2021-09-08, 10:42
Medlem
Kincops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fighter83
Kan nån kolla upp vilka grannarna till föräldrarna på Dragspelsvägen 8 var 1992 . Hus nr 5, nr 6, och nr 7, speciellt hus nr 7 som ligger mittemot föräldrarnas . IOM att man är Mariestads bo så kan det vara nån man känner . Och nån där som kan minnas dagarna innan , samt kvällen och nån dag efter om föräldrarna hade besök av nån av bröderna . Folk som bor i villa brukar ha lite koll på varandra .Om nån hittar nån info om detta så behöver du inte lämna ut några namn här inne. man kan skicka PM el så kan man kan meddela Kalla Fall om man tycker att man har viktigt info om bröderna . Tror många vill veta om bröderna var hos föräldrarna den helgen speciellt PL då som förmodligen inte var där så ofta IOM att han börjat studera i Umeå 89 , men ”kan” ha varit hemma på lite sommarlov hos föräldrarna . Även försöka minnas vilka bilar som föräldrarna hade och ev PLs bil om han nu var där , vilket vi ännu inte vet

Det tar max 5min att kolla upp via MrKoll/Ratsit.
En av grannarna har bott där sen 1972. De övriga flyttade dit ca 10-20år efter 1992..
Citera
2021-09-08, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kincop
En av grannarna har bott där sen 1972. De övriga flyttade dit ca 10-20år efter 1992..
Ok 👍 Tack känner dottern till hon som bor på nr 7 då vi är exakt lika gamla 👍 om jag vill hitta nån som bott i ett hus på 90 talet men ej bott där sen 2004 vart kan man hitta info om det . Jag har namnet på person men vill koppla det till ett hus , och det är inget hus på dragspelsvägen . Men ingår i Helenafallet
Senast redigerad av Fighter83 2021-09-08 kl. 10:59.
Citera
2021-09-08, 10:56
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis

Undrar om hans bror anat något, vet något om detta, OM Clae#s är den skyldige.

Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Det är jag 100% övertygad om, och är han inte inblandad själv så vet han iaf om det. Enligt min uppfattning och mina efterfoskningar pekar allt åt det hållet.
För bara en vecka sedan var du noga med att påpeka att Kalla Fall bedömmer att CL är ensam GM ( (FB) Helena Andersson, 22 från Mariestad - försvunnen sen 1992).
Vad har ändrats?
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-09-08 kl. 10:58.
Citera
2021-09-08, 11:07
Medlem
Citat:
Som jag har sagt tidigare kan jag inte göra det just nu, i det här läget men jag gör det gärna framöver.
.
Senast redigerad av Fighter83 2021-09-08 kl. 11:17.
Citera
2021-09-08, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissPeeRat
Så Leif GW P har haft ögonen på bröderna också! Det hela verkar ju solklart. Enda som fattas är att DNA resultaten blir klara.
Nej GW har inte haft ögonen på CL, eftersom GW gått ut och sagt att han inte tror på CL, så är det inte rimligt att dessa bröder är de som GW syftar på i sin teori. Pudeln gör här en tankevurpa genom att koppla GWs scenario med CL och de som var på Statt. Som jag förstår GWs scenario är de två som avses bekanta med HA, då kan dessa två varken vara CL + annan, eller de två som bartendern inte kände igen, eftersom inget framkommit om att dessa skulle vara bekanta med HA.

Pudeln kopplar ihop olika saker i ett scenario som enligt vad som är känt är en ganska svag händelsekedja, men heller inte omöjlig enligt vad vi vet utanför utredningen. Men GWs teori bör inte kopplas till den händelsekedjan.
Citera
2021-09-08, 11:14
Medlem
Citat:
Det är jag 100% övertygad om, och är han inte inblandad själv så vet han iaf om det. Enligt min uppfattning och mina efterfoskningar pekar allt åt det hållet.

Som jag har sagt tidigare kan jag inte göra det just nu, i det här läget men jag gör det gärna framöver.

Jag har lagt inlägget i kalendern, och påminner dig regelbundet längre fram.
Starkt löfte, lätt att glömma.
Citera
2021-09-08, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Bl a här har detta om det kvinnliga DNA:t kommunicerats:

https://www.skovdenyheter.se/artikel/polisen-har-fatt-svar-pa-dna-sparen-i-helenafallet

"Spåren från sandalerna och hennes ringar skickades för analys till Nationellt Forensiskt Centrum, NFC.

Nu har svaret kommit och enligt SVT Väst visar analysen att det första spåret är från en kvinna och kommer, enligt NFC, från någon av föräldrarnas barn, d v s antingen Helena själv eller någon av hennes två systrar.

Det andra spåret är ett så kallat bland-dna, alltså dna från två personer.

– Men när det gäller bland-dna så kan NFC bara söka mot en viss person som vi i så fall ska peka ut och någon sådan har vi inte, säger Lars Johansson till SVT Nyheter Väst.

Dessutom finns ett tredje spår från en man som inte sedan tidigare finns i polisens spårregister. Han är ännu oidentifierad. Men är numera sökbar.

Om personen längre fram går att identifiera och personen inte ingick i Helenas bekantskapskrets så kan det vara viktigt."

Intressant läsning. Nu kan det vara väldigt intressant att koppla in norrlänningen (Peter eller nåt), som kan spåra fram till en handfull människor som det kan vara om han får lov att använda det DNA:t från den tredje okända personen.
Citera
2021-09-08, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kincop

1990 bodde i sjuan ett par födda 21 och 31 med utflugna barn. I sexan bodde ett par födda 26 och 30, inte de heller hade hemmavarande barn. I femman bodde ett par födda 40 och 44 tillsammans med sina tvillingflickor födda 1974.

Allt enligt riksarkivet.
Citera
2021-09-08, 11:44
Medlem
VictoriaWestlings avatar
Jag vet inte om detta är fågel eller fisk och vill betona att det bara är ett rykte jag hört från en nära vän som arbetar på polisen i Göteborg.

Ryktet gör gällande att den anhörig som gjort polisen uppmärksam på den nu misstänkte är brorsdotter till honom. De började ganska friskt men innan häktningsförhandlingen hölls började man misstänka att brorsdottern hämtat info från tråden på flashback och kryddat sitt tips. Tydligen är utredningen i kris just nu och sätter allt hopp till DNA.

Misstanken skall alltså handla om att den misstänkte ensam åkt bil på natten i Mariestad.

Det är ungefär vad jag "vet". Kanske är det hela bara trams, men det kan vara något att fundera över.
Citera
2021-09-08, 11:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 300zip
Intressant läsning. Nu kan det vara väldigt intressant att koppla in norrlänningen (Peter eller nåt), som kan spåra fram till en handfull människor som det kan vara om han får lov att använda det DNA:t från den tredje okända personen.

Kanske visar det i så fall bara PL:s DNA på skorna, så att CL går fri och PL fälls för mord.

Men om det var som i Pudelfrillans teori att CL och PL var på Stadshotellet och fick vatten av Helena, då kanske de stötte till hennes sko med deras sko, och då förklarar ju det varför deras DNA finns på Helenas skor. Så om det går att bevisa att CL och PL var på Stadshotellet när Helena var där, då kan det bli deras bästa försvar.
Citera
2021-09-08, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VictoriaWestling
Jag vet inte om detta är fågel eller fisk och vill betona att det bara är ett rykte jag hört från en nära vän som arbetar på polisen i Göteborg.

Ryktet gör gällande att den anhörig som gjort polisen uppmärksam på den nu misstänkte är brorsdotter till honom. De började ganska friskt men innan häktningsförhandlingen hölls började man misstänka att brorsdottern hämtat info från tråden på flashback och kryddat sitt tips. Tydligen är utredningen i kris just nu och sätter allt hopp till DNA.

Misstanken skall alltså handla om att den misstänkte ensam åkt bil på natten i Mariestad.

Det är ungefär vad jag "vet". Kanske är det hela bara trams, men det kan vara något att fundera över.
Svårt tänka mig en polis som pratar bredvid mun så här.
Har P.L en dotter?, någon?
Citera
2021-09-08, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VictoriaWestling

Men ingen på tråden nämnde CL s namn innan man gjort husrannsakan och anhöll Cl och tog honom till förhör ? El menar du att brorsdottern har lämnat tips till polisen långt tidigare , och när han sedan blir gripen kryddar brorsdottern sin info om honom ? Du skriver att den anhörig som gjorde Polisen uppmärksam på den nu misstänkte , det låter som i ett initialt skede ? Och isf har ju Kalla Fall utrett CL långt innan det började skrivas om honom i tråden
Senast redigerad av Fighter83 2021-09-08 kl. 12:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in