2021-09-08, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Här är en CNBC-länk från 10 augusti, som nämner Israels siffror på 16%:

https://www.cnbc.com/2021/08/10/breakthrough-covid-cases-why-fully-vaccinated-people-can-get-covid.html

Antalet f d fullvaccinerade (två sprutor) på IVA i Israel är också i högsta laget, och även några med tre sprutor har blivit allvarligt sjuka.

Ja - min länk var ca 2 månader gammal så det har väl sjunkit till 16% på dessa 2 månader.

Dock så verkar skyddet mot att bli allvarligt sjuk ligga kvar - har inte sett någon uppgift på att det sjunker.

Från din länk:

Citat:
Similarly to the Israeli data, the English data also concluded that after two doses the Pfizer-BioNTech Covid vaccine is highly effective against hospitalization from the delta variant (the English data found the vaccine to be 96% effective, the Israeli data found it to be 88% effective against hospitalization, on average). In addition, English data found that the Oxford-AstraZeneca vaccine was 92% effective in preventing hospitalization after two doses.
Citera
2021-09-08, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det är sådana som du som gör att smittan sprids och risken för lockdown ökar.

Ja det är helt riktigt att smittan sprids mellan människor, men att risken skulle öka för lockdown i Sverige, det håller jag inte med om.

Hur har du tänkt hantera detta då ? Ett virus som du kommer få leva med, som du aldrig kan vara säker på att inte bli sjuk av. Tänk om ett år när alla andra har glömt det här, och trängs på butiken när du handlar, människor som börjar tumma på att stanna hemma när dom är sjuka, vilken panik du skall ha...
Citera
2021-09-08, 21:44
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teufelchen
Ja det är helt riktigt att smittan sprids mellan människor, men att risken skulle öka för lockdown i Sverige, det håller jag inte med om.

Hur har du tänkt hantera detta då ? Ett virus som du kommer få leva med, som du aldrig kan vara säker på att inte bli sjuk av. Tänk om ett år när alla andra har glömt det här, och trängs på butiken när du handlar, människor som börjar tumma på att stanna hemma när dom är sjuka, vilken panik du skall ha...

Smittspårning och isolering av de sjuka.
Citera
2021-09-08, 21:46
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Man borde ta fram snabbtester så att alla kan testa sig varje dag hemma.
Det finns snabbtester och man kan köpa dem själv för 50:- kr/st.

Vi använder dessa då och då för att vara någorlunda säkra att vi inte sprider ev. Covidsmitta till andra om vi känner oss lite hängiga, men inte har lust att sitta i självkarantän.

Vi har döremot inte gjort några "gratistester", men jag vet inte riktigt varför. Vi har nog inte haft så starka symtom och då har det känts tillräckligt medd snabbtest (antigentest).
Citera
2021-09-08, 21:48
Medlem
Citat:
Smittspårning och isolering av de sjuka.

Dom åtgärderna kan bara dämpa och förlänga förloppet i den situationen vi är nu, dessutom är det är inget som du kan styra över, frågan är hur skall DU hantera DIN situation nu ?
Citera
2021-09-08, 21:58
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Tyvärr är antalet bekräftade fall en dålig indikator för i vilken utsträckning vaccinerade sprider smitta.

Dels för att vaccinerade inte lär vara lika benägna att testa sig, och dels för att vaccinet undertrycker symptom.

Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Dvs mindre meningsfullt att rapportera antal positiva PCR tester. Dags att sluta testa brett nu då vi inte tänker begränsa smittspridningen längre ändå.
Det finns väl en vitts med att fortsätta att testa tycker jag, och det är at man (de som bestämmer) får lite förvarning om vartåt det lutar när det gäller smittspridning.

Jag tycker även att man bör använda analyser av avloppsvatten mer än man verkar göra idag, fast man kanske gör det fast det inte talas så mycket om det. Även det ger förvarning så att man kan planera och överväga restriktioner.
Citera
2021-09-08, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Är antagligen mycket högre än så. Verkar som om vissa är i princip helimmuna.

Svårt att gissa hur många som har haft covid och då också har egna antikroppar och kanske även T-cellsimmunitet. Alla 1,1 miljoner registrerade personer som har haft covid har det väl i alla fall, om det inte har saboterats av vaccinet, om de tagit det. Av barnen har minst 30% egna antikroppar (äldre siffra, troligen högre nu).

Många har haft covid utan att märka det. Andra har haft lite hosta och feber och har inte insett att det var covid de hade. Jag vill inbilla mig att en hyfsat stor del av befolkningen har utvecklat egna antikroppar. Alla som ännu inte är vaccinerade men funderar på att göra det, bör testa först om de har egna antikroppar. Och - viktigt - då inte ta något vaccin.
Citera
2021-09-08, 22:02
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Vet man om det är de dubbelvaccinerade som står för ökningen i Israel? Är väl även 30% ovaccinerade i Israel...

Det finns i Israel en korrelation mellan insjuknade / döda som jag inte tycker ser helt bra ut. Möjligen kan den tyda på att vaccin-effekten är i avtagande. Vaccin-effekten är i o för sig tydlig men kanske inte på förväntad nivå. I UK ser det av för mig okänd anledning bättre ut.

https://imgur.com/cBiiK0Q
Citera
2021-09-08, 22:06
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teufelchen
Dom åtgärderna kan bara dämpa och förlänga förloppet i den situationen vi är nu, dessutom är det är inget som du kan styra över, frågan är hur skall DU hantera DIN situation nu ?

Det löser sig och är absolut ingen fråga för pandemihanteringen.
Citera
2021-09-08, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det finns väl en vitts med att fortsätta att testa tycker jag, och det är at man (de som bestämmer) får lite förvarning om vartåt det lutar när det gäller smittspridning.

Jag tycker även att man bör använda analyser av avloppsvatten mer än man verkar göra idag, fast man kanske gör det fast det inte talas så mycket om det. Även det ger förvarning så att man kan planera och överväga restriktioner.
Absolut. Kan också vara bra för myndigheter att bevaka lite för att planera inför bemanning i vården.
Citera
2021-09-08, 22:29
Medlem
Sunimods avatar
Det är lugnt.
Som fullvaccinerad är det noll oro för vad som kommer hända. (hela familjen är klara)
Endast ovaccinerade behöver var oroliga, om de har förstånd till det.
IVA kommer vara överbelastade av ovaccinerade stackare. Tur man inte jobbar där.

Kommer bli en intressant höst.

Denna tråd kommer garanterat växa tack vare alla oroliga antivaxxers och förnekare av viruset från Kina.

Sov nu gott, för det kommer jag göra inom 10 minuter. Lucky Me.
Citera
2021-09-08, 22:55
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Kanon! Hörde att regionen ska avsluta covidvården också.

Jaså?

Citat:
Pandemin ska ju avslutas nu vid månadsskiftet så då behövs ingen vård längre för covidsjuka.

Avslutas kommer den knappast att göra. Men jag misstänker att det kommer att vara stora skillnader mellan områden när hösten kommer. Jag noterar att den första vaccinationslokalen att avvecklas är den i Östhammar. Östhammar utmärker sig form av särskillt hög vaccintäckning. Den sista vaccinationslokalen att avvecklas är den i Gottsunda. Gottsunda är Uppsalas mest typiska problemområde, med mycket utlänningar och mycket bus.

Citat:
Nu kan äntligen vårdpersonalen återgå till sina ordinarie arbetsuppgifter och börja beta av vårdskulden.

Åtminstone på Östhammars vårdcentral.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in