snacka om onödigt, men de tycks onekligen utgöra skickliga lobbyister den gruppen. Jag är rädd att regeringen försöker skaffa sig billiga politiska fördelar med en enorm efterräkning. Jag undrar vilket de kommer bli ihågkomna för. Framtiden lär utvisa.
Citera
2021-09-09, 09:28
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Den som är vaccinerad ska inte umgås med ovaccinerade. Det har jag sagt från dag 1. Jag umgås inte med ovaccinerade, dels kan de vara sjuka, dels kan jag smitta dem. Vik hädan!

Du vet ju att vaccinerade blir smittade, och smittar. Och att det enligt vaccininfon är större risk att de är symtomfria, och därför inte vet att de smittar.

Rationellare isåfall att undvika ovaccinerade, eftersom du kan vara en ovetande smitthärd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in