2021-09-08, 19:16
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
I dom grupper som hamnar på iva (äldre) ligger vaccinationsgraden på ca:90 % (rätta mig om jag har fel)
Så dom 10% som är ovaccinerade står för 41% av inläggningarna.

Ex.
1000 personer och 100 hamnar på iva.
Av 900 vaccinerade hamnar då 59 på iva.
Av 100 ovaccinerade hamnar då 41 på iva.

Förstår du fortfarande inte så är det nog meningslöst att fortsätta.
Medelåldern på IVA nu är ju lite över 50 år. Vad kan det vara 70% män?

Vaccintäckningen på män i 50 åren är inte 90%. Sedan är ju utländska män överrepresenterade och där är definitivt inte vaccinationstäckningen 90%

Edit. Ser att jag läste slarvigt och missförstod. Jag får be om ursäkt.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-09-08 kl. 19:20.
Citera
2021-09-08, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiefadern
Jag tolkade nog siffrorna fel, skulle gått in och läst vidare på FOHM hemsida men det är lätt att vara efterklok. De uttalar sig lite märkligt så det gäller att tänka efter.
Anyway, såhär ser det ut:

Statistik för första halvåret 2021

Totalt anmäldes 635 875 fall av covid-19 under det första halvåret 2021.
Av dessa hade 32 292 personer, 5 procent, fått minst en vaccindos innan de insjuknade eller provtogs. De flesta insjuknade dock nära inpå den första vaccindosen, det vill säga innan vaccinet hunnit ge ett skydd (Figur 1).
3 471 personer diagnosticerades med covid-19 mer än två veckor efter den andra dosen och klassificeras därmed som genombrottsinfektioner. Detta motsvarar 0,5 procent av alla fall av covid-19 sedan årsskiftet.

Samtidigt skriver de: "Den senaste analysen visade att 9 procent av fallen som har anmälts sedan halvårsskiftet var fullvaccinerade"

Så på hela halvåret utgör fullvaccinerade 0,5% av bekräftade fall, och bara från detta halvårsskiftet och framåt är de uppe i 9% av bekräftade fall.
Denna ökning i andel fullvaccinerade som smittats förklaras med att det är fler vaccinerade nu än innan och att inget vaccin ger hundra procent skydd. Men hur många fler är egentligen vaccinerade från detta halvåret och framåt jämfört med hela första halvåret? Är det mest att skyddet börjar avta som vi ser?

Vi får väl se... om vaccinationstäckningen stannar kvar som den är men bekräftade fall hos vaccinerade ökar så borde det ju tala för att antingen fler vaccinerade är i riskmiljö och därför smittas eller att skydden börjar avta, eller båda alternativen.
Blir intressant nu med tanke på att restriktioner ska bort.
Tyvärr är antalet bekräftade fall en dålig indikator för i vilken utsträckning vaccinerade sprider smitta.

Dels för att vaccinerade inte lär vara lika benägna att testa sig, och dels för att vaccinet undertrycker symptom.
Citera
2021-09-08, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Hjälper inte vaccinen och folk inte vaccinerar sig blir det garanterat lockdown vare sig du vill eller inte👍
Det verkar fortfarande finnas en del som längtar efter en LOCKDOWN (det ska skrivas med versaler), man kanske skulle bygga en typ av nöjespark till dem? Ungefär som High Chaparral i Småland. Där alla måste sitta i var sin stuga, ha munskydd hela tiden, släppas ut på bestämda tider för att handla, givetvis utegångsförbud på nätterna osv. Något för Bert Karlsson kanske.
Citera
2021-09-08, 19:21
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Finns det färska uppskattningar på hur många i Sverige som har varit smittade med coronaviruset?
Tveksamt!
Man har ju försökt att gissa ibland, men hur bra dessa gissningar är är lite oklart.

Var fjärde grundskollärare var smittad i våras och de är nog en grupp som har hög andel smittade.
https://skolvarlden.se/artiklar/ny-studie-var-fjarde-grundskollarare-smittad-av-covid-19
Citera
2021-09-08, 19:33
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Hur många under 50 har dött i Sverige? Under 200..... Och hur många av dem hade underliggande sjukdomar som HIV/AIDS, Canser, MS, mm....?

https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa

Detta är fan en tråd för indevider som lider av kronisk hypokondri.

Vaxa barnen, Vaxa barnen, Vaxa barnen.....................
Jag förstår inte riktigt hur ditt inlägg har något att göra med det jag skrev som svar på FiF:s påstående, men du kan säkert förklara det.
Citera
2021-09-08, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
I dom grupper som hamnar på iva (äldre) ligger vaccinationsgraden på ca:90 % (rätta mig om jag har fel)
Så dom 10% som är ovaccinerade står för 41% av inläggningarna.

Ex.
1000 personer och 100 hamnar på iva.
Av 900 vaccinerade hamnar då 59 på iva.
Av 100 ovaccinerade hamnar då 41 på iva.

Förstår du fortfarande inte så är det nog meningslöst att fortsätta.

I Danmark ligger andelen af Covid dødsfald iblandt fuldvaccinerade fra 0% i gruppen 0 - 44årige, til 22% i gruppen 80 - 84 årige:

https://files.ssi.dk/covid19/gennembrudsinfektion/rapport/gennembrudsinfektion-covid19-uge35-2021-83op
Citera
2021-09-08, 19:55
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Tyvärr är antalet bekräftade fall en dålig indikator för i vilken utsträckning vaccinerade sprider smitta.

Dels för att vaccinerade inte lär vara lika benägna att testa sig, och dels för att vaccinet undertrycker symptom.

Dvs mindre meningsfullt att rapportera antal positiva PCR tester. Dags att sluta testa brett nu då vi inte tänker begränsa smittspridningen längre ändå.
Citera
2021-09-08, 19:56
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Hjälper inte vaccinen och folk inte vaccinerar sig blir det garanterat lockdown vare sig du vill eller inte👍

Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Det verkar fortfarande finnas en del som längtar efter en LOCKDOWN (det ska skrivas med versaler), man kanske skulle bygga en typ av nöjespark till dem? Ungefär som High Chaparral i Småland. Där alla måste sitta i var sin stuga, ha munskydd hela tiden, släppas ut på bestämda tider för att handla, givetvis utegångsförbud på nätterna osv. Något för Bert Karlsson kanske.
Nej, det blir ingen nedstängning i sverige tror jag. Vi har inte haft någon nedstängning hittills så varför skulle just det plötsligt hända.

Bekymmer kan det bli om det på nytt blir hög belastning på vården så att vårdköerna växer ännu mera. Kommer vi till det läget i höst så är det nog för sent att göra något för att minska smittspridningen på något radikalt vis och då kommer köerna fortsäter att öka.

Samtidigt är det rimligt att öppna upp när alla haft chansen att vaccinera sig.
Möjligen visar det sig vara ett felaktigt beslut, men ändå rätt beslut tycker jag.
Med lite flera vaccinerade och kanske även lite bibehållen försiktighet så kan det funka bra tror jag.
Både Israel och UK har många bekräftade fall, men ändå inte alls lika många som vårdas på sjukhus eller döda som i tidigare vågor.
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-08-13..latest&facet=none&pickerSort=desc&pickerMetric =total_cases&Metric=Hospital+patients&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=SWE~EuropeanUnion~GBR~ ISR
Citera
2021-09-08, 19:58
Medlem
Man borde ta fram snabbtester så att alla kan testa sig varje dag hemma.
Citera
2021-09-08, 20:00
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman

Ja, det låter inte så kul. Nog bättre om alla tar vaccinet istället så vi slipper skiten.
Citera
2021-09-08, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Dvs mindre meningsfullt att rapportera antal positiva PCR tester. Dags att sluta testa brett nu då vi inte tänker begränsa smittspridningen längre ändå.
Helt enig. Om man inte behöver sjukvård så behöver man inte veta vilket virus man bär på. Det skapar bara en massa paranoia.
Citera
2021-09-08, 20:06
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Tveksamt!
Man har ju försökt att gissa ibland, men hur bra dessa gissningar är är lite oklart.

Var fjärde grundskollärare var smittad i våras och de är nog en grupp som har hög andel smittade.
https://skolvarlden.se/artiklar/ny-studie-var-fjarde-grundskollarare-smittad-av-covid-19

Bara 10 procent i Sverige som testat positivt någon gång. Lite komiskt hur det jagades flockimmunitet via smitta i början av pandemin och hur långt ifrån vi var.

Dock var det en fjärdedel av lärarna som haft konstaterad covid så skulle kunna vara närmare 50 procent om man tar med förväntat mörkertal.

Blodgivare låg på 22 procent antikroppar i våras så ett rimligt antagande är väl kring en fjärdedel av befolkningen som haft covid nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in