2021-09-08, 23:45
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Han skriver också helt tvärtom mot för vad ullrika och polisen sagt om Helenas sinnesstämning natten där hon gick hemåt !
Ulrika sa Helena var glad för hon hade träffat på killen hon var förtjust i .
GW säger att Helena var på ett uselt humör pga killen som hon gillade inte va lika intresserad av henne . Så vilket humör va hon på 🤔
Jag trot mer på systern som pratade med henne.
Citera
2021-09-08, 23:46
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Men har det framkommit, om dessa var de skor hon hade på sig då hon gick hemåt, eller bytte hon till dessa skor eller låg de i ryggsäcken? Dessa skor är väl inte så lätta att dansa i, men skönare att gå i?
Ingen aning, men någon i tråden vet säkert. Men det är väl rimligt att HA hade på sig just dessa skor när och om hon blev överfallen på stigen.
Citera
2021-09-08, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Tack! Av inläggen från okt. 2018 (e.g. (FB) Helena Andersson, 22 från Mariestad - försvunnen sen 1992) framgår att det är en ganska gammal artikel från Expressen, men också att de två männen inte alls behöver varit okända för HA, utan bara för bartendern. Det behöver alltså inte föreligga någon motsättning mellan denna (tidiga?) artikel och LGWPs beskrivning i boken från 2018.

Beklagat om jag frågar, men det är >42,000 inlägg i den här tråden...
jo jag vet att det är många , men man måste ha kollat i genom det mesta för att förstå hur tråden ser ut . Annars kan man omöjligt förstå
Citera
2021-09-08, 23:49
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Om det var GM som slängde iväg skorna har han kunnat haft blod på sina händer . Att hitta mer blod på platsen hade nog varit omöjligt nästintill? Folk sprang på stigen och runt om innan polisen hade spärrat av . T.o.m. när skorna hittades finns det bilder på Helenas systrar och kompisar står innanför avspärrningen .. så ev spår har förstörts redan där och då . Fanns det blod på marken och massa människor sprungit där så inte har de märkt om de klivit i något ? Ev spår har dragits runt och försvunnit .. tragiskt ! De hade väl t.o.m. med sig Helenas hund där när de letade på morgonen .
Överfört blod och dropp-spår skall man kunna skilja på. Men jag håller med om att om det var kraftigt näsblod som efter ett knytnävsslag så borde det droppat vid lekplatsen om hon livlös lastades in i en bil.

Men å andra sidan var enligt LGWP avspärrningen och undersökningen av BP en katastrof. Det kan inte ens uteslutas att GM kan ha varit där och borstat bort spår.
Citera
2021-09-08, 23:50
Medlem
Citat:
Men har det framkommit, om dessa var de skor hon hade på sig då hon gick hemåt, eller bytte hon till dessa skor eller låg de i ryggsäcken? Dessa skor är väl inte så lätta att dansa i, men skönare att gå i?

Aldrig kommit fram ! Ryggsäcken är ju borta också . Förmodar om hon haft andra skor på sig att dansa i så borde det ha framkommit kan man tycka ! Om jag skulle slagits för mitt liv så hade jag slängt skorna på förövaren och slagits vilt med min ryggsäck . Kanske detta som hände och därför ramlade saker ur den på stigen .
Citera
2021-09-08, 23:52
Medlem
[quote=farbror_barbro|77190838]Tack! Av inläggen från okt. 2018 (e.g. (FB) Helena Andersson, 22 från Mariestad - försvunnen sen 1992) framgår att det är en ganska gammal artikel från Expressen, men också att de två männen inte alls behöver varit okända för HA, utan bara för bartendern. Det behöver alltså inte föreligga någon motsättning mellan denna (tidiga?) artikel och LGWPs beskrivning i boken från 2018.

Beklagat om jag frågar, men det är >42,000 inlägg i den här tråden...[/QUOTE Jag vet inte vartifrån du kommer , men i en sån liten stad på den tiden kända alla varandra mer el mindre , om det var kompisar till Helena så hade bartendern känt igen dom så är det bara , om han inte kände igen dom så var det för att dom inte var ifrån Mariestad .
Citera
2021-09-08, 23:54
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fighter83
jo jag vet att det är många , men man måste ha kollat i genom det mesta för att förstå hur tråden ser ut . Annars kan man omöjligt förstå
Jag kan känna likadant i en del andra trådar, men om man kräver det så blir det inte många kvar i en tråd till slut! :-) Så jag tackar igen och hoppas på viss förståelse att det är svårt att hitta allt i en sådan här mastodont-tråd.

När jag läste LGWPs memoarbok var min tanke att det hör fallet är kört: flera gripna utan framgång, inga tekniska bevis. Den bedömningen gör jag fortfarande, men om det skulle vara CL och han inte är helt stabil i psyket, så finns det en liten chans att ett erkännande löser det hela. Men om kroppen är sänkt i Vänern som LGWP tror, då kan förmodligen inte ens GM hitta det som återstår idag. Frågan är då om det går att döma honom bara på ett erkännande.
Citera
2021-09-08, 23:55
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ingen aning, men någon i tråden vet säkert. Men det är väl rimligt att HA hade på sig just dessa skor när och om hon blev överfallen på stigen.
Eller så låg de i ryggsäcken?
Citera
2021-09-08, 23:57
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Citat:
Vad menar du med annorlunda? Bilarna, blodet, eller kvinnors förväntade beteende?
Ja, du låter ju så kunnig i det här med blod i bilen "Hade man bara hittat bilen så hade man garanterat hittat en blodfläck. Näst intill omöjligt att städa bort allt i mattorna på en bil".
Hur kan du veta detta? "Garanterat" säger du med säker ton (som en annan). Hur vet du att det 1992 var näst intill omöjligt att städa bort allt i mattorna på en bil?
HAR DU NÅGON EGEN ERFARENHET?
Citera
2021-09-08, 23:57
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Jag trot mer på systern som pratade med henne.
Det är ingen motsättning mellan de två beskrivningarna. HA talar med UA på tfn innifrån Stadt och berättar positivt om killen, och senare när hon kommit ut på torget är han inte intresserad. Då iaktas hon sur en,igt LGWPs bok.

Alltså ingen motsägelse.
Citera
2021-09-08, 23:58
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Självklart är taxi kollat ! Det gick endast en taxi bort till Helenas bostadsområdet denna natt och det var Helenas syster Ulrikas kompis . Så Helena tog inte någon taxi det är kollat och utrett .
Nu hänger hänger jag inte med?
Citera
2021-09-09, 00:00
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Aldrig kommit fram ! Ryggsäcken är ju borta också . Förmodar om hon haft andra skor på sig att dansa i så borde det ha framkommit kan man tycka ! Om jag skulle slagits för mitt liv så hade jag slängt skorna på förövaren och slagits vilt med min ryggsäck . Kanske detta som hände och därför ramlade saker ur den på stigen .
Men jag har för mig att jag läst om att hon hade andra skor med sig? Men jag kan ha fel?

Menar att om hon hade inneskor, så betyder det att inte uteskorna besudlats lika mycket under kvällen.
Senast redigerad av rubin22 2021-09-09 kl. 00:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in