2021-09-09, 05:32
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Hörde det på pressträffen i måndags. Allt ska öppnas upp. Folk ska leva som vanligt.
Tisdag var pressträffen kl. 15

Men vi ska fortsätta tvätta händerna.
Hålla avstånd.
Vara hemma vid minsta symptom på förkylning,
Testa oss.

Kommer bli köer för testande då förkylningar kommer frodas av att alla återvänder till kontoren och kommer sitta och fika ihop som tidigare samt träffa på folk på ett sätt vi gjorde förr.

Och deltan som är mer smittsam än tidigare varianter får sin chans att sprida sig bland folk som tror det bara är en förkylning de fått och struntar i att testa sig och vara hemma.
Citera
2021-09-09, 06:22
Medlem
Surtrutens avatar
Tredje dosen nu aktuell för vissa riskgrupper.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/vaccination-mot-covid-19/information-for-dig-om-vaccinationen/information-om-covid-19-vaccin-till-personer-med-immunbrist/
Citera
2021-09-09, 06:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
FOHM kommer nog att fortsätta räkna fall för sin egen övervakning men frågan är om det behöver kommuniceras utåt.
WHO vill ju ha statistik för sin övervakning av pandemi.
Jag tror att det är bra om det räknas fall offentligt för att öka medvetenheten och undvika att folk slappnar av och tror att det är över.

De är klart att de håller koll på statistiken. Men media kommunicerar inte heller dagligen ut hur rädd du ska vara de år det dör ett par tusen i influenza. Och inte heller de år det dör några hundra. De gör sitt bästa för att överleva på ”sensationer” och på rädsla, men nu har ribban höjts. De kommer säkerligen rida en stund till på Covid, och kanske får ett tillfälligt uppsving här i höst p.ga den märkliga tajmingen och den naiva tron på att folk kan tänka själva. Trots att det visat sig felaktigt.

Såg en av de västa alarmisterna nu skriva något i stil med ”pandemin ska ju avvecklas nu i månadsskiftet” Det säger allt. Husse har talat om att jag inte behöver vara rädd längre....
Citera
2021-09-09, 07:01
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Tisdag var pressträffen kl. 15

Men vi ska fortsätta tvätta händerna.
Hålla avstånd.
Vara hemma vid minsta symptom på förkylning,
Testa oss.

Kommer bli köer för testande då förkylningar kommer frodas av att alla återvänder till kontoren och kommer sitta och fika ihop som tidigare samt träffa på folk på ett sätt vi gjorde förr.

Och deltan som är mer smittsam än tidigare varianter får sin chans att sprida sig bland folk som tror det bara är en förkylning de fått och struntar i att testa sig och vara hemma.

Ja, fölåt. I tisdags var den. Om alla ska leva som vanligt kommer förstås folk bli sjuka. När jag hörde Johan Carlsson lät det som han gett upp och borde gå i pension. Tror folk skiter i det här nu när man märker att myndigheterna gjort det. Tror sjukvården tänker likadant. Varför ska de vårda coronasjuka? Folk skiter ju i att vaccinera sig. De kommer interagera med varandra som vanligt.
Citera
2021-09-09, 07:10
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
De är klart att de håller koll på statistiken. Men media kommunicerar inte heller dagligen ut hur rädd du ska vara de år det dör ett par tusen i influenza. Och inte heller de år det dör några hundra. De gör sitt bästa för att överleva på ”sensationer” och på rädsla, men nu har ribban höjts. De kommer säkerligen rida en stund till på Covid, och kanske får ett tillfälligt uppsving här i höst p.ga den märkliga tajmingen och den naiva tron på att folk kan tänka själva. Trots att det visat sig felaktigt.

Såg en av de västa alarmisterna nu skriva något i stil med ”pandemin ska ju avvecklas nu i månadsskiftet” Det säger allt. Husse har talat om att jag inte behöver vara rädd längre....

Du måste nog läsa mellan raderna, den personen är nog ironisk och bitter över att vi öppnar upp trotts att vi enligt honom kämpar mot den värsta farsoten i mänsklighetens historia.

Många här inne har någon slags nollvision, en utopi där man tänker sig att vi ska utrota ett luftvägsvirus som finns spridit sig till jorden alla hörn.

Coronavirus har funnits i tiotusentals år och vi har inte lyckats "utrota" något av dom hittills och det kommer inte gå nu heller. Om man tittar historiskt så brukar dessa virus med tiden mutera till en snällare variant som kan fortsätta sprida sig ostört så att säga och det är jag säker på kommer hända med Covid-19 också.
Citera
2021-09-09, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Den som är vaccinerad ska inte umgås med ovaccinerade. Det har jag sagt från dag 1. Jag umgås inte med ovaccinerade, dels kan de vara sjuka, dels kan jag smitta dem. Vik hädan!
Ingen ska givetvis tvingas, men i övriga samhället är det av yttersta vikt att vaccinerade umgås med ovaccinerade.

Vi vill inte ha nåt apartheid-samhälle där de vaccinerade börjar med sina egna klubbar och restauranger, och tror sig vara nån sorts übermensch.
Citera
2021-09-09, 07:21
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Du måste nog läsa mellan raderna, den personen är nog ironisk och bitter över att vi öppnar upp trotts att vi enligt honom kämpar mot den värsta farsoten i mänsklighetens historia.

Många här inne har någon slags nollvision, en utopi där man tänker sig att vi ska utrota ett luftvägsvirus som finns spridit sig till jorden alla hörn.

Coronavirus har funnits i tiotusentals år och vi har inte lyckats "utrota" något av dom hittills och det kommer inte gå nu heller. Om man tittar historiskt så brukar dessa virus med tiden mutera till en snällare variant som kan fortsätta sprida sig ostört så att säga och det är jag säker på kommer hända med Covid-19 också.

SARS är inte som andra virus. Det är ingen förkylning eller influensa. De mutationer som skett sedan tillkomsten har ju bara gjort viruset elakare och nu finns det farhågor om att dels vaccinen blir gradvis sämre så det krävs en tredje dos, dels att mutationer kommer ta sig förbi vaccinationsskydd. 70 tusen personer har behövt sjukhusvård för den här "förkylningen". 15 tusen har dött. I detta läge tycker regeringen att man ska öppna upp. Folkmord tänker jag. Jag undrar vad vårdpersonalen tänker om det här. 5 miljoner i Sverige saknar väl dessutom helt vaccinationsskydd...
Ja, klart,,,,,sjukdomen är ju avskaffad vid månadsskiftet.
Citera
2021-09-09, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
"– Vi kommer att göra allt för att minska belastningen på vården."

Och det gör man alltså genom att slopa restriktionerna.. Härlig logik där av Lena Hallengren.

Riktigt härlig, vet inte hur man skulle kunna öka belastningen mer än öppnat helt fritt. Hade man brytt sig om belastning på vården hade man öppnat mer försiktigt samtidigt som man bevakat hur vården klarar det
Citera
2021-09-09, 08:14
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
SARS är inte som andra virus. Det är ingen förkylning eller influensa. De mutationer som skett sedan tillkomsten har ju bara gjort viruset elakare och nu finns det farhågor om att dels vaccinen blir gradvis sämre så det krävs en tredje dos, dels att mutationer kommer ta sig förbi vaccinationsskydd. 70 tusen personer har behövt sjukhusvård för den här "förkylningen". 15 tusen har dött. I detta läge tycker regeringen att man ska öppna upp. Folkmord tänker jag. Jag undrar vad vårdpersonalen tänker om det här. 5 miljoner i Sverige saknar väl dessutom helt vaccinationsskydd...

Ok men vad skulle bli bättre av att vänta då tänker du?
Om vaccinen som du säger tappar effektivitet plus att viruset muterar så får vi konstant trycka i oss nya sprutor men det kommer alltid vara en stor grupp som inte har rätt spruta i rätt tid, särskilt i ett globalt perspektiv.

den berömda naturliga flockimmuniteten är nog det som kommer lösa detta även om många tycker det är livsfarligt.

Sen skriver du flera gånger om dagen om dessa 70 000 och 15 000 som ett mantra för att övertyga alla andra om hur farligt covid är men 70 000 vårdtillfällen på 20 månader är det mycket eller lite?

På samma period läggs ungefär 2 000 000 människor in och 175 000 dör i Sverige.
Så 3,5% av inläggningarna och 8,5% av dödsfallen kan tillskrivas c-19.
När det gäller dödsfallen så kan du dra av 3-4% som alltid avlider i säsongsinfluensorna som mer eller mindre har varit noll nu.

Som jag ser det så hjälper det inte att vänta utan nu kör vi!
Citera
2021-09-09, 08:16
Medlem
Vansinne att öppna upp nu. Vacciner kan göra mutationer ännu farligare. Folk struntar i Corona...ja hösten blir inte rolig när smittan ökar och vaccinen får motsatt effekt....
Citera
2021-09-09, 08:17
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Fetat av mig i din text.

Hitta inte på en massa utan kolla upp dina uppgifter innan du presenterar dem.
6 980 391 hade igår fått minst en dos vaccin, cirka 3 miljoner saknar helt ett vaccinskydd.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistikdatabaser-och-visualisering/vaccinationsstatistik/statistik-for-vaccination-mot-covid-19/
Senast redigerad av Surtruten 2021-09-09 kl. 08:20.
Citera
2021-09-09, 08:20
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Ok men vad skulle bli bättre av att vänta då tänker du?
Om vaccinen som du säger tappar effektivitet plus att viruset muterar så får vi konstant trycka i oss nya sprutor men det kommer alltid vara en stor grupp som inte har rätt spruta i rätt tid, särskilt i ett globalt perspektiv.

den berömda naturliga flockimmuniteten är nog det som kommer lösa detta även om många tycker det är livsfarligt.

Sen skriver du flera gånger om dagen om dessa 70 000 och 15 000 som ett mantra för att övertyga alla andra om hur farligt covid är men 70 000 vårdtillfällen på 20 månader är det mycket eller lite?

På samma period läggs ungefär 2 000 000 människor in och 175 000 dör i Sverige.
Så 3,5% av inläggningarna och 8,5% av dödsfallen kan tillskrivas c-19.
När det gäller dödsfallen så kan du dra av 3-4% som alltid avlider i säsongsinfluensorna som mer eller mindre har varit noll nu.

Som jag ser det så hjälper det inte att vänta utan nu kör vi!

Jag tror det hade varit bättre att vänta någon/några månader. Man hade kunnat få upp vaccinationsgraden ytterligare. Speciellt till sådana grupper där man inte nått ut. Många hade kunnat få sina boosterdoser. Kanske hade även vaccintillverkarna kunnat uppgradera vaccinen för att bättre möta mutationerna. På så vis skulle vi alla vara bättre rustade innan man öppnar upp. Det känns som man öppnar alldeles för tidigt. Jag tror tyvärr många kommer bli svårt sjuka och dö nu. Vården kommer få svårt att klara det här - igen....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in