2021-09-08, 11:20
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/kritiken-mot-oppningen-vaskade-perfekt-lage/

"Även socialminister Lena Hallengren, som var den som meddelade beskedet, tycker att tajmningen är rätt.

– Vi kommer att göra allt för att minska belastningen på vården. Det är kanske att ta i att säga att restriktionerna spelat ut sin roll, men det avgörande är om vi håller avstånden. Sen måste vi se till att de som inte är vaccinerade tar steget och gör det, säger Hallengren till ”Nyhetsmorgon” i TV4."

Blir svårt att hålla avstånd när folk ska spendera dagarna i öppna kontorslandskap igen, trängas i kollektivtrafiken, trängas på krogar och annat. Känns inte som damen riktigt tänkt till.
Det var det dummaste jag har hört. Att släppa på restriktionerna är per definition att inte hålla avstånd.
Citera
2021-09-08, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Nja, det beror på när man fått vaccin. Tror många av de inlagda i Israel fick í januari men kan ha fel. Vaccinet förefaller vara effektivt i 6 månader sedan avtar effekten. Men kanske något längre för de yngre grupperna.

Vaccinet skyddar uppenbarligen inte ens mot allvarlig sjukdom, eftersom det ligger fullvaccinerade personer på IVA i Sverige och överallt i hela världen. Hur kan någon fortfarande tro på att vaccinerna har någon som helst effekt?
Citera
2021-09-08, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Jag tror ett bra tips är att läsa på formella sidor då media ofta vinklar just för få klick . Ena dagen är det jordens undergång och nästa dag tvärtom. Löser man på tex FHM ,1177 , Läkemedelsverket så är det enklare att få en helhetsbild av nuläget.

Finska ” FHM” sammanfattar kunskapsläget ganska bra . Tips på länk

https://thl.fi/sv/web/infektionssjukdomar-och-vaccinationer/aktuellt/aktuellt-om-coronaviruset-covid-19/vacciner-och-coronaviruset/vaccinernas-effekt-mot-coronavirus

Intressant att det stod
" Därför är det viktigt att också de personer som har fått vaccinet håller säkerhetsavstånd, använder ansiktsmask, tvättar händerna och följer andra direktiv för att förhindra spridning av viruset."

Undra hur Finland kommer att hantera det när de planerar att öppna upp i Oktober. Ofta har de varit klokare än oss men kanske är det nu de gör samma misstag som oss, återstår att se
Citera
2021-09-08, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
En sak jag inte riktigt förstår. Om det nu stämmer att antikropparna börjar minska redan 1 månad efter andra dosen för att sedan vara helt borta 6 månader senare, borde då inte Sverige vara i full gång med vaccination då? 3e dosen och påfyllning. Av de 6 miljoner färdigvaccinerade blev väl hälften det före sommaren och borde redan nu ha ett sämre skydd?

Är det då klokt att leva som vanligt som Socialministern sa att man kunde?

Dom är inte helt bort efter 6 månader.

https://www.thelancet.com/journals/lanepe/article/PIIS2666-7762(21)00185-X/fulltext
Citera
2021-09-08, 11:22
Medlem
ImTheMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Vad är Mäkitalo för amatör som påstår att vi närmar oss 80% fullvaccinerade!? Vi ligger på 57% fullvaccinerade av befolkningen. Om han menar något annat så måste han tydligt specificera det.

Det kan ju iofs vara byfånarna på Svd som citerat Mäkitalo fel.
man räknar i regel andel på vuxna, då barn inte vaccineras.
Citera
2021-09-08, 11:23
Medlem
GoranPongs avatar
Citat:
Nja, det beror på när man fått vaccin. Tror många av de inlagda i Israel fick í januari men kan ha fel. Vaccinet förefaller vara effektivt i 6 månader sedan avtar effekten. Men kanske något längre för de yngre grupperna.
Många äldre fick ju Astras vaccin i Sverige för 6-8 månader sedan och det gav väll bara ca 60% - 70% skydd. Effekten av det vaccinet borde vara nere på runt 10% nu.
Citera
2021-09-08, 11:24
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiF
Vaccinet skyddar uppenbarligen inte ens mot allvarlig sjukdom, eftersom det ligger fullvaccinerade personer på IVA i Sverige och överallt i hela världen. Hur kan någon fortfarande tro på att vaccinerna har någon som helst effekt?
Läste du inte mitt inlägg eller...?
Citera
2021-09-08, 11:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Mmm. Efter att du tagit TRE doser ja.

Det är helt riktigt att man behöver starta upp med flera doser. Samtidigt, om man jämför, så har TBE-vaccinet funnits sedan 1976 och trots det pågår fortfarande forskning kring hur länge skyddet finns kvar. Vet att när jag började ta vaccinet skulle man boosta vart tredje år.

Matti Sällberg pratar på TV om att vi ska ta fyra fem sprutor, antagligen inom loppet av något år. Han kan ju möjligtvis ha medverkat till att Sverige köpt in så stora mängder, vad vet jag. Jag vet inte heller om han sover gott på nätterna när han tänker på hur mycket pengar han tjänar på detta, men min gissning är att han gör det.
Citera
2021-09-08, 11:25
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoranPong
Många äldre fick ju Astras vaccin i Sverige för 6-8 månader sedan och det gav väll bara ca 60% - 70% skydd. Effekten av det vaccinet borde vara nere på runt 10% nu.
Ja så är det nog. Dödsiffrorna kommer snart börja öka igen. Men blir iaf inte lika blodigt som första vågorna...
Citera
2021-09-08, 11:26
Medlem
Citat:
Det var det dummaste jag har hört. Att släppa på restriktionerna är per definition att inte hålla avstånd.

Ja, det är ju det man tycker. Så man undrar hur hon får det att gå ihop i sitt huvud, men misstänker att TV4 nog inte ställde den relevanta följdfrågan
Citera
2021-09-08, 11:29
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImTheMan
man räknar i regel andel på vuxna, då barn inte vaccineras.
Det är bara amatörer och stollarna på FHM som uttrycker sig så utan att specificera det. De vill att det ska låta som att vaccinationsgraden är högre än den i själva verket är. De manipulerar!!

Barn vaccineras visst. I sverige ner till 16. I många andra länder ned till 12 år.
Citera
2021-09-08, 11:32
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Intressant att det stod
" Därför är det viktigt att också de personer som har fått vaccinet håller säkerhetsavstånd, använder ansiktsmask, tvättar händerna och följer andra direktiv för att förhindra spridning av viruset."

Undra hur Finland kommer att hantera det när de planerar att öppna upp i Oktober. Ofta har de varit klokare än oss men kanske är det nu de gör samma misstag som oss, återstår att se

Ja det återstår . Jag håller med , Finland har ett helt annat beredskapstänk och agerar därefter .. Sverige tror ofta fina policydokument och värdeord löser allt ..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in