2021-09-08, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadfaz3
Dom verkar har hittat pistolen i alla fall..
https://youtu.be/oootXSEIGto

Varför heter klippet: "Sweden: Police have found the weapon who killed the guy yesterday in #Tensta"
Det var väl ingen som dog i denna skjutningen.
Citera
2021-09-08, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Enligt expressen så är inte polisen där för att utreda eller bekämpa brottet utan för att skydda ambulanspersonalen mot eventuellt våld riktat mot ambulans.

Kan man läsa mellan raderna.

”Flera patruller och kompetenser är på plats för att få uppgifter bekräftade samt för att kunna biträda ambulanspersonal om detta behövs”, skriver polisen via sin hemsida.
Fy fan för att vara ambulanspersonal numer, kan inte vara lätt att rekrytera dem i storstäder.
Skjut och glöm är min rekommendation.
Citera
2021-09-08, 14:39
Medlem
KommisarieSjalvgods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadfaz3
Dom verkar har hittat pistolen i alla fall..
https://youtu.be/oootXSEIGto
Men alltså det ser ut som en startpistol. Verkar snarare vara någon personlig uppgörelse och inte gängkonflikt.
Citera
2021-09-08, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KommisarieSjalvgod
Men alltså det ser ut som en startpistol. Verkar snarare vara någon personlig uppgörelse och inte gängkonflikt.
Och? Förmodligen konverterad.
Citera
2021-09-08, 15:04
Medlem
Citat:

Har för mig att polisen sa i Agenda för nån vecka sen att 1/3 av vapnen i gängmiljöer är uppborrade startpistoler och ombyggda air guns. Men jag kan ha fel.
Citera
2021-09-08, 15:07
Medlem
Att det är ett omgjort vapen är intressant eftersom en klipsk polis här kan jobba på att spåra vem som gjort det arbetet och sätta dit den personen.
Citera
2021-09-08, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ObviousMF
Har för mig att polisen sa i Agenda för nån vecka sen att 1/3 av vapnen i gängmiljöer är uppborrade startpistoler och ombyggda air guns. Men jag kan ha fel.
Jaha. Men tänkte mer på hur för dessa gäng i Järva brukar vara jugge pikadoler och inte startpistoler.

Kan vara att shottaz/flg börjar tappa sina kontakter, därför köper dom av mindre organiserade vapenhandlare.

Citat:
Att det är ett omgjort vapen är intressant eftersom en klipsk polis här kan jobba på att spåra vem som gjort det arbetet och sätta dit den personen.
Går det att spåra? Isånnafall hur?
Citera
2021-09-08, 16:29
Medlem
Citat:
"Han är helt okänd för oss. Vad vi vet är han helt utanför konfliktmiljön"
https://www.dn.se/sthlm/ny-skjutning-i-tensta-trots-okad-polisnarvaro/

Vilket även den konverterade startpistolen tyder på.
Citera
2021-09-08, 16:33
Medlem
Citat:
Jaha. Men tänkte mer på hur för dessa gäng i Järva brukar vara jugge pikadoler och inte startpistoler.

Kan vara att shottaz/flg börjar tappa sina kontakter, därför köper dom av mindre organiserade vapenhandlare.

Har faktiskt ingen aning hur Järvagängen gör med sina vapeninköp.
Om det är småspringisar som skjutit, kan det vara sannolikt med sämre vapen.
De har nog inte råd med riktiga doningar.
Motivet skulle ju kunna vara street-cred eller nåt. Vad vet jag.
Citera
2021-09-08, 16:42
Medlem
”Han är helt okänd för oss. Vad vi vet är han helt utanför konfliktmiljön, säger biträdande lokalpolisområdeschefen Anders Djurestad om den unge man som är gripen misstänkt för skjutningen.”

Vad är ”unge man”? Och ursprung på GM?

Vad polisen vet? Vad vet polisen inte? Nyrekrytering?
Citera
2021-09-08, 17:40
Medlem
Citat:
Går det att spåra? Isånnafall hur?

Svårt, men inte omöjligt med lite tur kan de få information om var mördaren köpte sitt vapen och sedan kanske det finns kompletterande information någonstans och vips så snurrar ett namn fram.

Men kan bli svårt med bevisläget.
Citera
2021-09-08, 17:43
Medlem
Citat:
Svårt, men inte omöjligt med lite tur kan de få information om var mördaren köpte sitt vapen

Är det någon som är död?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in