Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Jag vet inte riktigt hur det är ett argument mot det jag skrev. Jag skyller inte på någon ovaccinerad.
Jag skrev att ovaccinerade i första hand är ett problem för sig själva och andra ovaccinerade.
Den som är vaccinerad ska överhuvudtaget inte bry sig om andras vaccinstatus.
Jag tolkade nog siffrorna fel, skulle gått in och läst vidare på FOHM hemsida men det är lätt att vara efterklok. De uttalar sig lite märkligt så det gäller att tänka efter.
Anyway, såhär ser det ut:
Statistik för första halvåret 2021
Totalt anmäldes 635 875 fall av covid-19 under det första halvåret 2021.
Av dessa hade 32 292 personer, 5 procent, fått minst en vaccindos innan de insjuknade eller provtogs. De flesta insjuknade dock nära inpå den första vaccindosen, det vill säga innan vaccinet hunnit ge ett skydd (Figur 1).
3 471 personer diagnosticerades med covid-19 mer än två veckor efter den andra dosen och klassificeras därmed som genombrottsinfektioner.
Detta motsvarar 0,5 procent av alla fall av covid-19 sedan årsskiftet.
Samtidigt skriver de: "Den senaste analysen visade att 9 procent av fallen som har anmälts
sedan halvårsskiftet var fullvaccinerade"
Så på hela halvåret utgör fullvaccinerade 0,5% av bekräftade fall, och bara från detta halvårsskiftet och framåt är de uppe i 9% av bekräftade fall.
Denna ökning i andel fullvaccinerade som smittats förklaras med att det är fler vaccinerade nu än innan och att inget vaccin ger hundra procent skydd. Men hur många fler är egentligen vaccinerade från detta halvåret och framåt jämfört med hela första halvåret? Är det mest att skyddet börjar avta som vi ser?
Vi får väl se... om vaccinationstäckningen stannar kvar som den är men bekräftade fall hos vaccinerade ökar så borde det ju tala för att antingen fler vaccinerade är i riskmiljö och därför smittas eller att skydden börjar avta, eller båda alternativen.
Blir intressant nu med tanke på att restriktioner ska bort.